Het nieuwste boek van Busscher is in veel opzichten een gimmick. Dat begint bij het formaat: het past met gemak in de broekzak. Ook de titels van de 46 hoofdstukken zijn hilarisch. Bijvoorbeeld: 'Verlies u niet in Hans', 'Voorkom geen fouten', 'Heb geen visie' en 'Bereid u niet voor'. De korte hoofdstukjes zijn in een aanstekelijke stijl geschreven en - eerlijk is eerlijk - wie eenmaal begint, is geneigd het boekje meteen uit te lezen. Grappig boekje dus, maar is het ook nuttig voor (HR-)managers?
Don'ts
Als Don'ts voor managers bedoeld is om managers een spiegel voor te houden, dan is dat gelukt. Busscher beschrijft de valkuilen die voor ervaren manager herkenbaar zullen zijn. Een aantal adviezen is buitengewoon nuttig. Want we de groep leidt, moet inderdaad niet de natuurlijke neiging vertonen om onderdeel van diezelfde groep te worden. Verstandig dus om niet je ziel en zaligheid te delen met teamleden.
'Voel je niet verantwoordelijk' is was zwaar aangezet, maar het punt dat Busscher maakt klopt: met managers die uit verantwoordelijkheidsgevoel het werk van hun medewerkers overnemen loopt het niet goed af. Niet alleen bezwijken zij onder de werklast, ook zal het personeel dan nooit leren zelf problemen op te lossen.
'Gebruik HR niet als leverancier', is een van de hoofdstukken. "De bevlogenheid, vaardigheden, creativiteit en kennis van uw teamleden zijn een cruciale factor voor succes. HR kan u daarbij helpen. Gebruik heb echter niet als een winkeltje met producten. Uw geval is namelijk altijd uniek en eenmalig", schrijft Busscher die HR ziet als 'sparringspartner' die kan helpen "het beste uit uw team te halen".
Grenzen opzoeken
Busscher neemt in zijn boek afscheid van de klassieke manager en laat met gevoel voor humor zien waar de ideale, moderne manager aan moet voldoen. Hij zoekt daarbij de grenzen op. Het idee om e-mails met meer dan vijftig woorden niet meer te beantwoorden, is sympathiek en zou ook navolging verdienen. Maar werkt het ook in de praktijk? Welke manager telt het aantal woorden in de e-mails van zijn medewerkers en is onverbiddelijk als het er te veel zijn? Ik heb het nog niet meegemaakt. De tip om niet te vergaderen valt in dezelfde categorie: iedereen wil het, het lukt vrijwel niet.
Bekijk ook de video's van Jeroen Busscher met 'don'ts' voor HR-managers
Modern leiderschap
Soms slaat Busscher echt een beetje door. Hoort het echt bij modern leiderschap om niet goed bereikbaar te zijn? Waarom zou je als manager de deur 'lekker' dicht doen, zoals de auteur adviseert? Dan krijg je toch het oude verhaal van de directeur waar medewerkers zachtjes op de deur kloppen om dan vervolgens een diep gegrom te horen. Het zal zeker niet Busschers bedoeling zijn, maar zo komt dat wel over.
Stop niet met roken
Onzinnig is het advies om niet te stoppen met roken. Overigens nuanceert de auteur in dit hoofdstuk dat zelf al, want hij schrijft dat uit onderzoek blijkt dat rokers een '(weliswaar zeer klein) carrièrevoordeel' hebben op niet-rokers. Dat zou komen door hun rokersnetwerk. Maar zelfs als dit waar zou zijn, dan wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Valt een fitte manager niet te prefereren boven een rokende?
Al lezend begint het te dagen: die Busscher wil de boel gewoon een beetje opstoken met zijn boekje. Af en toe lekker provoceren. En eerlijk is eerlijk: dat maakt Don'ts voor managers ook plezierig om te lezen. En je steekt er ook nog wat van op. 'Fouten maken mag', zegt hij dan ook. Het zou te flauw zijn om dan in zijn eigen woorden te antwoorden: 'maar het hoeft natuurlijk niet.'