1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

De 5 stappen om een sterk employer brand te worden

In een aantrekkende arbeidsmarkt is het voor veel organisaties een uitdaging om mensen te vinden die passen bij de organisatie. De invloed van goed werkgeverschap op het imago leidt ertoe dat organisaties er steeds meer baat bij hebben om zichzelf te profileren als een aantrekkelijke werkgever.

De 5 stappen om een sterk employer brand te worden

Sponsored content door Great Place to Work

Meer dan een recruitmentcampagne

Employer branding wordt vaak nog gezien als een sterke recruitmentcampagne of een goede wervingssite. Maar employer branding gaat veel verder dan dat. Employer branding is niet alleen gericht op het aantrekken van nieuw talent via een wervelende campagne. Het gaat boven alles om het creëren van een goede werkomgeving en het behouden en betrekken van je huidige medewerkers. Vanuit onze visie kan een sterk employer brand alleen worden gerealiseerd als de interne organisatie dit beeld ondersteunt.

Hoe kun je als organisatie bekend komen te staan als goede werkgever?

Er zijn vijf stappen die je als organisatie kan zetten om te komen tot een sterk employer brand. De belangrijkste vraag per stap is:

Stap 1
Begin bij het bouwen van een sterke interne cultuur
Wat maakt de organisatie uniek, welke waarden en missie worden nagestreefd?

Stap 2
Positioneer je als onderscheidende werkgever
Welke aspecten uit de organisatiecultuur wil je benadrukken en meenemen in de communicatie?

Stap 3
Maak je medewerkers de trouwste ambassadeurs
Hoe worden medewerkers betrokken in het werving- en selectieproces?

Stap 4
Weet wat je zoekt bij nieuwe medewerkers
Welke mensen wil je bereiken?

Stap 5
Wees transparant
Kun je de vooraf gecommuniceerde verwachtingen waarmaken?

Arbeidsmarktcommunicatie

Bij externe communicatie gaat het over wat, maar vooral ook hoe je communiceert. De inhoud moet consistent en eerlijk zijn en in lijn met de cultuur, doelgroep en vooraf bepaalde boodschap. Daarnaast bepaalt de vorm ook voor een groot deel hoe de boodschap overkomt. Wie is aan het woord? Wat is de toon? Hoe ziet het eruit? Wil je je bijvoorbeeld positioneren als jonge, innovatieve organisatie met een focus op plezier? Dan moet de communicatie dit uitstralen. Is ontwikkeling een van je speerpunten? Zorg dan dat dit keer op keer terugkomt in je communicatie.

De beste match

Onze visie op employer branding is dat het pas succesvol kan zijn als je intern begint, waardoor je extern gaat winnen. Als je als organisatie bekend staat als goede werkgever, omdat je dat ook daadwerkelijk bent, bouw je aan vertrouwen. Werkzoekenden zoeken naast een geschikte functie ook steeds vaker naar een organisatie die bij hen past en die een goede werkgever is.

In de paper "De interne kracht van employer branding" staan de vijf stappen uitgebreider beschreven en bespreken we de vier uitgangspunten voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie.

Gerelateerde content:
Employer branding: van voordelen tot uitgewerkt plan
Vijf inspirerende employer branding video's

Vond u dit artikel interessant? Mis niets en maak nu een gratis PW. profiel aan!De voordelen:

  • Het laatste nieuws, actualiteiten en achtergronden
  • Need to know juridische informatie
  • Door gerenommeerde auteurs geschreven
  • Voor HR-professionals die meer willen weten

Profiel aanmaken >

Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

Kinderopvangtoeslag 2024: dit moet je als werkgever weten

Kinderopvangtoeslag 2024: dit moet je als werkgever weten

Dit jaar krijgen ouders hogere vergoedingen voor hun kosten bij de zorg voor hun kinderen. Het gaat hier om de kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en het kindgebonden budget. Wat houden de verhogingen in? En wat moet HR weten? Een overzicht.

Zo gebruik je de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) goed

Zo gebruik je de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) goed

Vanuit de vrije ruimte van de WKR kun je zaken onbelast aan werknemers vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Door deze goed te benutten voorkom je een hoge eindheffing. En zo kun je goedkoper extra's aanbieden. Hoe werkt dit?

Lagere startleeftijd voor pensioenregeling: dit betekent het voor HR

Lagere startleeftijd voor pensioenregeling: dit betekent het voor HR

Als werkgever moet je uiterlijk op 1 januari 2028 je pensioenregeling hebben aangepast aan de Wet toekomst pensioenen (Wtp).  Waar je nu al mee te maken krijgt, is de lagere toetredingsleeftijd voor pensioenopbouw. Wat betekent dit voor HR en wat moet je regelen?

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

HR-adviseur Kilian Wawoe

HR-adviseur in de politiek Kilian Wawoe: 'Ik ben trots op de selectie...

Hoe is het om aan de wieg te staan van een politieke partij die in 2024 meteen onderdeel van het kabinet werd? Onder grote tijdsdruk leidde Kilian Wawoe de selectie van de kandidaten voor Nieuw Sociaal Contract.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

Checklist: screening van medewerkers

Checklist: screening van medewerkers

Een HR-professional kan veel doen om ervoor te zorgen dat hij precies weet wie hij aanneemt. Het ministerie van Justitie en Veiligheid zet alles wat mag en moet bij de screening van personeel, op een rij.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.