Dat blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube. De onderzoekers vroegen duizend professionals naar de leer- en ontwikkelcultuur van hun werkgever.
Hoewel vrijwel alle HR-professionals aangeven zo'n ontwikkelplan noodzakelijk te vinden, zegt bijna een op de drie ondervraagde HR-verantwoordelijken dat een concrete leerstrategie ontbreekt.
>>Doe mee aan het onderzoek van PW. pro Insights: hoe leren we tijdens de coronacrisis?
Sombere toekomst
Dat is reden voor zorg, stelt Studytube. Bedrijven met een leerstrategie beschikken vaker over een ruim leeraanbod dan organisaties die het zonder moeten stellen (69% versus 48% ). Dat leeraanbod is bovendien vaker makkelijk toegankelijk voor medewerkers (75% vs. 50%), zodat die eenvoudig zelf opleidingen kunnen boeken (60% vs. 38%) met hun persoonlijke leerbudget (51% vs. 23%).
Ondernemingen zonder leerstrategie schatten hun toekomst vrij somber in. Bijna de helft van de HR-verantwoordelijken (47%) zegt dat de organisatie niet zal kunnen inspelen op veranderingen in de markt, tenzij ze serieuze stappen zet om tot een operationeel leerbeleid te komen. Een meerderheid (62%) vreest dat het – zonder investeringen in Learning & Development – moeilijk zal zijn om talentvolle werkkrachten aan te trekken of te behouden.
Lees ook: Waarom leren en ontwikkelen steeds belangrijker wordt voor de bedrijfsstrategie [boekrecensie]
Behoud van medewerkers
De HR-afdelingen van organisaties met een leerstrategie focussen hun beleid voornamelijk op het behoud van hun medewerkers; 53 procent noemt die factor als één van de drie belangrijkste speerpunten. Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk talentontwikkeling (51%) en goed werkgeverschap (49%).
Het valt op dat nieuwe medewerkers aantrekken bij bijna twee derde geen top 3-prioriteit is (64%), terwijl vooral jonge werknemers leermogelijkheden ten zeerste waarderen in een (potentiële) werkgever. In de leeftijdscategorie tussen 18 en 34 jaar vindt het overgrote deel (84%) van de respondenten het belangrijk dat een bedrijf hen stimuleert in hun persoonlijke ontwikkeling. 68 procent zegt dat leren en ontwikkelen een belangrijke motivatie is op de werkvloer en nog eens 68 procent vindt een werkgever aantrekkelijk als die een groot leeraanbod in huis heeft.
Leerstrategie is cruciaal
“Ik denk dat bij veel leidinggevenden nu de alarmbel afgaat,” aldus Homam Karimi, CEO van Studytube. “Al deze resultaten bevestigen nog maar eens dat een leerstrategie cruciaal is voor een gezonde organisatie. Die investering verdien je op zoveel manieren terug: je blijft bij met ontwikkelingen in de markt, je behoudt je werknemers en maakt hen tegelijkertijd duurzaam inzetbaar, én je trekt gemakkelijker nieuw personeel aan. Elke organisatie zou L&D moeten opnemen in de strategische agenda voor 2021.”