1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Leiderschap op afstand: zo houd je thuiswerkers vitaal

Sociale steun van collega's speelt een grote rol in de vitaliteit van medewerkers. Nu iedereen thuiswerkt, valt dit vrijwel weg. Daarnaast heeft de leidinggevende minder zicht op de medewerker. Hoe houdt de leidinggevende toch de vinger aan de pols? "Behoud persoonlijk contact, maak resultaatafspraken en doe regelmatig onderzoek naar de vitaliteit van de medewerkers."

Leiderschap op afstand: zo houd je thuiswerkers vitaal

“Leidinggevenden zijn zich door het thuiswerken meer bewust geworden welke energiebronnen medewerkers motiveren en vitaal houden.” Aan het woord is Daan de Boer, directeur van Adaptics, dat zich bezighoudt met het verbeteren van de vitaliteit van werkend Nederland.

“Niet de afwezigheid van stressfactoren, maar de aanwezigheid van onder meer autonomie, sociale steun en ontwikkelingsmogelijkheden bevorderen vitaliteit. Echter missen we deze energiebronnen nu we voornamelijk thuiswerken. De leidinggevende kan hier een rol spelen.”

Breder dan gezondheid

“Vitale medewerkers verzuimen minder en hebben een hogere productiviteit. Daarbij neemt de innovatiekracht van de organisatie toe. En in the end heeft dit voor de commerciële as van het bedrijf ook een positief effect”, aldus De Boer.

Vitaliteit is ook belangrijk voor medewerkers om te kunnen participeren in het arbeidsproces. Arbeid draagt weer bij aan het levensgeluk. Het geeft mensen – los van het looncomponent – zingeving. “Vitaliteit is dus noodzakelijk”, aldus de directeur. “Het is breder dan gezondheid en heeft ook te maken met of iemand op de juiste plek zit, mogelijkheden heeft om zichzelf te ontwikkelen en voldoende wordt uitgedaagd.”

Werkgever als facilitator

“Medewerker en werkgever zijn samen verantwoordelijk voor vitaliteit”, gaat hij verder. “Eerder keek de medewerker vooral naar de werkgever. Sinds een aantal jaar is de situatie omgedraaid en zegt de werkgever min of meer 'nu ben jij verantwoordelijk'. Mijns inziens is deze ontwikkeling te snel gegaan en zou de verantwoordelijkheid ongeveer fiftyfifty moeten zijn.”

“In een arbeidsovereenkomst is vastgelegd dat de medewerker betaald krijgt voor de arbeid die hij levert. Op het moment dat hij ziek is, wordt de arbeid niet meer geleverd, maar betaalt de werkgever nog wel. Het is dus ook aan de medewerker om actief te werken aan de eigen inzetbaarheid.”

Als medewerkers zelf de behoefte hebben om te werken aan vitaliteit, heeft dit de grootste kans van slagen.”

Werk aan vitaliteit

Hoe kun je dit als organisatie vormgeven? Vraag van de medewerker om zich proactief op te stellen en aan te geven waar zijn behoeftes liggen; ook als hij niet ziek is. De werkgever is vervolgens de facilitator. Ook kan de werkgever de medewerker continu prikkelen te werken aan vitaliteit door opties en inzichten te geven. “Als medewerkers zelf de behoefte hebben om te werken aan vitaliteit, heeft dit de grootste kans van slagen”, aldus De Boer.

Thuiswerkproblematiek

Terug naar het huidige probleem. De sociale steun vanuit collega's en de leidinggevende is sterk verminderd doordat dit op afstand moeilijk te organiseren is. Terwijl dit wel een grote energiebron is voor medewerkers. Het ontbreken van sociale steun heeft een negatief effect heeft op de vitaliteit.

“Sommige medewerkers kunnen minder binding voelen met de organisatie en hebben minder zicht op de organisatiedoelen. Medewerkers kunnen zich minder gemotiveerd voelen. Gevolg daarvan is dat zij meer stress ervaren en gezondheidsrisico’s groter worden.”

Sturen op resultaat

Deze situatie biedt de kans om meer dan ooit te sturen op resultaat in plaats van op aanwezigheid, stelt De Boer. “Medewerkers ervaren hierdoor meer vrijheid, zelfregie en autonomie in het werk, wat weer bijdraagt aan vitaliteit. Tegelijkertijd maakt het 'een vinger aan de pols houden' voor de leidinggevende makkelijker.”

Een structureel gesprek tussen de medewerker en de leidinggevende is hierbij handig. “Niet alleen over de resultaatafspraken, maar ook over hoe het gaat met de medewerker zodat die zich gesteund voelt. Het gesprek moet uitnodigend zijn om alles te delen.”

Onderzoek naar vitaliteit

Naast het persoonlijke contact is er ook gedegen onderzoek nodig naar de vitaliteit van de medewerkers. “Dit onderzoek geeft input voor eventuele aanpassingen in het vitaliteitsbeleid van de organisatie”, aldus De Boer.

Er is ook gedegen onderzoek nodig naar de vitaliteit van de medewerkers.”

Thuiswerken maakt het lastiger om fysiek onderzoek naar vitaliteit te doen, vertelt hij. Er zijn ook digitale onderzoeken beschikbaar die inzicht geven hoe het met de vitaliteit van de medewerkers gesteld is. Bijvoorbeeld rondom de thema’s bevlogenheid, stress, autonomie, intrinsieke motivatie of sociale steun.

Op organisatieniveau bieden deze onderzoeken input voor interventies in het vitaliteitsbeleid. De Boer: “Als wij zo’n onderzoek uitvoeren krijgt de werkgever de uitkomsten op groepsniveau. Zo kan hij de vinger aan de pols houden, gericht interveniëren en het beleid continu bijstellen. De medewerker krijgt vertrouwelijk de resultaten en eventuele adviezen teruggekoppeld.”

Behoud persoonlijk contact

Wat kunnen leidinggevenden nu al doen om de vitaliteit van thuiswerkende medewerkers te bevorderen? “Dan zeg ik toch, onderhoud het persoonlijke contact met medewerkers en sta stil bij de context waarin zij werken. Moeten medewerkers ook thuisonderwijs geven, of verzorgen zij hun ouders? Zo ervaren medewerkers sociale steun en kun je hier rekening mee houden in de resultaatafspraken.”

“Dat is ook tegelijkertijd mijn tweede tip: maak resultaatafspraken in plaats van aanwezigheidsafspraken. En als derde, blijf onderzoek doen naar de vitaliteit van de medewerkers en stel het vitaliteitsbeleid zo nodig bij.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Adaptics

HR-Kennisfestival 2024: een korte terugblik op een geslaagde dag

HR-Kennisfestival 2024: een korte terugblik op een geslaagde dag

Ruim 300 HR-, arbo- en salarisprofessionals bezochten afgelopen dinsdag (26 november) het Kennisfestival in de Jaarbeurs in Utrecht.

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

Denk hieraan bij een thuiswerkovereenkomst

Denk hieraan bij een thuiswerkovereenkomst

Wanneer sluit je een thuiswerkovereenkomst en bestaat het recht op thuiswerken? Dit en meer in de praktijkgids Arbeidsrecht.

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

De 8 momenten waarop jouw medewerkers een mening over je vormen

Als je de reis- en contactmomenten van je medewerkers in kaart brengt, kun je sturen op ervaringen die bijdragen aan werkgeluk. Bovendien kun je laten zien waar jouw organisatie voor staat, schrijft werkgeluk-expert Gea Peper.

Oplossing personeelstekort: investeer in werkgeluk voor meer productiviteit

Oplossing personeelstekort: investeer in werkgeluk voor meer...

Werkgeluk kan de sleutel zijn om personeelstekorten op te lossen. De 3M's (Meaning, Mastery en Membership) helpen daarbij, schrijft employee experience expert Heleen Mes.

Werkgeluk vergroten: van een positieve cultuur tot doeltreffend leiderschap

Werkgeluk vergroten: van een positieve cultuur tot doeltreffend...

Wat kan een organisatie doen om het werkgeluk van medewerkers te bevorderen? Het creëren van de juiste randvoorwaarden zorgt ervoor dat medewerkers gaan floreren, schrijft werkgelukexpert Gea Peper.

Zo zorg je voor een efficiënte digitale werkplek 

Zo zorg je voor een efficiënte digitale werkplek

Thuiswerken is voor veel werknemers ideaal. Een aantal dagen (of zelfs fulltime) vanuit huis werken geeft een hoop vrijheid en flexibiliteit. Wel kan het uitdagingen met zich meebrengen. Soms kan het bijvoorbeeld lastig zijn om efficiënt te werken in een omgeving waar veel afleidingen op de loer liggen. Het is daarom handig om vanuit het bedrijf een online werkomgeving te creëren. Hoe doe je dat?  

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.