1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Urenregistratiesysteem? Dit is het hoofdingrediënt voor succes

"We moeten iets doen aan onze urenregistratie.." Die zin zal menig HR-professional al eens hebben uitgesproken.. Zo'n constatering kan het startpunt zijn van een serieuze operatie. Het kiezen en implementeren van een urenregistratiesysteem gaat niet over één nacht ijs. Alles begint met intern draagvlak.

Urenregistratiesysteem? Dit is het hoofdingrediënt voor succes

Begin daarom met het allerbelangrijkste: het fundament. Of anders gezegd: bouw eerst intern draagvlak. Dit artikel helpt je daarmee en geeft je aan het einde toegang tot de vervolgstappen die leiden tot een goed gefundeerde en weloverwogen keuze voor een urenregistratiesysteem. Een systeem dat jouw HR-afdeling: meer data driven maakt en hernieuwde focus geeft op HR-zaken die er écht toe doen.

Wat zou dat toch lekker zijn. Een einde aan die frustrerende, administratieve rompslomp voor jou en jouw collega’s. Niet meer die terugkerende vragen over gewerkte uren en verlofsaldo’s. Gewoon doordat technologie de urenregistratie binnen je bedrijf eindelijk eens vlekkeloos en foutloos laat verlopen. Vaste medewerkers, flexkrachten, uitzendbureaus, de collega’s van administratie, de afdeling finance… ze zullen je allemaal dankbaar zijn.

Voor het zover is kijken we dus eerst even naar het fundament: intern draagvlak.

Wie zijn mijn interne stakeholders?

Met die logische vraag begin je. Een urenregistratiesysteem heeft effect op veel disciplines en afdelingen. Reken al gauw op: productie, logistiek, operations, technische dienst, finance, salarisadministratie, P&O, directie, IT en inkoop. En maak je gebruik van flexibel personeel, dan kun je de uitzendorganisaties rondom jouw bedrijf daar gerust aan toevoegen. Iedereen heeft baat bij een zuivere registratie van gewerkte uren.

Vaste medewerkers, flexkrachten, uitzendbureaus, de collega’s van administratie, de afdeling finance… ze zullen je allemaal dankbaar zijn

Strategisch en operationeel onderscheid

Het kan geen kwaad om hier een onderscheid te maken tussen strategische en operationele disciplines. Op strategisch niveau vraag je:

  • Waarom willen we überhaupt gewerkte uren registreren?
  • Wat willen we daarmee bereiken?
  • Hoe helpt dat de organisatie verder?

Op operationeel niveau tref je de mensen die zeer direct te maken hebben met urenregistraties. Denk aan de medewerkers die moeten klokken of gewerkte uren op een soortgelijke manier moeten bijhouden. Of natuurlijk de medewerkers die de uitbetalingen van salarissen voldoen. Betrek collega’s van de diverse afdelingen door ze in het voorstadium te vragen:

  • Wat kost je nu veel tijd rondom urenregistraties?
  • Wat irriteert of frustreert jou in dit proces?

Dan krijgen mensen ook het gevoel dat er verbeteringen in het verschiet liggen. Je laat zien dat het toekomstige urenregistratiesysteem ook bedoeld is om hún frustraties weg te nemen.

Belangen eigen HR-afdeling

Natuurlijk is ook jouw eigen HR-afdeling een interne stakeholder. Dus vraag in dit stadium ook jezelf en je directe collega’s:

  • Waarom volstaan het huidige systeem en bijbehorend proces niet meer?
  • Wat gaat er nu vaak mis rondom urenregistraties?
  • Wie zijn er gebaat bij zuivere urenregistraties?

Bij het verzamelen van de antwoorden op alle bovenstaande vragen zul je ongetwijfeld tot de conclusie komen dat nut en noodzaak van het systeem, niet voor elke afdeling hetzelfde zijn. Tóch kun je een gemeenschappelijke deler uit de antwoorden halen.

In 5 stappen naar 1 antwoord op: welk urenregistratiesysteem past bij mijn organisatie?

Die kop is tevens de titel van een praktisch handboek. Als je bovenstaande informatie over het creëren van intern draagvlak handig vond, dan is dit handboek zéker een nuttige (gratis) gids voor jou. Met 18 pagina’s is het zeer compleet, maar toch lekker beknopt. Klik hier voor het handboek.

Schrijf de eindbestemming op

Die gemeenschappelijke deler is een algeheel nut waarin alle interne stakeholders zich kunnen vinden. Schrijf dat gezamenlijke doel op en laat het de ultieme eindbestemming worden van dit traject. De volgende voorbeeld-doelstelling is slechts een schot voor de boeg en iets te algemeen, maar zo’n gemeenschappelijk doel kan bijvoorbeeld zijn: "Een nieuw urenregistratiesysteem moet onze gebruikers meer gemak bieden en de organisatie meetbare economische voordelen. "

Gaandeweg het traject kom je allerlei factoren, afwegingen en technische details tegen. Leveranciers zullen verschillende ideeën en mogelijke oplossingen pitchen. Dus voordat je het weet dwaal je af. Dan is het handig om altijd te kunnen terugvallen op die opgeschreven, gemeenschappelijke doelstelling.

Intern draagvlak is dus een absolute voorwaarde. Het hoofdingrediënt voor succes.

Dit artikel is gesponsord door Nedap.

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn die bedrijven in de (nabije) toekomst verplicht te rapporteren over hun impact op mens en klimaat. ADP Nederland heeft hierin al flinke stappen gezet.

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.