Van Dam geeft al vele jaren les aan Nyenrode en is nu ruim een jaar verbonden aan IE, de Spaanse privé-universiteit die in 1973 werd gestart door een vermogende familie die hiermee een bijdrage wilde leveren aan het opbouwen van de Spaanse economie, die er na de Franco-jaren zieltogend bij lag. Van Dam, die inmiddels in Madrid woont, heeft het er enorm naar zijn zin. Tijdens de collegereeks Learning & Development geeft prof. dr. Nick van Dam het college Het nieuwe leren: de rol van HRD: Learning at the speed of business.
Check de gelaatsuitdrukking
Cursisten loggen waar dan ook ter wereld in, de docent staat te midden van zo’n zestig beeldschermen waarop alle cursisten goed zichtbaar zijn. Een van de features: algoritmes lezen tijdens het college aan de gezichtsuitdrukking van de cursisten af of ze nog geboeid zijn, afhaken of andere emoties vertonen. Met die kennis kan de docent waar nodig zijn college verbeteren. Van Dam: “Daarnaast kan ik onder meer cursisten opdelen in break-out rooms, waar ze in groepjes een opdracht uitwerken of iets bediscussiëren. Of ze laten reageren op vragen in een poll.”
De noodzaak van een leven lang leren
Nick van Dam (58) studeerde Economie aan de VU, Gedragswetenschappen aan de UvA en promoveerde in 2005 op Human Capital Development aan Nyenrode. Momenteel is hij als hoogleraar verbonden aan Nyenrode Business Universiteit en aan de IE University in Madrid, waar hij deel uitmaakt van het College van Bestuur en het IE Center for Corporate Learning Innovation leidt. Hij geeft het college Het nieuwe leren: de rol van HRD: Learning at the speed of business tijdens de collegereeks Learning & Development.
Van Dam heeft uitgesproken opvattingen over Learning & Development. Zo kunnen we – gegeven de steeds snellere digitalisering en de afnemende levensduur van organisaties – volgens hem niet meer zonder een leven lang leren. Want alleen dan houd je perspectief op werk. Mooie bijvangst van dat altijd maar blijven leren is dat mensen er (naast het hebben van sociale relaties met anderen en het ervaren van zingeving in wat je doet) gelukkiger van worden. Als je blijft leren, stelt Van Dam, kom je niet vast te zitten in een bepaalde functie of rol, en houd je meer mogelijkheden open om ander werk te gaan doen.
Lees ook: HR-instrumenten: voorbeelden van vijf experts
Meerdere specialismen
Daarbij krijgen generalisten het in de toekomst moeilijk, is zijn voorspelling: “Amazon neemt sowieso bijna geen generalisten meer aan. De toekomst is aan specialisten die diepgang hebben bereikt in een bepaald domein of kennisgebied. Het aloude meesterschap zal populairder worden. Daarbij moet je je in je loopbaan wel bekwamen in meerdere domeinen, omdat één specialisme niet meer voldoende is voor een loopbaan van vijftig jaar.”
L&D volgens een strategisch model
In zijn colleges aan zowel de Nyenrode Business Universiteit als de PW. academy staan ‘een leven lang leren’ en de strategische rol van L&D centraal. Daarbij werkt Van Dam met een L&D-strategiemodel van McKinsey. “Daar zitten een aantal planmatige onderdelen in die we in het college langs lopen. Zoals: in hoeverre is wat je doet aan L&D, eigenlijk afgestemd op de werkelijke behoeften van de collega’s in de business? Ik daag HR dan graag uit om eens precies op te schrijven welke L&D-activiteiten ze uitvoeren, hoeveel werknemers aan verschillende programma’s deelnemen, wat zij daarmee bereiken en wat de investeringen zijn. Vervolgens laat je de business dat lijstje beoordelen.”
Wat is de leerprioriteit?
Waarom gebeurt dat dan zo weinig? Van Dam: “In veel organisaties verzorgen mensen jarenlang dezelfde programma’s, zonder regelmatig met de business te checken of het programma een hoge prioriteit heeft. Je kunt altijd wel een workshop organiseren over een interessant thema, en dan komen daar altijd wel mensen op af. Maar is wat men daar leert wel de belangrijkste prioriteit voor de organisatie? Kortom, door strategisch te werken, kan je met de juiste leer- en ontwikkelmethoden de beste resultaten bereiken. Afgestemd op de juiste behoeften.”