De meeste werkgevers weten wel dat het aanzeggen van een arbeidsovereenkomst schriftelijk (al dan niet digitaal) moet gebeuren. Dat wist DHL ook toen ze hun werknemer meedeelden dat haar contract niet verlengd zou worden. Ter bevestiging van de mededeling stuurden ze de aanzegging naar haar zakelijke e-mailadres. Maar de werknemer had zich daags na de mededeling ziekgemeld en bekeek in die periode haar werkmail niet.
De rechter boog zich over de vraag of DHL daarmee aan de aanzegverplichting had voldaan en of dat op tijd was gebeurd. De werknemer had bij haar ziekmelding per WhatsApp geschreven dat ze wel vanuit huis kon werken, maar: "aangezien dat inflexibel wordt gevonden, meld ik mij volledig ziek." Volgens DHL heeft de werknemer er daarmee voor gekozen om haar e-mail niet bij te houden of te lezen, terwijl zij daartoe wel in staat was. Het niet hebben gelezen van de aanzegging moet daarom voor risico van werknemer komen, aldus DHL.
Daar maakte de rechter korte metten mee: "Naast verzending per e-mail stond aan DHL als werkgever, en natuurlijk als wereldwijde bezorger van post en pakketten, een scala aan manieren ten dienste om ervoor te zorgen dat werkneemster de aanzegbrief daadwerkelijk zou ontvangen."
Arbeidsrechtadvocaat Pascal Willems van WVO Advocaten legt in de podcast uit waarom deze manier van aanzeggen niet voldoende was, ook al was het schriftelijk. En wat je er als HR van kunt leren, zodat het bij jou niet misgaat.
Nieuwe aflevering: elke eerste woensdag van de maand
Deze podcast is onderdeel van een serie. Nieuwe afleveringen verschijnen altijd op de laatste woensdag van de maand. De volgende aflevering komt op woensdag 26 februari 2025 uit, dan met arbeidsrechtadvocaat Cindy Schroeten van Dutch Advocaten.
Beluister ook de eerdere podcasts van HR-Rechtspunt op Spotify of Apple Podcasts. Of volg het Spotifykanaal van PW.