1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Meer externe focus bij managementdevelopment

Tijdens de crisis minder aandacht besteed aan managementdevelopment (MD)? Wie het weer oppakt, zal merken dat de focus van MD veranderd is. Over de nieuwe eisen voor de moderne manager.

Meer externe focus bij managementdevelopment

Door Rob Rijbroek en Burcu Öztürk

Voor veel organisaties had de ontwikkeling van het management de afgelopen jaren minder prioriteit dan voorheen. Dat is logisch: het was crisis, het hoofd moest boven water worden gehouden en er moest worden gesneden in de kosten.

Managedevelopment weer op HR-agenda

Nu de crisis grotendeels achter de rug lijkt te zijn, is het tijd om de ontwikkeling van het management weer op te pakken. Hebben de nieuwe, beginnende managers alles in huis om de eerste stappen te zetten? Een goede manager moet immers steunen op een fundament van leidinggeven, communiceren, beïnvloeden, plannen en organiseren.
De tweede stap van managementdevelopment (MD) is het ondersteunen van ervaren managers om horizontaal door te groeien, naar andere afdelingen in de organisatie. De derde en laatste stap is het ondersteunen van managers om verticaal door te groeien, naar hogere managementfuncties of zelfs het topmanagement.

Risico om achterop te raken

Al deze processen kunnen tijdens een crisis best even in de ijskast worden gezet. Maar wie zijn managementdevelopment nu niet weer snel oppakt, loopt het risico om achterop te raken. Wie zich alleen richt op het blussen van brandjes, verliest immers de grote lijnen uit het oog. Staan er bijvoorbeeld opvolgers klaar als zittende managers de organisatie verlaten? En zijn de goede potentials niet inmiddels al weggelopen, omdat er te weinig in hun ontwikkeling werd geïnvesteerd?

Lees ook: HR heeft nog veel te winnen met talentmanagement

En natuurlijk: nu de crisis achter de rug is, ligt de focus allereerst op het uitzetten van de nieuwe koers, op het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. En niet op de interne organisatie. Maar wie die uit het oog verliest, loopt het risico om over een aantal jaren met een ingestort personeelshuis te zitten. En dat is pas echt een crisis.

Managementdevelopment nieuwe stijl

Wie de ontwikkeling van het management weer oppakt, zal merken dat er in de basis weinig is veranderd. Het vertalen van de strategische keuzes van de organisatie naar de taken en de dagelijkse gang van zaken van de afdeling, het samenstellen van teams met voldoende variatie (niet alleen maar doeners of creatievelingen, ook denkers en medewerkers met een focus op processen en procedures), weten wat medewerkers motiveert (en nee, dat is niet geld. Tenminste, niet in de eerste plaats). Dat alles is zeer belangrijk. Maar daar werd vijf jaar geleden in MD-trajecten – terecht – ook al heel veel aandacht aan besteed.

Externe focus onontbeerlijk voor manager

Wat wel nieuw is, is de externe focus. Veel succesvolle organisaties (van McDonald’s tot Apple) hebben hun organisaties de laatste jaren ingericht op basis van de wensen van de klant. Vanuit die basis worden producten ontwikkeld en worden de interne processen vormgegeven.

Voor moderne managers is een externe focus dan ook onontbeerlijk. Dat geldt uiteraard voor salesmanagement en marketingmanagement, maar ook voor bijvoorbeeld procesmanagement. Hoe richten andere organisatie hun processen in, wat zijn de best practices en hoe kan de eigen organisatie daarvan leren? Een moderne manager weet niet alleen wat zich afspeelt in de eigen organisatie, maar ook wat er gebeurt in de markt en de maatschappij. Goede MD-trajecten besteden daarom ook veel aandacht aan die externe focus.

Ruimte om externe focus te ontwikkelen

Heel belangrijk is, daarna, dat managers op de werkvloer de tijd krijgen om zich die externe oriëntatie verder eigen te maken en om die uit te bouwen. Geef managers de vrijheid om rond te kijken, intern en extern. Om zich in te lezen, om bijvoorbeeld informatie uit  marktonderzoek te vertalen naar de eigen afdeling. Wie alleen maar wordt afgerekend op strakke targets en planning, heeft te weinig ruimte om een externe focus te ontwikkelen. En die is tegenwoordig van levensbelang.

Rob Rijbroek is directeur ISBW. Burcu Öztürk is auteur/trainer bij ISBW.

De sleutel tot personeelsbehoud: koester de high performers

De sleutel tot personeelsbehoud: koester de high performers

Personeel behouden is belangrijker dan ooit. Alleen een goed salaris is echter niet meer genoeg om iemand binnen te houden: medewerkers willen zich vooral kunnen ontwikkelen. Maar koester ook je high performers. Vijf handige tips.

Het testlab van ASML in Veldhoven.

ASML investeert in samen leren voor de toekomst

ASML, 's werelds grootste producent van chipmachines, heeft een bedrijfscultuur waar leren en ontwikkelen centraal staan. Toch blijft het bedrijf kijken naar verbeterpunten, zegt Laureen Rwatirera, chief learning officer bij ASML. "Met ons nieuwe leerplatform maken we ontwikkeling nog makkelijker en laagdrempeliger voor medewerkers."

Managers investeren te weinig in ontwikkeling personeel

Managers investeren te weinig in ontwikkeling personeel

De huidige arbeidskrapte vraagt om veel flexibiliteit aan werkgeverszijde. Alleen vertaalt zich dat nog niet altijd in gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden. Het investeren in medewerkers blijkt niet bij alle bedrijven vanzelfsprekend.

Bereid je voor op de toekomst met goed opgeleide medewerkers: 10 tips

Bereid je voor op de toekomst met goed opgeleide medewerkers: 10 tips

Het bijhouden van kennis en vaardigheden is met de snelle veranderingen van het werken en op de arbeidsmarkt steeds belangrijker geworden. Ook steeds langer doorwerken en de daarmee samenhangende duurzame inzetbaarheid spelen een rol. Hoe kan je je medewerkers stimuleren om een opleiding of training te volgen, zodat je organisatie goed is voorbereid op de toekomst?

Stage: hoe je het als HR regelt is van groot belang

Dit moet je weten over scholing en stage

De stageperiode is een proefperiode waarin je een goed beeld kan vormen van de stagiair(e). Heb jij stagiairs of medewerkers met een praktijkovereenkomst? Lees alles over scholing en stage.

Zo leer je een taal bij Regina Coeli: maatwerk, aandacht en focus

Zo leer je een taal bij Regina Coeli: maatwerk, aandacht en focus

Wie kent ze niet, de 'nonnen van Vught', befaamd om hun taalonderwijs? Maar waarom zou je je medewerkers hier naartoe sturen? "Nederlanders overschatten vaak hun Engelse taalvaardigheid." En dat levert dus op de werkvloer misverstanden op. Over het...

Carola Boer van bol: "HR heet bij bol People& omdat mensen geen resources zijn, maar het hart van onze organisatie." (foto: Guido Benschop)

Carola Boer over lerende cultuur van bol: "Mensen zijn het hart,...

Groei en innovatie zijn bij 'techplatform' Bol.com - sinds kort bol - nauw verbonden met een lerende cultuur. Directeur People& Organisation Development Carola Boer over haar kijk op het ontwikkelen van mens en organisatie.

73,7 miljoen van STAP-budget naar SLIM-regeling

73,7 miljoen van STAP-budget naar SLIM-regeling

Een deel van het STAP-budget wordt in 2024 ingezet voor verhoging van de SLIM-regeling. Aan de SLIM-regeling wordt tijdelijk een voorziening voor individuele scholing toegevoegd.

Hans Schuurman: "Je kunt met behulp van AI ook cv’s screenen."

AI-trainingen doorlopend beschikbaar

Dat kunstmatige intelligentie een grote rol gaat spelen in bijna elke bedrijfstak staat buiten kijf. "Het is daarom belangrijk dat medewerkers nu al beseffen wat het is en wat je er wel en niet mee kunt", stelt CEO Hans Schuurmans van SkillsTown.

De toegevoegde waarde van de vertrouwenspersoon

De toegevoegde waarde van de vertrouwenspersoon

Nu grensoverschrijdend gedrag en ongewenste omgangsvormen meer en meer aan het licht worden gebracht, groeit de aandacht voor het vak van vertrouwenspersoon. Wat doet hij of zij precies en welke vaardigheden en kwaliteiten mag je verwachten?

Groeien zonder grenzen: de innovatieve kant van leren

Groeien zonder grenzen: de innovatieve kant van leren

Ontwikkeling kan nooit genoeg worden gestimuleerd, vindt Archipel Academy.

Vier tips om leren echt op de kaart te zetten in de organisatie

Vier tips om leren echt op de kaart te zetten in de organisatie

Hoe zorg je dat onderwijs hoog op de agenda komt in je organisatie? Vier handige tips om medewerkers te laten groeien (en de organisatie ook).