SkillsTown werd in het voorjaar door veel klanten benaderd met de vraag of er ook een leeraanbod komt rondom kunstmatige intelligentie, standaard afgekort tot AI. Schuurmans: “Je ontkomt er als organisatie bijna niet meer aan om er aandacht aan te besteden, dus de kennisbehoefte is groot. Omdat wij organisaties van A naar B willen brengen, zijn we er snel op ingesprongen. Samen met andere opleiders en partners hebben we de AI&ChatGPT Summer Academy opgericht. Die loopt tot eind september.”
Jammer dus voor wie zich er nu nog in wil verdiepen. Maar er is goed nieuws: “Het is zo’n succes dat we hebben besloten er een permanente AI&ChatGPT Academy van te maken. Alle trainingen zijn dus nu voor iedereen doorlopend beschikbaar. AI wordt immers ook iets permanents. Het is van belang om te leren hoe je ermee omgaat en wat je rol als mens is. We hebben inmiddels een breed pakket dat alleen maar verder uitgebreid gaat worden.”
Basis en verdieping
Dat pakket bestaat uit trainingen om optimaal met tools als ChatGPT en beeldgenerator Midjourney te leren werken, maar ook om echt en fake te leren onderscheiden in AI. “We hebben een basis die ingaat op wat AI eigenlijk is en wat de risico’s zijn. Zo leren professionals wat kunstmatige intelligentie is en waar je voor moet oppassen. Maar we richten ons ook op wat het betekent voor een aantal functies: voor HR en marketing bijvoorbeeld. Dus we bieden niet alleen de basis, maar ook verdieping.”
Volledig online
SkillsTown is een digitaal leerplatform; het AI-aanbod staat volledig online. “We hanteren wel verschillende vormen: trainingen, colleges, podcasts, maar ook essentials. Dat zijn microlearnings over bepaalde onderdelen.” Zo is er een AI-flits, geeft Schuurmans aan. “De ontwikkelingen gaan zo snel dat we in een flits van een minuut uitleg geven over een bepaald onderwerp, zoals: wat is een dataset? Daarnaast hebben we ook een AI-journaal waarin we wat langer stilstaan bij actuele onderwerpen.”
Online colleges en podcasts zijn zo’n 45 minuten lang, trainingen beslaan meerdere uren. Het aanbod is
bovendien continu in ontwikkeling: “Voor ChatGPT moeten we de training bijvoorbeeld steeds weer aanpassen omdat er nieuwe functionaliteiten bijkomen. Wat nu nog niet kan, kan over twee weken misschien wel.”
Snel updaten is SkillsTown wel toevertrouwd. “Wij maken al jaren gebruik van AI voor onze leeroplossingen en zeker voor deze Academy hebben we besloten het echt overal toe te passen waar het kan. Het was anders onmogelijk geweest om dit in zo’n korte tijd op te zetten.”
Organisatiebreed
De belangstelling is groot, zegt Schuurmans. “Binnen anderhalve maand hadden we al vijfduizend deelnemers. We zien vooral kenniswerkers en management- en directieteams, maar de laatste tijd wordt er ook steeds meer organisatiebreed deelgenomen. Daar hebben wij onze AI&ChatGPT Academy ook specifiek op ingericht. Organisaties zien dat veel tools in de praktijk al worden gebruikt en dan kunnen mensen maar beter weten wat ze eigenlijk gebruiken en hoe ze het kunnen gebruiken.”
De angst voor kunstmatige intelligentie is begrijpelijk, maar niet terecht, vindt Schuurmans. “AI moet je eigenlijk als copiloot zien. Microsoft noemt zijn AI-tool niet voor niets Copilot. Zie het als een hulpinstrument en kijk waar je zelf uniek in bent. Wat voeg je toe? Juist door het menselijke element krijgt een AI-toepassing pas een bepaald stempel waardoor je een dienst of product uniek kunt maken.”
AI en HR
De meest directe impact heeft AI op kenniswerkers. “Daar vallen HR, marketing, administratie en juridische zaken bijvoorbeeld onder.” De meest voor de hand liggende toegevoegde waarde van AI voor HR is het helpen met vacatureteksten, geeft Schuurmans als voorbeeld. “Maar je kunt ook cv’s laten scannen en steeds meer bedrijven passen al veel AI toe in het selectieproces, om snel overzicht te krijgen. Je kunt AI ook een onboarding-programma laten schrijven of een beloningsstrategie laten uitwerken. Met AI worden tegenwoordig ook al veelgestelde vragen beantwoord. Dat is weer die copiloot-functie: de standaardvragen kan AI je prima uit handen nemen, maar heb je een specifiek probleem of een persoonlijke vraag, dan kun je beter met een HR-medewerker spreken.”
Skills op AI-gebied zijn inmiddels op een breed terrein onmisbaar geworden, dus de oplossing lijkt eenvoudig: HR geeft de hele organisatie op voor de AI Academy en de rest gaat vanzelf. “Eigenlijk is het wel zo simpel”, zegt Schuurmans. “Laat iedereen in elk geval de basisopleiding over AI volgen, zodat iedereen weet wat het is, met prompts kan werken, maar ook de risico’s leert kennen. Die opleiding sluit je af met een certificaat, zodat de organisatie weet dat de basis bij de medewerkers goed is. Dat voorkomt dat medewerkers gaan experimenteren en misschien informatie delen die niet gedeeld mag worden.
Daarnaast kan HR zijn eigen functie verdiepen, maar marketing bijvoorbeeld ook, met functiespecifieke trainingen.” Om structuur aan te brengen in wat je je medewerkers aanbiedt, kan SkillsTown Learning professionals inzetten die HR helpen om het programma voor de eigen organisatie op te zetten.
Tijdbesparing
Is SkillsTown nu door de eigen ervaringen zelf al een AI-specialist geworden? “Bijna wel”, zegt Schuurmans. “Wij kunnen snel verdiepende trainingen bieden doordat we al langer met AI bezig zijn. Wij gebruiken het al een jaar voor onze content-ontwikkeling en dat heeft ons al 50 procent tijd bespaard. Het zorgt ook voor een hogere kwaliteit. Met ChatGPT en andere tools kunnen we materiaal beter toesnijden op B1- of B2-taalniveau. We zijn eveneens actief in andere landen; het aanbod daarop afstemmen is met AI geen probleem meer. Uiteraard hebben we ook veel experts uit binnen- en buitenland vastgelegd om ons te helpen.”
Dit artikel is gesponsord door SkillsTown.