1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Pesten op de digitale werkvloer: wat kan HR doen?

Bijna een op de acht werknemers, in totaal ruim een miljoen mensen, wordt gepest of heeft te maken met ander ongewenst gedrag op de werkvloer. Werkgevers hebben niet altijd door dat er wordt gepest op de werkvloer. En nu het werk zich grotendeels naar het digitale domein heeft verplaatst, lijkt ongewenst gedrag ongrijpbaarder dan ooit.

Pesten op de digitale werkvloer: wat kan HR doen?

"Je ziet altijd dat pesten toeneemt in tijden van crisis. Mensen zijn er niet van overtuigd dat ze hun baan houden of weten al dat er een reorganisatie aankomt. In die situaties zie je dat mensen geniepiger gedrag gaan vertonen om hun eigen hachje te redden", zegt Patricia Bolwerk, trainer en oprichter van Stop Pesten Nu. "In coronatijd zien werknemers dat het bedrijf nu nog wel bestaat, maar dat het maar de vraag is of je overeind blijft. Het idee van samen de strijd aangaan is een beeld dat naar de werkgever wordt getoond, maar ik denk wel dat er wordt geprobeerd om collega’s eruit te krijgen of zelfs overspannen te maken."

Cyberpesten is moeilijk te herkennen

Dat werkgevers het moeilijk vinden om de vinger achter online pesten te krijgen, vindt Bolwerk niet zo gek. "Cyberpesten komt nog niet zolang voor op de werkvloer. Het is voor werkgevers moeilijk om daar zicht op te krijgen, tenzij het om iets gaat wat je echt kunt printen als bewijs. Het is vaak geniepiger, waardoor de pesters er voor de groep mee weg lijken te komen."

"Stel dat er bijvoorbeeld tijdens een teamsessie opnames zijn gemaakt van de bijeenkomst en dat ze dan de screenshots van één collega eruit halen om die op een lullige manier te bewerken. Mensen melden dat soort dingen niet zo snel. De eerste keer denken ze misschien nog: ‘Nou ja, het is ook wel grappig’, terwijl ze pas later beseffen dat ze het helemaal niet oké vinden. Ze durven er ook niet mee naar hun werkgever te stappen, zeker nu in coronatijd, nu er allerlei zaken spelen. Mensen proberen het in hun eigen hoofd kleiner te maken dan het is."

Veilige werkomgeving

De wet verplicht werkgevers om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Beleid tegen psycho-sociale arbeidsbelasting, waar bijvoorbeeld werkdruk en de gevolgen van ongewenst gedrag op de werkvloer onder vallen, hoort daarbij. Uit onderzoek van PW. naar ongewenst gedrag op de fysieke en digitale werkvloer blijkt echter dat veel werkgevers hier steken laten vallen. 40 procent van de respondenten zegt dat zijn organisatie geen actief beleid voert tegen ongewenst gedrag op de werkvloer. 10 procent weet niet of er beleid wordt gevoerd. Een op de vijf respondenten zegt dat er sinds het uitbreken van de coronacrisis onvoldoende aandacht is voor pesten en ongewenst gedrag.

Waan van de dag

Dat is een beeld dat arbeidsrechtadvocaat Suzanne Meijers herkent. “Om heel eerlijk te zijn heb ik niet het idee dat pesten een onderwerp is waar werkgevers graag mee aan de slag willen. Bij grote organisaties is het misschien meer een thema dat aandacht krijgt, of waarvan ze zich erop laten voorstaan dat ze het op de agenda staat. Bij kleine organisaties zie je zeker dat het niet hoog op de agenda staat en in de waan van de dag kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen. Pas als iemand het aankaart en zegt dat er wat speelt, wordt het snel op de agenda gezet."

Toch is het verstandig om preventief op te treden tegen pesten en ander ongewenst gedrag. Meijers: "Komt het dan tot een ontslagzaak tegen een werknemer, leidinggevende of directeur, dan zal een advocaat altijd vragen of de organisatie beleid heeft tegen pesten en hoe dat dan in de organisatie verweven is. Vaak is het antwoord dat er geen beleid is, omdat iedereen toch weet dat je niet mag pesten, of, in het geval van seksuele intimidatie, dat je niet met je handen aan een collega mag zitten. Dat hoef je toch niet vast te leggen? Als het om iets heel extreems gaat, zal een rechter daar wel in mee gaan, maar het is beter om beleid te hebben."

Meldingen van pesten

Wie afgaat op het aantal meldingen van pesten, krijgt al snel een te rooskleurig beeld, zegt Bolwerk. "Soms kom ik bij bedrijven en dan zegt de P&O’er: ‘We hebben hier vierhonderd werknemers en er zijn maar drie klachten.’ Maar dat is eerder een probleemsignaal dan een goed teken. Uit onderzoek blijkt dat een op de acht werknemers wordt gepest. Als je maar zo weinig klachten krijgt, dan voelen mensen zich dus niet veilig om ongewenst gedrag te melden."

Uit het onderzoek van PW. blijkt dat veel HR-professionals geen zicht hebben op het aantal mensen binnen de organisatie die aangeven dat ze worden gepest. Bijna de helft (44,9%) heeft geen idee of er tijdens de coronacrisis meer of minder meldingen van pesten zijn geweest. 32 procent zegt dat het aantal meldingen hetzelfde is gebleven en iets minder dan 9 procent zegt dat het aantal meldingen is gedaald. Ruim 4 procent van de respondenten ziet een stijging van het aantal meldingen.

Wat kan HR doen?

  • Maak duidelijk dat pesten niet wordt geaccepteerd en herhaal deze boodschap;
  • Werk aan een cultuur waarin mensen zich durven uitspreken;
  • Neem meldingen serieus, ook wanneer er maar één persoon melding van maakt;
  • Heb aandacht voor leiderschap: ook managers pesten of worden slachtoffer van ongewenst gedrag;
  • Geef het goede voorbeeld. Behandel medewerkers zoals je zelf wilt worden behandeld.

Lees de researchpaper 'Ongewenst gedrag op de (digitale) werkvloer' op PW. 

• Uitkomsten van ht onderzoek
• Interviews
• Meer over het wetsvoorstel vertrouwenspersonen

De 7 agendapunten van het kabinet rondom hybride werken

De 7 agendapunten van het kabinet rondom hybride werken

Afgelopen maart kwam de Sociaal Economische Raad (SER) met het adviesrapport over het structureel vormgeven van hybride werken, in opdracht van het kabinet. Daar heeft het kabinet 20 juni 2022 op gereageerd met zeven agendapunten.

Wat kan HR doen tegen pesten op de werkvloer? 9 tips

Wat kan HR doen tegen pesten op de werkvloer? 9 tips

Pesten op het werk is al jaren een probleem, en het komt regelmatig opnieuw in de actualiteit. Ondanks die toenemende aandacht blijkt het probleem écht oplossen binnen veel organisaties een grote uitdaging. 9 tips voor HR tegen pesten op de werkvloer.

Researchpaper: Ongewenst gedrag op de (digitale) werkvloer

Researchpaper: Ongewenst gedrag op de (digitale) werkvloer

PW. pro Insights verrichtte kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder HR-professionals naar hoe organisaties omgaan met ongewenst gedrag op de (digitale) werkvloer. Is er voldoende aandacht voor? En hoe heeft het massale thuiswerken tijdens de coronacrisis de situatie veranderd?

Burn-out: Steeds meer werknemers houden het niet vol

Burn-out: Steeds meer werknemers houden het niet vol

Dat meldt TNO op basis van de Arbobalans 2018. Dit tweejaarlijkse onderzoek geeft een overzicht van de kwaliteit van arbeid, de werkgerelateerde gezondheid in Nederland en de ontwikkelingen hierin. TNO heeft dit keer speciale aandacht gegeven aan flexkrachten. Zij blijken minder vatbaar voor psychische beroepsziekten, ook al zijn hun arbeidsomstandigheden minder gunstig. Een uitzondering zijn uitzendkrachten. Zorgelijke ontwikkeling In tien jaar tijd is het aantal werknemers dat zegt dat het werk hoge eisen aan hen stelt, toegenomen van 35 procent in 2007 naar 40 procent in 2017. Tegelijkertijd zeggen meer werknemers dat ze weinig autonomie hebben in hun werk: 38 procent in

Stage: hoe je het als HR regelt is van groot belang

Dit moet je weten over scholing en stage

De stageperiode is een proefperiode waarin je een goed beeld kan vormen van de stagiair(e). Heb jij stagiairs of medewerkers met een praktijkovereenkomst? Lees alles over scholing en stage.

Hittegolf? Dit zijn de rechten en plichten van je werknemers

Hittegolf? Dit zijn de rechten en plichten van je werknemers

Hoe hoog de temperatuur ook, werknemers moeten gewoon op het werk verschijnen. Wél stelt de wet dat het hun gezondheid niet mag schaden.

Alles wat HR moet weten over aansprakelijkheid en beroepsziekten

Alles wat HR moet weten over aansprakelijkheid en beroepsziekten

Als werkgever moet je maatregelen treffen om werknemers tegen gevaar te beschermen. Je bent in beginsel aansprakelijk voor de schade die de werknemer oploopt bij de uitoefening van zijn werkzaamheden.

Brief opzegging arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd door werkgever

Brief opzegging arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd door werkgever

Gebruik deze modelbrief 'Opzegging arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd door werkgever' om het einde van de arbeidsovereenkomst met je werknemer aan te zeggen.

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Functioneringsgesprekken. De meeste medewerkers én managers zien er tegenop, de uitkomsten zijn meestal teleurstellend. Door gesprekken veel persoonlijker te maken valt er veel meer uit te halen.

Mobiliteitsapp: 'Een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde'

Mobiliteitsapp: 'Een ideale secundaire arbeidsvoorwaarde'

De nieuwe generatie werknemers hecht aan duurzaamheid én flexibiliteit. Dus moet je als werkgever nadenken over een nieuw mobiliteitsbeleid. Het grote voordeel: dat is goed voor je employer branding.

Waarom talentmanagement onmisbaar is om medewerkers te binden

Waarom talentmanagement onmisbaar is om medewerkers te binden

Medewerkers vinden is moeilijker dan voorheen en daarom is het binden en duurzaam inzetbaar houden van medewerkers meer dan ooit essentieel. Talentmanagement speelt hier een cruciale rol in. Martin West, trainer bij ICM, legt uit hoe talentmanagement kan bijdragen om je mensen langer en gelukkiger aan boord te houden.

Met loopbaanbegeleiding personeel behouden

Met loopbaanbegeleiding personeel behouden

De inzet van loopbaanprofessionals door bedrijven beperkt zich in de praktijk in veel gevallen nog tot outplacementtrajecten. Dat het ontdekken en ontwikkelen van vaardigheden bij mensen juist kan bijdragen aan behóud van personeel, is bij werkgevers minder bekend.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.