1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Beter samenwerken - waarom eigenlijk?

'Ik wil dat mijn mensen beter samenwerken.' Het is een uitspraak die ik vaak hoor van klanten, bijvoorbeeld als ik koffie drink met een directeur. Natuurlijk begrijp ik de wens: beter samenwerken, wie wil dat niet? Maar daar zit ook de angel. Want in werkelijkheid is samenwerking geen doel op zich. Die medewerkers… misschien werken die op dit moment prima - gewoon in hun eentje.

Beter samenwerken - waarom eigenlijk?

Daarom stel ik die directeur een vraag, een vraag die ook aan de orde komt bij de 6-delige collegereeks Cultuurverandering. Namelijk, waartoe moet deze betere samenwerking leiden? En in het verlengde daarvan: waarom is dat samenwerken belangrijk? Stel, die directeur runt een commercieel bedrijf: hoe gaat die samenwerking de omzet dan omhoogstuwen? Of een andere mogelijkheid: het gaat om een gemeente. Hoe pakt die samenwerking dan voordelig uit voor de burgers?

Antwoorden

CultuurveranderingEn dan komt het leuke aan mijn vak als veranderkundige: op zo’n vraag kon nooit hetzelfde antwoord. Grofweg onderscheid ik twee categorieën. Een deel van mijn gesprekspartners klaagt dat mensen langs elkaar heen werken, en dat hun taken niet goed op elkaar aansluiten of dat ze niet genoeg van elkaars taken weten. In dat geval kan samenwerken leiden tot kostenbesparingen. Voor een ander deel heeft dat geen prioriteit. Voor hen betekent samenwerking: meer innovatiekracht en een betere concurrentiepositie. En begrijp me goed: dit zijn allemaal goede antwoorden.

Is er dan ook een minder goed antwoord? Ik denk het wel. Wat ik altijd lastig vind, is een situatie waarin mensen voor anderen bedenken dat ze beter moeten samenwerken. Soms hoor je dat van leidinggevenden: die vinden bijvoorbeeld dat de medewerkers langs elkaar heen werken, terwijl die medewerkers dat zelf absoluut niet vinden. Als ik dan doorvraag, blijkt al snel dat het anders ligt: het gaat niet om de samenwerking tussen die medewerkers, het gaat om de samenwerking tussen één van de medewerkers en die leidinggevende. Die vindt bijvoorbeeld de één leuker dan de ander, en dat geeft wrijving.

Beter samenwerken?

Ik ben er altijd alert op: mensen die voor anderen bedenken dat ze beter moeten samenwerken. Je ziet het vooral bij de afdeling samenwerking bij uitstek: HR. Die wijst bijvoorbeeld op Logistiek en Klantenservice: als die niet zo langs elkaar heen zouden werken, kregen ze minder telefoontjes. Of als twee andere afdelingen beter zouden samenwerken, dan hadden ze geen twee balies meer nodig, en ook geen eigen systemen.

Hier stuiten we op iets paradoxaals. Als je zegt dat anderen hun samenwerking moeten verbeteren, werk je zelf vaak niet samen, want voor je het weet praat je niet met mensen maar over hen. En als ze jouw plannen vervolgens niet willen uitvoeren, noem je dat weerstand.

Logica van B

Natuurlijk, ik snap heel goed hoe dit gaat. Vaak zijn het juist de buitenstaanders die zien waar het in die samenwerking fout loopt: afstand leidt tot een beter overzicht. Maar toch… HR zondigt in dit voorbeeld tegen een gouden veranderregel: als je van A naar B wilt gaan, handel dan altijd volgens de logica van B. Bijvoorbeeld: als je twee afdelingen wilt ontvlechten, nodig dan niet iedereen uit om te bespreken hoe je dat samen voor elkaar gaat krijgen. En als je wilt dat twee afdelingen beter samenwerken, werk je plannen dan uit in samenwerking met de mensen waar het om gaat.

Kilian Bennebroek Gravenhorst | adviseur, docent en auteur op het gebied van complexe veranderingen 

Peter Passenier

Peter Passenier

Journalist en schrijftrainer

Dorien Manshanden van BNNVARA
Foto: Guido Benschop

Hoofd P&O BNNVara: 'Ik zou willen dat er geen vertrouwenspersonen...

Dorien Manshanden, hoofd P&O bij BNNVara, deelt haar lessen na de misstanden bij het tv-programma DWDD. Over signalen van leidinggevenden, korte contracten en verzuim.

Voor cultuurverandering heb je een goed verhaal nodig

Voor cultuurverandering heb je een goed verhaal nodig

Zonder goed (verander)verhaal krijg je de organisatie niet in beweging voor cultuurverandering. Begin daarom met het opstellen van een duidelijk verhaal.

Wat maakt organisaties hoog presterend?

Wat maakt organisaties hoog presterend?

Wat maakt dat de ene organisatie goed presteert en de ander niet? Hoe haalt u het beste uit uw mensen? Kortom, hoe wordt u een hoog presterende organisatie?

In een ecosysteem is geen plaats voor haantjesgedrag, maar wordt samengewerkt aan innovatie.

Een ecosysteem tegen haantjesgedrag

Wat vind je van de volgende stelling? 'De cultuur binnen de organisatie laat te wensen over, dus stuurt HR de leidinggevenden naar een relevante cultuurcursus.' Als jouw duim nu automatisch omhooggaat, heb je misschien nog nooit gehoord van het zogenoemde ecosysteem.

De manier waarop we werken heeft een enorme transformatie ondergaan, maar het herontwerp van ons werkmodel is uitgebleven.

De heldenrol van HR bij asynchroon werken

Hybride werken. Flexibel werken. Remote werken. Het vocabulaire rondom werk is sinds het afgelopen jaar weer heel wat buzzwords rijker. En dat is misschien ook niet zo gek, want de manier waarop we werken heeft in korte tijd een enorme transformatie ondergaan. Sinds de pandemie het leven wereldwijd op z'n kop zette, werden mensen massaal gedwongen om hun werk op een andere manier in te richten.

Leiderschap is niet meer top-down, hiërarchisch en met veel macht.

'HR moet zich de hamvraag durven stellen: waar ben ik van?'

Leiderschap is niet meer top-down, hiërarchisch en met veel macht. Leiders moeten medewerkers coachen en faciliteren. Omdat medewerkers steeds vaker in ecosystemen waarde toevoegen aan de keten. HR, door directies nog altijd ondergewaardeerd, moet zich in dat spel opstellen als orkestrator. Dat vindt prof. dr. Jaap van Muijen, hoogleraar psychologie aan de Nyenrode Business Universiteit.

Over de krapte op de arbeidsmarkt en het belang van goede cao-afspraken 

Over de krapte op de arbeidsmarkt en het belang van goede...

Het cao-seizoen is weer geopend. In allerlei sectoren, branches, bedrijven en instellingen worden weer nieuwe afspraken gemaakt. Over de loon- en salarisontwikkeling, de overige arbeidsvoorwaarden en andere aanverwante zaken, zoals bijvoorbeeld veiligheid, vitaliteit, diversiteit en hybride werkvormen.

Sociale en technologische innovaties en de rol van de HR-manager 

Sociale en technologische innovaties en de rol van de HR-manager

Organisaties zullen steeds vaker in meer of mindere mate moeten herstructureren om hun concurrentievermogen te kunnen behouden en wendbaar te blijven. Welke impact heeft dit op de rol van de HR-manager?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.