Compass, de traditionele multi-service cateraar van enige jaren geleden, die vooral concepten naar eigen inzicht naar de markt bracht, is niet meer. Compass is een dienstverlener die investeert in kennis, die spart met opdrachtgevers en eindklanten. Dit alles wordt vervolgens vertaald naar passende, modulaire en dynamische restaurantconcepten, zoals Club Nomad.
Corona en veranderde gewoontes
De wereld stond op zijn kop. Twee jaar lang. Door corona. “Gewoontes zijn daardoor veranderd. Locatie onafhankelijk werken is de norm. Thuis, in de hotellobby, de hippe koffiebar; overal wordt tegenwoordig de laptop opengeklapt”, vertelt Lonneke Geurtz, Manager Concept & Innovation.
Maar dat is slechts één ontwikkeling. Ook eetpatronen slaan volgens haar om. “Mensen die thuiswerken bestellen eten bij partijen als Thuisbezorgd en flitsbezorger Flink. Binnen een kwartier is het er. Kortom, ze zijn gewend geraakt aan het online bestellen van eten en drinken, aan het gemak en de snelheid.” Daarnaast hebben mensen zich in coronatijd meer verdiept in eten. Ze informeren zich beter dan voorheen en willen op basis van data en feiten eigen keuzes kunnen maken. “Gezond, transparant, goed eten; het is allemaal belangrijk voor medewerkers en is tegenwoordig de norm”, weet Geurtz.
Partneren
Het zijn ontwikkelingen die Compass aan het denken hebben gezet. “De traditionele insteek van alleen ‘zenden’ en naar eigen inzicht restaurantconcepten naar de markt brengen, dat past niet meer. Wij kijken nu des te meer naar wat de markt vraagt, waar de opdrachtgever en zijn medewerker en bezoeker behoefte aan hebben en daarop ontwikkelen wij een voorstel”, vertelt sales- en marketingdirecteur Dieuwke Moerman van Compass Group Nederland.
Dat ‘partneren’ is de rode draad, of beter gezegd de groene draad in het doen en laten van het tegenwoordige Compass. Niet alleen binnen food, ook binnen de andere services. “Het sluit aan op onze nieuwe strategie; NuLA. NuLA staat voor nul verspilling in alle aspecten van de dienstverleningsketen van Compass; zero emission, zero waste en dus zero footprint. In alles wat we doen staat het centraal, en iedere dag zetten wij samen met opdrachtgevers stapjes naar nul. Nul verspilling als het gaat om talent, om vitaliteit en nul verspilling van grondstoffen en milieu.”, legt Moerman uit.
GenNOW hecht aan duurzaamheid
Gezond leven, duurzaam omgaan met de aarde en lekker eten wordt steeds belangrijker. “Wij hebben diverse onderzoeken laten uitvoeren, onder andere door het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Wat verwachten jonge medewerkers nu van hun werkomgeving? En wat blijkt? De GenNOW is de generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen. Onder deze generatie vallen de jongeren geboren tussen 1990 en 2000. Zij zijn opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand, wat ze echte digital nomads maakt”, aldus Geurtz.
Ze hebben volgens haar alles binnen handbereik, werken waar en wanneer ze willen. Maar het is ook een generatie die duurzaamheid belangrijk vindt, tegen verspilling is en goed wil worden geïnformeerd. “Het is aan ons om deze doelgroepen onder meer met marketing, loyaliteitsapps en productinformatie goed te informeren.”
Dat alles gebeurt onder meer binnen Club Nomad, een van de nieuwe, modulaire en dynamische foodconcepten van Compass. Geurtz: “Medewerkers willen vrij zijn in de keuzes; niet perse van negen tot vijf uur op kantoor zijn en zij willen ook niet standaard lunchen in het bedrijfsrestaurant. Het nomadenbestaan, thuiswerken of in de toffe hotellobby; het kan tegenwoordig allemaal. "
"Op deze veranderende behoefte moeten wij inspelen. Daarbij zien we verschillende trends, zoals hyperspecialisaties. Doen waar je goed in bent en dat gecombineerd met de eiwittransitie: meer plantaardig en minder dierlijk is de basis voor ieder concept, innovatie of samenwerking. Maar ook instagramable gerechten, gerechten die je wilt fotograferen en delen op de socials. Dat allemaal komt terug in Club Nomad.”
Behoeften veranderen snel
De trends zijn overweldigend, realiseert Moerman zich ook. “We horen dan ook vaker van opdrachtgevers; help ons. De behoefte verandert zo snel dat ook opdrachtgevers zoekende zijn. Dat zien we terug in de uitvragen. Waar vroeger een restaurant met broodjes, een saladebar en twee soepjes de standaard was, worden nu veel meer de uitdagingen beschreven en de vraag is dan hoe daarop moet worden ingespeeld.”
Met Club Nomad heeft Compass dan ook een concept gebouwd dat eigenlijk overal van toegevoegde waarde kan zijn. “In de industrie is het broodje kroket en het bord nasi natuurlijk gewoonweg heel belangrijk. Dat kan en mag ook en daarom hebben we segmenten gedefinieerd binnen Club Nomad; industrie, zakelijk en commerciële horeca”, verklaart Moerman. Daarop worden het assortiment, de inrichting en de aanvullende diensten aangepast, laat Geurtz verder weten.
“Binnen zakelijk zijn het de natuurlijke tinten die de klok slaan, binnen industrie zijn de materialen robuuster en in een commerciële horecaomgeving kiezen we voor city chique, een semi-klassieke stijl die zich onder andere kenmerkt door een kwalitatief luxe uitstraling. En binnen de industrie is het bord nasi er en kiezen we voor een lage zit en in de zakelijke omgeving zal vega domineren, hebben we verschillende zitjes, hoog en laag, en presenteren we een bestelapp en delivery.”
Het clubgevoel en samenkomen
Moerman vult aan. “Maar niets is in steen gebeiteld. Het is als een bedrijfsauto; je kunt naar eigen comfort upgrades maken zodat het voldoet aan jouw eisen. Bij Club Nomad staat ‘Club’ voor het clubgevoel en samenkomen. Nomad onderstreept het nieuwe nomadenbestaan. Het modulaire zorgt ervoor dat Club Nomad op elke locatie tot zijn recht komt en voldoet aan de wensen en benodigdheden van de bezoeker.”
En uiteraard gebeurt dit alle goed onderbouwd, stelt Moerman. “Meten is immers weten. Daarbij leunen wij als Compass Group op brede internationale kennis. Wij zijn immers de grootste food- en serviceorganisatie ter wereld. Verspreid over 45 landen werken meer dan 500.000 mensen voor Compass.”
Met HR om de tafel
Maar dat is het niet alleen. Inkoop, facility management; het zijn traditioneel de bedrijfsonderdelen waarmee Compass schakelt om de wensen te achterhalen en de uiteindelijk invulling van het concept te bepalen. “Maar het liefst zitten we ook met HR om de tafel. Voor de nieuwe generatie zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden ontzettend belangrijk en wij voegen daaraan iets toe. Ze willen een goede laptop, een goede smartphone en perfecte voorzieningen. Lekker eten en drinken, gemak, snelheid, transparantie, gezond en variatie. Hierover willen we ook met HR sparren.”
Met die variatie zit het overigens wel goed bij Compass, stelt Geurtz. “Wij zetten namelijk één keer per maand een land centraal, een land waar Compass actief is. In die zogenoemde pop-ups presenteren we gerechten uit dat land, recepten voor thuis, tips van de chefs. En wat goed bevalt, dat houden we. Dat nemen we op in het reguliere aanbod. Dat houdt het concept dynamisch, met one off’s kom je namelijk niet meer weg. Het restaurantconcept moet passen in de omgeving, aansluiten bij de wensen van medewerkers en continu in ontwikkeling zijn, en blijven.”
Dit artikel is gesponsord door Compass Group.