Arbeidsrecht in 2025: een overzicht van belangrijke thema's
Welke arbeidsovereenkomsten bestaan er? Welke uitzonderingen zijn er op 'geen arbeid, geen loon'? En wat mag er wel en niet in de bedingen? Een overzicht.
Het laatste HR-nieuws
Actueel & juridisch gecheckt
Direct antwoord op je vraag
Welke arbeidsovereenkomsten bestaan er? Welke uitzonderingen zijn er op 'geen arbeid, geen loon'? En wat mag er wel en niet in de bedingen? Een overzicht.
Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.
Het is voor HR-afdelingen essentieel om handmatige processen te transformeren in digitale workflows. Een van de belangrijkste stappen daarin is het digitaliseren van personeelsdossiers. "Dat vermindert papierwerk en verhoogt de nauwkeurigheid, snelheid en toegankelijkheid van personeelsgegevens." Maar ook door de AVG ontkom je niet meer aan digitalisering.
Je dient voor iedere werknemers een personeelsdossier bij te houden. Een overzicht van veelgestelde vragen over het personeelsdossier.
Dossiervorming is belangrijk. Maar pas op voor de privacy in het personeelsdossier. Sla geen informatie op die er niet in thuis hoort.
Het opnemen van een aantekening in een personeelsdossier is niet altijd toegestaan, blijkt uit een recent gepubliceerde uitspraak van de kantonrechter. De werknemer was het niet eens met de schriftelijke waarschuwing die de werkgever had opgenomen en vocht de werkgever aan in een rechtszaak. En met succes!
Steeds meer mensen komen ervoor uit dat ze zich niet thuis voelen in het hokje man of vrouw. Een inclusieve werkvloer betekent dat iedereen zichzelf mag zijn. Hoe kan HR hieraan bijdragen?
In de Praktijkgids Pensioenen vindt u actuele en betrouwbare informatie die van belang is voor staffunctionarissen die het pensioenbeleid van de organisatie in hun pakket hebben, maar ook voor iedereen die vragen heeft over dit onderwerp.
We zijn een jaar verder sinds de invoering van de nieuwe Europese privacyregels in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Nog steeds kampen veel organisaties met problemen rond de uitvoering van de richtlijn. De stand van zaken en hoe zat het ook alweer met wat wel en niet mag?
Door de AVG is er veel veranderd als het gaat om de inhoud van personeelsdossiers. Van veel documenten moet HR de bewaartermijnen zelf bepalen - in samenspraak met het personeel. "Scan elk document afzonderlijk, anders is het bijna onmogelijk om aan de AVG te voldoen."