Laureen werkt nu bijna twee jaar voor ASML en vindt haar werkgever koploper op het gebied van leren en ontwikkelen. “Ik heb voor andere grote organisaties gewerkt, maar de cultuur bij ASML is echt onderscheidend. Ik was gewend dat je als HR-professional altijd om ontwikkelbudget moet vragen en moet onderbouwen waar je dat voor gaat gebruiken. Hier gaat het heel anders. ASML beseft als geen ander dat het bedrijfsresultaat alleen maar beter wordt van leren en ontwikkelen. "
"Dit is het eerste bedrijf waar ik werk waar ik het senior management niet hoef te overtuigen van de waarde van leren en ontwikkelen", vervolgt Laureen. "We zijn mede zo succesvol doordat we veel investeren in mensen. Wij maken machines die niemand anders maakt en dat gaat niet als je niet investeert in vaardigheden waar niemand anders in investeert.”
Geschoold personeel
Juist voor een hightechbedrijf is optimaal geschoold personeel essentieel; mede daarom zijn er 470 mensen in dienst die zich bezighouden met leren en ontwikkelen binnen het bedrijf. “En dat op zo’n 32.000 werknemers. Dat is ongelooflijk. Bij andere bedrijven is die verhouding veel lager. Bovendien wordt er veel geld gestoken in ontwikkeling en waarderen we medewerkers die in zichzelf investeren. Bij ons werken zo’n 3.000 mensen die gepromoveerd zijn. Dat zegt vooral iets over opleiding, maar het toont wel aan welke waarde we hechten aan leren, vaardigheden en competenties”, zegt Laureen.
Leren van elkaar
Ontwikkeling staat in de top 5 van prioriteiten bij ASML, geeft Laureen aan. “En dan hebben we het niet alleen over trainingen. Samen met alle directieleden over de hele organisatie heen proberen we continu te identificeren wat de vaardigheden zijn die essentieel zijn voor onze bedrijfsdoelen. We richten ons ook op het ontwikkelen van leiderschap, technische vaardigheden, gedrag, noem maar op. Leren is niet iets wat mensen alleen in een klaslokaal doen, maar ook op de werkplek. Het uitgangspunt is dat onze werknemers hun werk kunnen doen én bijvoorbeeld een dag in de week aan ontwikkeling kunnen werken. Maar die verhouding kan ook 50-50 zijn.”
Coaching tijdens het werk is daarom heel belangrijk, zegt Laureen. “Voor nieuwe medewerkers is niet altijd meteen duidelijk hoe de cultuur bij ons is. We zijn een organisatie die op hoog niveau bezig is met technologie. Maar als je eenmaal mensen ontmoet, proef je de cultuur. Iedereen is positief en betrokken, ondanks de grote druk waar iedereen mee te maken heeft. Je kunt aan iedereen hulp vragen. Ik begon bijvoorbeeld zonder serieus team. Binnen de kortste keren boden collega’s aan dat iemand van hun team wel twee uur per week wilde helpen. Voor ik het wist, had ik 32 mensen voor me werken, zonder dat ze onder mijn verantwoordelijkheid vielen!”
Laureen heeft nu een ‘echt’ eigen team, maar daarnaast ook nog veel ‘informele mentoren’ in de organisatie, zoals ze dat noemt. “Dat draagt ook bij aan de saamhorigheid. Als je worstelt, doe je dat niet alleen.”
Samenwerking Cornerstone
Leren is dus prioriteit, maar ook bij ASML blijft het toegankelijk maken van alle mogelijkheden voor medewerkers een uitdaging. Dat was reden om een samenwerking te starten met Cornerstone, leverancier van een ervaringsgericht systeem op basis van AI om competenties te ontwikkelen. “We zijn nu bezig om alle opleidingscentra op elkaar af te stemmen. We hebben de ASML-academy geïntroduceerd, die als centrale leerorganisatie gaat fungeren, zodat mensen makkelijk leerfaciliteiten kunnen vinden en benutten. Het geeft daarnaast medewerkers ook mogelijkheden om hun kennis te delen met collega’s, zodat er een collectieve kennisbank ontstaat. Samen leren voor de toekomst is het motto."
"Medewerkers zitten daarmee zelf aan het roer van hun eigen ontwikkeling. We hebben met de Academy de cultuur van leren die er al is beter toegankelijk gemaakt. Het systeem van Cornerstone helpt ons daarbij. Medewerkers kunnen zelfstandig een training kiezen, maar worden ook begeleid in hun ontwikkeling.”
De ASML Academy is een digitaal platform dat 28.000 leerobjecten samenbrengt. “Het is voor ons een belangrijk hulpmiddel om leren en kennismanagement in de hele organisatie te laten doordringen. Dat Cornerstone nu samen is gegaan met Edcast helpt ons een naadloze leerervaring te bieden. Edcast biedt boven op de oplossing van Cornerstone toegang tot externe partijen.”
Van gebruiksaanwijzing naar Google
En wat is tot slot nu de grote uitdaging voor learning professionals in het algemeen? Volgens Laureen is dat het laten aansluiten van het aanbod op de veranderende manieren van leren. “Mensen lezen bijvoorbeeld geen gebruiksaanwijzingen meer, maar kijken op Google om uit te zoeken hoe ze een wasmachine weer aan de praat kunnen krijgen. Veel van de leeroplossingen die we aanbieden, groeien niet in hetzelfde tempo mee met hoe mensen veranderen in de manier waarop ze leren. Wij streven ernaar een geïntegreerde leerervaring te bieden die alle verschillende smaken op dat gebied heeft. We hebben nu een platform dat ons daarin ondersteunt, maar de uitdaging is om dat met de organisatie te verweven. Het samenbrengen van alle verschillende opleidingscentra in de ASML Academy is daarin een belangrijke stap omdat medewerkers nu precies weten waar ze moeten zijn.”
Dit artikel is gesponsord door Cornerstone.