1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Teamchef politie: 'Van ruim 10 naar minder dan 6 procent verzuim'

Peter van Huizen is sinds eind 2017 teamchef bij de Landelijke Eenheid van de politie, Dienst Infrastructuur Zuid-West. Met meer dan 150 medewerkers onder zijn hoede is de ondersteuning van senior-arbeidsdeskundige Maria de Rooij van Margolin, erg welkom. Dat blijkt ook uit de verzuimcijfers, die sinds de samenwerking zijn gedaald van ruim 10 naar 5,9 procent.

Teamchef politie: 'Van ruim 10 naar minder dan 6 procent verzuim'

“Maria de Rooij neemt me werk uit handen, houdt me scherp en geeft advies waaraan ik en mijn medewerkers echt iets hebben”, zegt Peter van Huizen, teamchef bij de Landelijke Eenheid van de politie, Dienst Infrastructuur Zuid-West.

Maria de Rooij van Margolin, onderdeel van Zorg van de Zaak, is sinds 2012 vaste arbeidsdeskundige bij de politieafdeling Zuid-West. Ze begon als begeleider bij de invoering van het eigen regiemodel: met de Wet Poortwachter werden leidinggevenden meer verantwoordelijk voor het verzuim van hun werknemers. Dat is acht jaar later uitgegroeid tot een brede ondersteuning bij het hele verzuimbeleid en re-integratie.

Belasting en belastbaarheid

Ruim tien operationele experts binnen de dienst voeren de personeelszorg uit en De Rooij brengt hen onder meer alle ins and outs bij van het verzuimsysteem. De Rooij: “Ik voer veel gesprekken en monitor het verzuimsysteem. Ik train en coach ook, op dit moment zo’n tien experts. Dan leer ik ze om zo goed mogelijk met verzuim, de regels en de medewerkers om te gaan, voor een optimale balans tussen belasting en belastbaarheid.”

Om de week bespreekt De Rooij de stand van zaken in het systeem met de teamchef. Van Huizen: “Dan maak ik een uitdraai van het systeem en nemen we alle ziektegevallen door. We bespreken welke stappen we het beste kunnen zetten en wat er bijvoorbeeld moet gebeuren als iemand weer richting re-integratie kan bewegen. Ook bespreken we de arbeidsdeskundige onderzoeken van de langdurig medewerkers en hun perspectief op werk.”

Andere werkplek

Maria de Rooij

De Rooij wijst Van Huizen in deze gesprekken op de regels en de mogelijkheden om oplossingen te vinden voor medewerkers die meer dan twee jaar niet hebben kunnen werken. “Als we voor medewerkers moeten kijken naar een andere werkplek, soms zelfs buiten de organisatie, schuif ik aan bij de gesprekken om de opties goed samen door te nemen. De organisatie heeft aan dit tweede spoor wel moeten wennen. Veel medewerkers zijn zo betrokken dat ze een toekomst buiten de politie nooit als optie hebben gezien. Dan moet je alles heel goed uitleggen en mensen vertrouwen geven in wat ze nog wel kunnen.”

Veel medewerkers zijn zo betrokken dat ze een toekomst buiten de politie nooit als optie hebben gezien”

Een andere functie binnen de politie is bij langdurig zieken soms ook een mogelijkheid. Van Huizen: “Toen ik aantrad lagen er zes dossiers van medewerkers die al jaren op de plank lagen. Daar zijn er nu nog twee van over.”

Eigen aanpak en regelgeving

Wat werken als arbeidsdeskundige bij de politie extra speciaal maakt, is de diversiteit in het werk, wat ook veel extra regelgeving met zich meebrengt. De Rooij: “Je hebt hier bijvoorbeeld meer dan in andere organisaties te maken met PTSS. Dat vraagt een eigen aanpak met een aparte juridische regelgeving. Ook kent de politie een uitgebreide cao. Dat is soms erg technisch en je moet daar allemaal kennis van hebben en in de verzuimbegeleiding toepassen.”

De politie heeft geleerd om zakelijker naar verzuim te kijken. Van Huizen: “Daar hebben we een professionaliseringsslag in gemaakt en daar heeft De Rooij ons bij geholpen. Op papier staat het goed en het proces is duidelijk. Al blijft de praktijk soms weerbarstig en gaat het niet altijd zo snel als ik zou willen.”

Om verwachtingen reëel te houden pleit De Rooij om zoveel mogelijk concrete afspraken. “Leg alles zo smart mogelijk vast. Als een medewerker gaat opbouwen, spreek dan samen een schema af en leg de taken vast en de concrete verantwoordelijkheden die iemand wel of niet krijgt.”

Specialistische kennis

De arbeidsdeskundige kennis en ervaring is een welkome aanvulling voor Van Huizen. “Op dit moment heeft een van onze medewerkers last van chronische vermoeidheid. Om nu vast te stellen wat de belastbaarheid van deze medewerker is weet De Rooij wegen te bewandelen waardoor deze belastbaarheid vastgesteld kan worden. Ze geeft mij en de medewerker dan een onderbouwd advies, zodat de balans tussen werk en privé in evenwicht is en blijft. Daardoor wordt op lange termijn de inzetbaarheid van de medewerker geborgd.”

De Rooij vult aan dat ze ook een schakel is om de communicatie met de bedrijfsartsen en het UWV goed te laten verlopen. “Dan zet ik mijn kennis en kunde in om met alle partijen goed samen te werken om de medewerker zo ver als mogelijk is te laten herstellen. Samen kijken we dan steeds naar wat de duurzaam passende mogelijkheden richting werk zijn.”

Minder dan 6% verzuim

Behalve een professionelere aanpak zijn ook de concrete resultaten van de gezamenlijke inspanningen door Margolin en de politie positief en zichtbaar. Het verzuimpercentage is van meer dan 10% gedaald tot 5,9%.

Daarnaast merkt Van Huizen dat hij van zijn operationeel experts steeds minder vragen krijgt over het systeem. “Naast het feit dat ik zelf erg prettig samenwerk met De Rooij krijg ik van anderen ook helemaal geen klachten over haar.” Lachend: “Dat is in een omgeving waarin iedereen altijd heel kritisch is een groot compliment.”

Dit artikel is gesponsord door Margolin.

I

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Voorbeeldbrief: werknemer verschijnt niet voor passend werk

Voorbeeldbrief: werknemer verschijnt niet voor passend werk

Gebruik deze modelbrief om je werknemer te wijzen op de re-integratieverplichtingen.

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Dit moet je weten over de Wet bereikbaarheid buiten werktijd

Dit moet je weten over de Wet bereikbaarheid buiten werktijd

Op basis van deze wet kun je met je werknemer afspraken maken over de bereikbaarheid buiten werktijd.

Zo mis je niets: het verzuimgesprek in 5 stappen

Zo mis je niets: het verzuimgesprek in 5 stappen

Ziekteverzuim is in sommige gevallen niet nodig. Met een goed voorbereid gesprek met je medewerker voorkom je vaak onnodig verzuim.

Voorbeeldbrief: stopzetten loon na weigeren opstellen of bijstellen plan van aanpak

Voorbeeldbrief: stopzetten loon na weigeren opstellen of bijstellen...

Gebruik deze modelbrief om je medewerker op de hoogte te stellen van deze loonstop.

Een verrassingsbezoek brengen aan zieke werknemer? Dit zegt de rechter

Een verrassingsbezoek brengen aan zieke werknemer? Dit zegt de rechter

Een leidinggevende gaat langs bij de eigen praktijk van een zieke MBO-docent. Gaat de werkgever daarmee zijn boekje te buiten?

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Hier moet HR op letten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.