Als werkgever ben je wettelijk verplicht tot doorbetaling van het loon van zieke werknemers tot maximaal twee jaar. De werkgever betaalt daarbij het eerste jaar minimaal 70 procent van het loon met het wettelijk minimumloon als ondergrens. Het tweede ziektejaar minimaal 70 procent loon, waarbij dat minder mag zijn dan het minimumloon. Tijdens de twee ziektejaren is de werkgever samen met de werknemer verantwoordelijk voor diens re-integratie.
Lees ook: Ontzorging bij langdurig ziekteverzuim
De aandachtspunten
Als werkgever moet je aan veel dingen denken wanneer een medewerker ziek is. Zes belangrijke zaken die je niet moet vergeten.
1. Meld de medewerker ziek bij de arbodienst of bedrijfsarts
Doe dit op de eerste dag van de ziekmelding. U bent verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding en re-integratie. Leg uw acties ook vast in een ziektedossier. Zo kunt u aantonen wat u heeft gedaan om uw medewerker weer aan het werk te helpen.
2. Weet wat je wel en niet mag vragen
Natuurlijk wil je weten hoe het met de zieke medewerker gaat. Maar let op: volgens de wet mag je maar een paar vragen stellen. Als werkgever mag je niet vragen wat uw medewerker mankeert. Wel mag je informeren wanneer hij of zij weer aan het werk denkt te gaan. Toon vooral interesse. En maak gelijk een afspraak voor het volgende contactmoment.
3. Denk aan je verantwoordelijkheden
Zo moet je als werkgever uw arbeidsongeschikte medewerker twee jaar doorbetalen. Dit is minimaal 70% van het loon. Het eerste jaar moet dit in elk geval het minimumloon zijn.
4. Voorkom boetes van UWV
Is re-integratie nog niet gelukt en is uw medewerker 42 weken ziek? Meld hem of haar dan ziek bij UWV. Doe dit op tijd om een boete te voorkomen. Doe ook je best bij het re-integreren van de medewerker. Zo voorkom je een loonsanctie van UWV.
5. Check of u recht heeft op geld van de overheid
Heb je bijvoorbeeld een medewerker met een handicap of ziekte in dienst? Maak dan gebruik van loonkostenvoordeel.
6. Denk aan de No Risk-polis
Is de medewerker gedeeltelijk arbeidsongeschikt? En is hij nu ziek? Dan kan het zijn dat hij onder de No Risk-polis van UWV past. Dit is een regeling die geldt voor medewerkers met een arbeidsbeperking. Deze medewerkers hebben tijdens de eerste 5 jaar van hun dienstverband recht op uitbetaling van ziekengeld.
WIA-verzekering
Een zieke medewerker heeft natuurlijk ook van alles aan zijn hoofd. Want lukt het niet om 50% of meer van zijn restverdiencapaciteit (het deel dat hij nog wél kan werken) te verdienen? Dan is er een forse inkomensterugval. Wat als dit niet genoeg is om de hypotheek te betalen? Of de studie van zijn kinderen? Als werkgever kun je de financiële zorgen bij arbeidsongeschiktheid (deels) wegnemen.
Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor het personeel bescherm je de medewerkers tot minimaal 70% van het brutojaarinkomen op basis van het uniform loonbegrip. Dat is een fijne gedachte voor de medewerker. Zo kan hij de tijd nemen om weer beter te worden. Zonder zich zorgen te maken over zijn huis of gezin. Een WIA-verzekering biedt financiële zekerheid en rust.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Centraal Beheer.