1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Het personeelsdossier: bewaarbeleid AVG al op orde?

Door de AVG is er veel veranderd als het gaat om de inhoud van personeelsdossiers. Van veel documenten moet HR de bewaartermijnen zelf bepalen - in samenspraak met het personeel. "Scan elk document afzonderlijk, anders is het bijna onmogelijk om aan de AVG te voldoen."

Het personeelsdossier: bewaarbeleid AVG al op orde?

In de oude Wet Bescherming persoonsgegevens waren de bewaartermijnen van diverse soorten documenten uit de personeelsdossiers strikt vastgelegd. De nieuwe AVG, die in mei dit jaar van kracht is geworden, is veel flexibeler.  Er is meer vrijheid om zelf de bewaartermijnen te bepalen, maar personeel krijgt ook meer vrijheid om hier invloed op uit te oefenen.

"In de AVG liggen nog maar enkele zaken vast", zegt Kevin Olaria, accountmanager van digitaliseringsspecialist Karmac. "Bijvoorbeeld dat je informatie mag bewaren als die 'historische of wetenschappelijke doelen' dient. Maar dat moet je dan wel duidelijk maken; om welk onderzoek gaat het, gedurende welke periode worden de gegevens verzameld, en tot wanneer?"
Verder liggen er nog enkele bewaartermijnen vast in andere wetten, zoals de Wet op de Rijksbelastingen. Daarin staan regels over het bewaren van de loonbelastingverklaring en het identiteitsbewijs.

Tip, lees ook: Het ABC van privacy

Inspraak bij bewaarbeleid AVG

Voor alle andere ingrediënten van het personeelsdossier - zoals verslagen van functioneringsgesprekken - mag de organisatie zelf de bewaartermijnen vaststellen. Daarbij moet je wel duidelijk maken hoe, waarom en hoe lang die gegevens worden bewaard. "Het bewaarbeleid moet duidelijk zijn", zegt Olaria.
Medewerkers hebben inspraak bij het opstellen en het uitvoeren van het bewaarbeleid. "Beleid kan veranderen", zegt Olaria. "De regels voor de bewaartermijnen, die u samen met uw personeel opstelt, dus ook. Ik zou me kunnen voorstellen dat organisaties die regels jaarlijks tegen het licht gaan houden, in samenspraak met het personeel. Maar dat is koffiedik kijken: de AVG is nog jong."

Meteen AVG-proof

Mocht u overstappen van een papieren naar een digitaal personeelsdossier, dan is dit meteen een kans om dit dossier AVG-proof te maken. Olaria: "Aangezien de bewaartermijnen van onderdelen van het dossier gaan verschillen, is de belangrijkste tip om alle documenten individueel in te scannen en te bewaren.” Zo kun je later makkelijk onderdelen uit het dossier verwijderen. “Als je verschillende soorten documenten gaat samenvoegen in één pdf, kun je eigenlijk al niet meer voldoen aan de AVG.”
Verder is de overstap naar een digitaal personeelsdossier een goede aanleiding om de documenten te rubriceren en classificeren. Geef gebruikers inspraak op dit gebied. Worden bijvoorbeeld arbeidsovereenkomsten opgeslagen onder 'arbeidsovereenkomst' of onder 'contract'? En welke zoektermen worden er aan de documenten gekoppeld? Slecht gerubriceerde documenten zijn moeilijk terug te vinden.

Houd rekening met wettelijke status

“Verder komen we bij het scannen altijd wel wat documenten tegen die per ongeluk in het verkeerde dossier zijn terechtgekomen”, zegt Olaria. “Die zetten we dan meteen op de juiste plaats.”
Een andere tip is om niet alle documenten op te slaan als 'gewoon' pdf. Olaria: “Een regulier pdf-bestand volstaat niet altijd. Want u moet ook rekening houden met de wettelijke status van een document.” Een arbeidsovereenkomst op papier is bijvoorbeeld een ‘onderhandse akte’, die in rechtszaken als dwingend bewijs geldt: de rechter is verplicht om dit bewijs te accepteren. Als deze overeenkomst is opgeslagen als een gewone pdf, geldt deze echter als ‘vrije digitale bewijslast’: de rechter mag zelf weten hoeveel belang hij er aan hecht.

Als u wilt dat gescande documenten ook als ‘dwingend bewijs’ gelden, moet het scannen aan de zogenoemde substitutienorm voldoen. Er worden dan een aantal zeer specifieke eisen aan het scannen gesteld. Zo moet er in kleur worden gescand, met een bepaalde minimale resolutie, en moet het bestand worden opgeslagen als pdf/A. Dit bestandsformaat garandeert dat de informatie altijd op dezelfde manier zal worden weergegeven, nu en in de toekomst.

Screen de scanners

De laatste tip voor het overstappen naar een digitaal personeelsdossier is eigenlijk: don’t try this at home. Olaria: “Het scannen en rubriceren van grote hoeveelheden vertrouwelijke documenten is specialistenwerk.” Maak wel gebruik van een deugdelijk scanbedrijf, dat kan garanderen dat de vertrouwelijke informatie goed wordt behandeld. Zijn de medewerkers van het bedrijf wel gescreend? Beschikken zij eventueel over een Verklaring Omtrent het Gedrag? En staat het bedrijf zelf wel geregistreerd bij de Autoriteit Persoonsgegevens? Na de digitalisering en rubricering kunnen uw personeelsdossiers weer vele jaren mee, zegt Olaria. “Of in elk geval tot aan het einde van alle bewaartermijnen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Karmac.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

Hoe stel je als HR een succesvol personeelshandboek op?

Hoe stel je als HR een succesvol personeelshandboek op?

Een duidelijk, gestructureerd personeelshandboek is voor iedere organisatie een waardevol document. Onze checklist biedt jou als HR-professional houvast bij het creëren en implementeren van een effectief personeelshandboek.

Voorbereidingstijd en afsluittijd als werktijd: hoe gaat HR hiermee om?

Voorbereidingstijd en afsluittijd als werktijd: hoe gaat HR hiermee...

Werknemers iets eerder laten beginnen en langer laten blijven, onbetaald. Het zorgt voor veel discussie. De belangrijkste uitspraken én handvatten voor HR.

Volgens het RIVM zijn er in 2040 2,1 miljoen werkenden met mantelzorgtaken.

Hoe ondersteun je werknemers die hun werk combineren met mantelzorg?

1 op de 4 Nederlanders besteedt naast een baan tijd aan mantelzorg. En door de vergrijzing neemt hun aantal alleen maar toe.

Voorbeeldbrief bevestiging eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden

Voorbeeldbrief bevestiging eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden

Gebruik deze voorbeeldbrief 'Bevestiging eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden' om een wijziging van arbeidsvoorwaarden aan je werknemer te bevestigen.

Personeelsdossiers: zo werkt HR veiliger en veel efficiënter

Personeelsdossiers: zo werkt HR veiliger en veel efficiënter

Het is voor HR-afdelingen essentieel om handmatige processen te transformeren in digitale workflows. Een van de belangrijkste stappen daarin is het digitaliseren van personeelsdossiers. "Dat vermindert papierwerk en verhoogt de nauwkeurigheid, snelheid en toegankelijkheid van personeelsgegevens." Maar ook door de AVG ontkom je niet meer aan digitalisering.

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

OCTAS, de onafhankelijke commissie toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel bracht begin dit jaar advies uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. Wat hield dit advies precies in en hoe staat het er nu voor met het toekomstige stelsel?

Alles wat HR moet weten over jeugd- en vakantiewerk

Alles wat HR moet weten over jeugd- en vakantiewerk

Werkenden onder de 18 jaar vallen onder het gewone arbeidsrecht. Wel gelden er voor deze werknemers speciale regels. Hierover lees je alles in deze praktijkgids over jeugd- en vakantiewerk.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.