Een groot aantal werkgevers heeft met een zorgverzekeraar afspraken gemaakt over een collectieve zorgpolis voor het personeel. Vorig jaar was ruim 65% van de Nederlanders collectief verzekerd, waarvan het overgrote deel via de werkgever. Het fenomeen is dus bekend genoeg bij organisaties. Toch haalt de meerderheid er te weinig uit, zegt Bos. “Het aantal organisaties dat de collectieve zorgverzekering echt gebruikt in het gezondheidsbeleid is klein. Het uitgangpunt is nog vaak premievoordeel bieden aan de werknemer. Pas de laatste jaren realiseren werkgevers zich dat ze er meer mee kunnen.”
Zorgverzekeraar kan helpen bij duurzame inzetbaarheid
Dat premievoordeel is minder geworden: vanaf dit jaar is de maximale premiekorting bij een collectiviteit gehalveerd van 10% naar 5%. Volgens Bos is dat juist een reden om veel meer aandacht te besteden aan de toegevoegde waarde. “Duurzame inzetbaarheid is het grote thema van de laatste jaren. Een onderdeel daarvan is het gezond houden van je personeel. Werkgevers zijn steeds meer bezig met de vraag hoe ze dat gezondheidsbeleid kunnen vormgeven. Het is het makkelijkst om dat via een zorgverzekeraar te implementeren: waar liggen de beste preventieve of curatieve oplossingen? Zorgverzekeraars hebben de lijntjes naar de juiste partijen die daar handvatten aan kunnen geven. Zij zijn immers gespecialiseerd in het voorkomen en beperken van langdurige gezondheidsproblemen.”
Lees ook: Vijf stappen naar duurzame inzetbaarheid
Preventie
Met name op preventiegebied is er veel winst te behalen, geeft Bos aan. “De collectieve zorgverzekering is op dat punt nog een ondergeschoven kindje. Er is bij werkgevers wel aandacht voor de arbodienst, maar die komt pas in beeld als iemand verzuimt. Terwijl het grootste deel van het productieverlies ontstaat als er nog niet wordt verzuimd, maar mensen wel verminderd inzetbaar zijn. Dat kost werkgevers veel geld. Je kunt dus beter investeren als iemand nog niet is uitgevallen.”
Stress is een veel voorkomend probleem, zegt Bos. “Ik denk dat er bij een op de vijf verzuimgevallen wel een stressfactor meespeelt. Veel daarvan komt door het combineren van werk en privé en het verlenen van zorg. Als je mensen al in een vroeg stadium kunt helpen met tips & tricks zodat ze kunnen blijven functioneren, kun je veel verzuim op de lange duur voorkomen.”
Informatie delen
Aandacht geven aan preventie dus, maar hoe doe je dat dan? Hier kunnen verzekeraars helpen: “Er zijn verzekeraars die op dat vlak echt naast de werkgever staan door bijvoorbeeld portals in te richten”, zegt Bos. “Zo kunnen ze inventariseren op welke punten ze extra informatie kunnen leveren om werkgevers te helpen bij de grootste pijnpunten. Dat kan eenvoudig zijn: je kunt bijvoorbeeld op een intranetpagina al informatie delen over bijvoorbeeld mantelzorg zodat werknemers beter weten hoe ze met zo’n situatie kunnen omgaan.”
Zorgaanbod ook voor kleinere werkgevers
Door hun kennis van de markt weten verzekeraars welke zorg op welk moment het beste aangeboden kan worden. “Een verzekeraar kan een interventie- of preventiedesk bieden die op het juiste moment helpt. Bijvoorbeeld door een bureau voor stresspreventie in te schakelen, of een centrum voor slaapdiagnostiek bij slaapproblemen.”
VLC & Partners biedt daarin meerwaarde voor de kleinere en middelgrote werkgevers, zegt Bos. “Wij zien in de praktijk dat zorgverzekeraars zulke hulp vaak niet bieden aan werkgevers met minder dan 500 medewerkers. Normaal gesproken is de bijdrage die een collectieve zorgverzekeraar doet, gerelateerd aan de omvang van het bedrijf. Werkgevers met 20 tot 500 werknemers zijn vaak te klein om voor een aantrekkelijk collectief zorgaanbod in aanmerking te komen. Vanuit onze visie op zorg hebben wij gezocht naar een betrouwbare partner met een sterke inkoopkracht die, overeenkomstig onze visie, wel bereid is te investeren in preventieve programma’s. Hierdoor wordt het kleinere bedrijven mogelijk gemaakt om van de schaalgrootte van VLC & Partners te profiteren.”
Cofinanciering
Extra voorzieningen kosten extra geld. Is het optuigen van zo’n beleid niet kostbaar? “Nee, het hoeft niet altijd extra geld te kosten. Veel informatievoorziening is gratis. Gaat het verder en wordt er echt zorg geboden aan medewerkers, dan kun je ook kijken naar cofinanciering. De verzekeraar koopt de zorg in, maar is vaak ook bereid om een deel mee te financieren. Problemen vroeg aanpakken scheelt ook in de kosten voor de verzekeraar. Daarom krijgt een werkgever binnen een collectiviteit vaak ook een potje voor preventie of interventie.”
De fruitschaal is niet genoeg
Als werkgever word je aantrekkelijker voor nieuwe en bestaande werknemers als je je gezondheidsbeleid goed inzet, zegt Bos. En het levert uiteindelijk wel geld op: “Als mensen beter in hun vel zitten, zie je dat terug in de verzuimcijfers. Maar je komt er niet met alleen een fruitschaal neerzetten. Die zal alleen gebruikt worden door medewerkers die al gezond bezig zijn. Het gaat erom hoe je als bedrijf gezien wilt worden door medewerkers. Dat moet je door de hele organisatie uitdragen. Er moet genoeg draagvlak voor zijn. Maak aan de werknemers duidelijk waarom je die collectieve zorgverzekering hebt. Benoem bijvoorbeeld ambassadeurs die met gezond gedrag anderen gaan stimuleren.”
Gedrag belonen en extra dekking
Een adviseur kan daarin helpen. “Gezondheidsbeleid is een continu proces: blijf terugkoppelen wat je doet en wat de opbrengsten zijn. Als werkgever hoef je daarin niet alles zelf te doen: een adviseur kan daarmee helpen. Er zijn allerlei mogelijkheden om gezond gedrag te belonen, bijvoorbeeld met een puntensysteem waarbij je je punten kunt uitgeven in een online shop. Uiteraard kun je ook de dekking van de collectieve zorgverzekering aanpassen, zoals het opnemen van een vergoeding voor meer behandelingen fysiotherapie als je weet dat werknemers daar problemen mee hebben. Dan voorkom je dat mensen zorg uitstellen omdat ze er zelf voor moeten betalen. Zit een vergoeding niet in de aanvullende verzekering, dan is de kans op uitstellen heel groot.”
Hoe meer, hoe beter
De collectieve zorgverzekering draagt meer bij aan het gezondheidsbeleid als er zo veel mogelijk werknemers voor die collectiviteit kiezen. “Dan weet je simpelweg meer over de zorgconsumptie van de totale onderneming, dus dan kan je beter sturen”, zegt Bos. Nadeel is wel dat door de lagere premiekorting de kans kleiner is geworden dat werknemers zich aansluiten. “Om het aantrekkelijker te maken, zou je kunnen overwegen zelf een deel van de premie te financieren, bijvoorbeeld tien euro per maand.”
Belangrijk is ook om de voordelen van een collectieve zorgverzekering goed te belichten bij de werknemers. “Niet alleen aan het eind van het jaar, als iedereen weer kan wisselen van zorgverzekeraar, maar door het continu als onlosmakelijk onderdeel van het hele gezondheidsbeleid neer te zetten. Daar ben je het hele jaar mee bezig, niet alleen de laatste twee maanden. Dan wordt het voor medewerkers logisch dat je je aanmeldt bij de collectiviteit.”
Dit artikel is gesponsord doorVLC & Partners.