Met haar bedrijf ontwikkelt Rebel voor organisaties al jaren trainingen en opleidingen die zijn gericht op de specifieke leervraag van de klant. Voor uiteenlopende organisaties als Unicef, CAK en Vopak heeft zij met haar bedrijf diverse creatieve e-learningmodules ontwikkeld.
Een online cursusaanbod is helemaal van deze tijd, maar de uitvoering vraagt wel aandacht. “Je moet er wel de tijd voor nemen”, zegt Rebel. “Mensen willen snel veel dingen online aanbieden, maar dat is niet altijd effectief. Het werkt beter als je het onderwijskundig onderbouwd aanpakt en een specialist inschakelt die samen met jou een programma ontwikkelt. Als je iets op maat maakt, heeft een opleiding altijd betrekking op je eigen werkpraktijk en kan je het geleerde ook meteen toepassen. Dat levert betere resultaten op.”
Partner
Een ander punt is dat medewerkers bij voorkeur op de lange termijn bezig blijven met online leren. Ze verwachten dat de werkgever dat ondersteunt. “Daarom trainen wij klanten zodat ze hun programma’s zelf kunnen onderhouden en op den duur ook zelf kunnen aanvullen. Wij zien het als een partnership”, zegt Rebel. “In cocreatie proberen we een goede leercultuur neer te zetten: wij zorgen dat het onderwijskundig klopt en de klant levert de inhoudelijke expertise.”
Online geeft overzicht
Een belangrijk onderdeel van online leren is dat de werkgever in het leermanagementsysteem kan zien wat mensen wel of niet hebben geleerd, geeft Rebel aan. “Je kunt het achteraf gebruiken om te kijken of er opfriscursussen nodig zijn. Je ziet direct wat mensen kunnen en wat er nog nodig is.”
De meeste organisaties hebben een eigen systeem en dat is volgens haar onmisbaar bij online leren. “Je hebt een online academie met alle trainingen en cursussen in een overzicht. Iedereen kan daar naartoe
om zich verder te ontwikkelen en de werkgever kan er informatie uithalen: waar moet extra worden getraind, op welke punten kan ik het werkproces nog meer verbeteren?”
Geen doorklikboek
Werkgevers zien e-learning nog te vaak als een digitaal doorklikboek, vindt Rebel. “De truc is om actief leren te stimuleren. Dan maak je direct verbindingen in je brein waarmee de materie beter blijft hangen. Vaak is het nog te veel eenrichtingsverkeer. E-learning is pas effectief als je actief aan het leren bent, met veel interactie en praktijkgerichte opdrachten. Denk aan interactieve instructievideo’s over wat je in je werkpraktijk zou kunnen tegenkomen, zoals een gevaarlijke situatie op een werkplaats. In zo’n video moet je dan aangeven hoe je zou handelen en welke persoonlijke beschermingsmiddelen je zou dragen.”
Blended leren: goudmijn
Bij leren is het belangrijk dat je je vaardigheden in de praktijk kunt brengen. “Zo’n trainingsdag waarbij je kunt oefenen en feedback krijgt, is dan heel belangrijk”, zegt Rebel. “E-learning kun je goed gebruiken om de theorie uit te leggen: de ‘wat’-vraag. Je kunt daarnaast de te nemen stappen goed uitleggen en het ‘waarom’ duidelijk maken. Maar je moet ook toepassen, oefenen en feedback krijgen in de praktijk. Daarmee krijg je meer een verdieping op de hoe-vraag. Als je het ‘waarom’ al weet, heb je de urgentie helder voor ogen en dat geeft meer motivatie.”
Dit geldt voor bijna alle soorten trainingen, legt Rebel uit. “Of het nu gaat om het leren omgaan met een nieuwe applicatie of een empowerment-traject. Als werknemer wil je graag zelf leren, maar daarna ook met anderen sparren om de trucjes en de best practices te leren. Bij blended leren neem je niet alleen informatie tot je, maar kun je die ook met elkaar verwerken. Dat wordt nog veel te weinig toegepast. Het is echt een goudmijn.”
Iedereen zijn eigen tempo
Rebel geeft tot slot aan dat organisaties snel winst kunnen behalen door trainingen die nu alleen fysiek worden gegeven, blended te maken. “Je kunt het programma bijvoorbeeld omzetten naar online trainingen waarin de theorie wordt behandeld en fysieke lessen waarin de deelnemers met elkaar op casussen in kunnen gaan. Docenten kunnen als expert in hun vakgebied meer vanuit hun ervaring vertellen. De theorie is dan vooraf al behandeld. Dat biedt echt meerwaarde. Iedereen kan zich dan op
zijn eigen tempo voorbereiden en vervolgens in een bijeenkomst de verdiepingsslag maken.”
Online en offline modules afwisselen biedt bovendien het voordeel dat de training over een langere periode wordt uitgesmeerd, geeft Rebel aan. “Mensen zijn er dan langer mee bezig en de retentie van de kennis is daarmee ook veel hoger dan wanneer je zo’n training in twee dagen geeft.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met E-learning Training BV