1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Ondernemersgids: ideaal naslagwerk voor HR-professionals

Een eigen onderneming starten is spannend en leuk. Maar man wat komt er allemaal op je a? Van belastingzaken, contracten tot administratie en personeelszaken. Beukers zet alles helder op een rij in zijn boek 'Startersgids voor ondernemers; de juridische, administratieve en fiscale aspecten'.

Ondernemersgids: ideaal naslagwerk voor HR-professionals

Met zijn achtergrond als jurist en fiscalist heeft Breukers in zijn ‘Startersgids voor Ondernemers’ op hele overzichtelijke manier alles in kaart gebracht waar je als startend ondernemer rekening mee moet houden. Zo maakt hij de lezer snel wegwijs in alles wat er juridisch, administratief en fiscaal op je afkomt. “Hoe meer kennis je hebt, hoe groter de kans is dat je bedrijf succesvol wordt en kan groeien”, stelt hij.

Je moet een administratie gaan inrichten, je financiën regelen en verschillende belastingaangiften doen. Je moet verzekeringen regelen, voor jezelf en je personeel, vergunningen aanvragen en contracten aangaan met leveranciers en klanten. En hoe zorg je ervoor dat jouw ideeën of ontwerpen beschermd zijn voor concurrenten?

Allemaal vragen waar Sep Breukers, startend ondernemer, tegenaan liep. Hij was zoveel tijd kwijt met het opzoeken van al die informatie dat hij besloot het voor anderen makkelijker te maken. “De informatie die ik zocht stond niet centraal op één platform of in één boek beschreven. Voor één onderwerp had ik vaak wel tien websites en vijf boeken nodig om tot een bevredigend antwoord te komen. Dus besloot ik het zelf op te schrijven.”

Voor startende én ervaren ondernemers

Het boek is, zoals de titel suggereert, vooral bedoeld voor de startende ondernemer, maar ook de meer ervaren ondernemer kan er profijt van hebben als naslagwerk. Waarom is het ook al weer belangrijk om een liquiditeitsbegroting te maken om inzicht te krijgen in de geldstromen van je bedrijf? En waarom moet je een geheimhoudingsverklaring opstellen?

In het eerste deel van het boek gaat Breukers in op al deze juridische aspecten. Ook zaken als bescherming van je intellectuele eigendommen zoals ideeën, tekeningen, uitvindingen en modellen en alle juridische haken en ogen rondom een bedrijfsovername komen hier voorbij.

Administratie is de belangrijkste drempel

In het tweede deel van zijn boek gaat Breukers in op één van de belangrijkste drempels waar starters tegen aanhikken: de administratie. Zeker in het begin als je nog geen mensen daarvoor in dienst kan nemen, is dit een van de zaken die je als ondernemer graag even vooruitschuift. Er zijn immers meer belangrijke urgente zaken in je bedrijf. Toch ontkom je er niet aan want je bent wettelijk verplicht het te doen. Veel ondernemers schakelen dan ook zo snel mogelijk een boekhouder of accountant in om van die vervelende administratie af te zijn. Breukers benadrukt dat het juist belangrijk is om als ondernemer het eigen inzicht te behouden in de financiële situatie van je bedrijf. In dit deel van het boek biedt hij dan ook een snelcursus boekhouden, waarin hij je als lezer meeneemt waar een administratie allemaal aan moet voldoen en hoe je er goed een kan opzetten.

In het derde van de Startersgids voor ondernemers gaat Breukers in op de belasting. Het kan volgens Breukers echter enorm lonen om je als ondernemer hierin te verdiepen zodat je weet wat de belangrijkste regels zijn en waar je wettelijk aan moet voldoen. Welke kosten mag je nou wel of juist niet aftrekken en hoe zit het met het terugvragen van de btw als ondernemer?

Waarom is dit boek nuttig voor HR-professionals?

Ook voor HR-professionals is de Startergids van Breukers heel handig om in de kast te hebben staan als naslagwerk. Het zit boordevol tips en voorbeelden over zaken waar veel HR-professionals dagelijks mee bezig zijn, zoals contractafhandelingen, personeelsadministratie, arbeidsovereenkomsten, tot het aantrekken, selecteren en belonen van werknemers binnen een organisatie. Van arbeidsvoorschriften tot -wetgeving, Breukers zet het allemaal helder op een rij in zijn makkelijk doorbladerbare boek.

En zijn HR-professionals immers niet ook als ondernemers binnen de organisatie? Ze zetten zich in om productiviteit en effectiviteit van de onderneming te vergroten door te investeren in menselijk kapitaal. Want als je de juiste mensen in dienst hebt, die er helemaal voor gaan en samen een sterk team vormen, sta je toch sterker dan al je concurrenten?

Titel: Startersgids voor ondernemers; de juridische, administratieve en fiscale aspecten
Auteur: Sep Breukers
Uitgeverij: Vakmedianet
ISBN: 9789462157132

Personeelsdossiers: zo werkt HR veiliger en veel efficiënter

Personeelsdossiers: zo werkt HR veiliger en veel efficiënter

Het is voor HR-afdelingen essentieel om handmatige processen te transformeren in digitale workflows. Een van de belangrijkste stappen daarin is het digitaliseren van personeelsdossiers. "Dat vermindert papierwerk en verhoogt de nauwkeurigheid, snelheid en toegankelijkheid van personeelsgegevens." Maar ook door de AVG ontkom je niet meer aan digitalisering.

Hoge Raad: actieve informatieplicht bij fiscale veranderingen

Hoge Raad: actieve informatieplicht bij fiscale veranderingen

Op grond van "goed werkgeverschap" kan je verplicht zijn om medewerkers actief te informeren over fiscale wijzigingen, zo oordeelt de Hoge Raad.

Waarom talentmanagement onmisbaar is om medewerkers te binden

Waarom talentmanagement onmisbaar is om medewerkers te binden

Medewerkers vinden is moeilijker dan voorheen en daarom is het binden en duurzaam inzetbaar houden van medewerkers meer dan ooit essentieel. Talentmanagement speelt hier een cruciale rol in. Martin West, trainer bij ICM, legt uit hoe talentmanagement kan bijdragen om je mensen langer en gelukkiger aan boord te houden.

Met loopbaanbegeleiding personeel behouden

Met loopbaanbegeleiding personeel behouden

De inzet van loopbaanprofessionals door bedrijven beperkt zich in de praktijk in veel gevallen nog tot outplacementtrajecten. Dat het ontdekken en ontwikkelen van vaardigheden bij mensen juist kan bijdragen aan behóud van personeel, is bij werkgevers minder bekend.

HRM individualiseert: maatwerk vergt 'een goed verhaal'

HRM individualiseert: maatwerk vergt 'een goed verhaal'

Nu het individu meer centraal staat, vraagt dat van HRM vaker maatwerk. De vrees voor precedentwerking is flauwekul, betoogt Willem de Lange. Ongelijke monniken, ongelijke kappen binnen het collectief moet je goed uitleggen.

Dit zijn de ontwikkelingen in personeelsbeleid

Dit zijn de ontwikkelingen in personeelsbeleid

Het voeren van een zorgvuldig personeelsbeleid is van belang. In deze praktijkgids tips over opleiding, doorstroming en beoordelen.

Deze financiële extra's kun je werknemers bieden

Deze financiële extra's kun je werknemers bieden

Die extra uitkering tegen koopkrachtverlies maakten vier op de tien werkgevers al over aan werknemers. Welke opties zijn er nog meer?

Zo help je een werknemer met financiële problemen

Zo help je een werknemer met financiële problemen

Geldzorgen van werknemers vanuit HR bespreekbaar maken kan best lastig zijn. Toch helpt dat om oplossingen te vinden en financiële problemen te voorkomen. Hoe pak je dit aan?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.