1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Rebels zakboekje houdt (HR-) manager een spiegel voor

In het zakboekje 'Don'ts voor managers' laat auteur Jeroen Busscher zich van zijn rebelse kant zien. Daarbij slaat hij soms de plank mis, maar gelukkig geldt volgens hem: 'fouten maken mag!'

Rebels zakboekje houdt (HR-) manager een spiegel voor
Jeroen Busscher

Het nieuwste boek van Busscher is in veel opzichten een gimmick. Dat begint bij het formaat: het past met gemak in de broekzak. Ook de titels van de 46 hoofdstukken zijn hilarisch. Bijvoorbeeld: 'Verlies u niet in Hans', 'Voorkom geen fouten', 'Heb geen visie' en 'Bereid u niet voor'. De korte hoofdstukjes zijn in een aanstekelijke stijl geschreven en - eerlijk is eerlijk - wie eenmaal begint, is geneigd het boekje meteen uit te lezen. Grappig boekje dus, maar is het ook nuttig voor (HR-)managers?

Don'ts

Als Don'ts voor managers bedoeld is om managers een spiegel voor te houden, dan is dat gelukt. Busscher beschrijft de valkuilen die voor ervaren manager herkenbaar zullen zijn. Een aantal adviezen is buitengewoon nuttig. Want we de groep leidt, moet inderdaad niet de natuurlijke neiging vertonen om onderdeel van diezelfde groep te worden. Verstandig dus om niet je ziel en zaligheid te delen met teamleden.

'Voel je niet verantwoordelijk' is was zwaar aangezet, maar het punt dat Busscher maakt klopt: met managers die uit verantwoordelijkheidsgevoel het werk van hun medewerkers overnemen loopt het niet goed af. Niet alleen bezwijken zij onder de werklast, ook zal het personeel dan nooit leren zelf problemen op te lossen.

'Gebruik HR niet als leverancier', is een van de hoofdstukken. "De bevlogenheid, vaardigheden, creativiteit en kennis van uw teamleden zijn een cruciale factor voor succes. HR kan u daarbij helpen. Gebruik heb echter niet als een winkeltje met producten. Uw geval is namelijk altijd uniek en eenmalig", schrijft Busscher die HR ziet als 'sparringspartner' die kan helpen "het beste uit uw team te halen".

Grenzen opzoeken

Busscher neemt in zijn boek afscheid van de klassieke manager en laat met gevoel voor humor zien waar de ideale, moderne manager aan moet voldoen. Hij zoekt daarbij de grenzen op. Het idee om e-mails met meer dan vijftig woorden niet meer te beantwoorden, is sympathiek en zou ook navolging verdienen. Maar werkt het ook in de praktijk? Welke manager telt het aantal woorden in de e-mails van zijn medewerkers en is onverbiddelijk als het er te veel zijn? Ik heb het nog niet meegemaakt. De tip om niet te vergaderen valt in dezelfde categorie: iedereen wil het, het lukt vrijwel niet.

Bekijk ook de video's van Jeroen Busscher met 'don'ts' voor HR-managers

Modern leiderschap

Soms slaat Busscher echt een beetje door. Hoort het echt bij modern leiderschap om niet goed bereikbaar te zijn? Waarom zou je als manager de deur 'lekker' dicht doen, zoals de auteur adviseert? Dan krijg je toch het oude verhaal van de directeur waar medewerkers zachtjes op de deur kloppen om dan vervolgens een diep gegrom te horen. Het zal zeker niet Busschers bedoeling zijn, maar zo komt dat wel over.

Stop niet met roken

Onzinnig is het advies om niet te stoppen met roken. Overigens nuanceert de auteur in dit hoofdstuk dat zelf al, want hij schrijft dat uit onderzoek blijkt dat rokers een '(weliswaar zeer klein) carrièrevoordeel' hebben op niet-rokers. Dat zou komen door hun rokersnetwerk. Maar zelfs als dit waar zou zijn, dan wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Valt een fitte manager niet te prefereren boven een rokende?

Al lezend begint het te dagen: die Busscher wil de boel gewoon een beetje opstoken met zijn boekje. Af en toe lekker provoceren. En eerlijk is eerlijk: dat maakt Don'ts voor managers ook plezierig om te lezen. En je steekt er ook nog wat van op. 'Fouten maken mag', zegt hij dan ook. Het zou te flauw zijn om dan in zijn eigen woorden te antwoorden: 'maar het hoeft natuurlijk niet.'

Zo leer je een taal bij Regina Coeli: maatwerk, aandacht en focus

Zo leer je een taal bij Regina Coeli: maatwerk, aandacht en focus

Wie kent ze niet, de 'nonnen van Vught', befaamd om hun taalonderwijs? Maar waarom zou je je medewerkers hier naartoe sturen? "Nederlanders overschatten vaak hun Engelse taalvaardigheid." En dat levert dus op de werkvloer misverstanden op. Over het nut van taaltrainingen.

Waarom een holistische visie op de employee journey écht belangrijk is

Waarom een holistische visie op de employee journey écht belangrijk is

Bij ICM betekent werken meer dan alleen het hebben van een baan. Met zijn holistische visie op de employee journey biedt het bedrijf zijn medewerkers een unieke werkomgeving. Tevreden medewerkers vormen immers de fundering van de organisatie. Waarom is zo'n basis belangrijk en hoe bouw je daaraan? Milou Starke, HR-adviseur én werkgelukdeskundige, neemt ons mee in de medewerkersreis bij ICM.

Walter Supèr: “Een inhoudelijk programma moet onderhuids ontregelen en inspireren tot nieuwe keuzes.”

'Een heidag moet je raken in hart en hoofd'

Ben jij voor jouw team of organisatie op zoek naar een dag die raakt en uitdaagt op vraagstukken die er werkelijk toe doen? "De Theaterloods in Radio Kootwijk zorgt voor een heidag die echt van waarde is."

STAP-budget weer beschikbaar op 1 november 2022

STAP-budget weer beschikbaar op 1 november 2022

Vanaf dinsdag 1 november om 10 uur is het weer mogelijk om STAP-subsidie voor scholing aan te vragen. Vorige aanvraagperiodes was de geldpot al na twee uur leeg, dus wees er snel bij als je er gebruik van wilt maken.

STAP-budget weer beschikbaar op 1 september

STAP-budget weer beschikbaar op 1 september

Vanaf donderdag 1 september om 10 uur is het weer mogelijk om STAP-subsidie voor scholing aan te vragen. Vorige aanvraagperiodes was de geldpot al binnen drie uur leeg, dus wees er snel bij als je er gebruik van wilt maken.

L&D moet oog hebben voor loopbaanontwikkeling medewerkers 

L&D moet oog hebben voor loopbaanontwikkeling medewerkers

Werkgevers hebben veel aandacht voor scholing. Alleen, de motieven om medewerkers op te leiden zijn niet altijd juist. Veel vaker zou scholing in het teken moeten staan van loopbaanontwikkeling van medewerkers.

De Belofte: kiezen met je hart 

De Belofte: kiezen met je hart

Hét onderwerp van de laatste maanden, ook in deze column, is het groeiende tekort op de arbeidsmarkt. En toch ga ik het er vandaag wéér over hebben. Het is niet anders. De komende jaren blijft het een actueel onderwerp, enig zicht op een oplossing is er eenvoudigweg niet

Trends 2022: 'Soft skills zijn nu belangrijker dan ooit'

Trends 2022: 'Soft skills zijn nu belangrijker dan ooit'

Voor een manager zijn de soft skills vaak belangrijker dan de officiële functie-eisen. Altijd al, maar zeker in tijden van corona en hybride werken, zegt Martin van der Groep, directeur van Boertien Vergouwen Overduin. "Werken op afstand gaat gepaard met risico's.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.