1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Gesponsord

'Impact mantelzorg nog steeds onderschat'

Er zijn in Nederland vijf miljoen mensen die mantelzorg verlenen, maar werkgevers hebben niet altijd aandacht voor de impact die dat heeft op medewerkers en de organisatie. Elk bedrijf zou daar serieus werk van moeten maken, vinden ervaringsdeskundigen Ingrid van Loon en Hein Wittgen van Fello.

'Impact mantelzorg nog steeds onderschat'
Ingrid van Loon en Hein Wittgen: “Wij bieden managers begeleiding en training zodat ze signalen kunnen detecteren.”

De cijfers liegen er niet om: inmiddels combineert een op de vier medewerkers werk met mantelzorg. Van deze groep werkt een derde meer dan 36 uur en besteedt daarnaast nog eens meer dan acht uur per week aan mantelzorg. Dan is het niet verwonderlijk dat 18 procent van het totale verzuim samenhangt met (de druk van) mantelzorg.

Ingrid van Loon, manager bij Fello: “Als je als werkgever nu nog denkt: dat speelt bij mij niet, moet je je echt achter de oren krabben. Heel veel mensen worden mantelzorger. Het overkomt je en het heeft langdurig veel impact op alle facetten van je leven, dus ook je werk. Het is geen sprint, maar een marathon. Iemand die thuis en op het werk alle ballen in de lucht probeert te houden, komt vroeg of laat in conflict met de combinatie tussen werken en mantelzorgen.”

Het besef komt pas later

Maar wat is nu precies een mantelzorger? “Als je meer dan gebruikelijke zorg levert, is het mantelzorg”, zegt Van Loon. Ze kan het weten, want ze is zelf mantelzorger. “Maar ik realiseerde me dat eigenlijk pas toen ik bij Fello kwam werken. Iedereen die er van buitenaf naar kijkt, ziet dat je een mantelzorger bent. Maar als je er middenin zit, ervaar je dat niet zo. Dat is kenmerkend voor zo’n situatie.” Ingrid heeft in het verleden diverse mantelzorgsituaties meegemaakt. “Een aantal jaren geleden ging mijn schoonvader acuut dementeren en dat betekende onder meer dat er indicatiestellingen geregeld moesten worden, dat hij niet meer thuis kon wonen, dat er financiële zaken geregeld moesten worden en dat we bij hem veel weerstand moesten overwinnen. We hadden bovendien toen net ons eerste kind gekregen. Dan kom je in een situatie terecht dat je van voren niet weet dat je van achteren leeft. Je weet je hulpvraag niet, Alleen dat je tot achter je oren in de ellende zit. Ik ben redelijk ontwikkeld, maar ook ik had geen idee wie ik moest bellen voor een indicatiestelling of hoe ik om een wachtlijst heen kon.”

We bieden een luisterend oor en willen een klimaat scheppen waarin de werknemer het kan bespreken en waarin mensen daarvoor de ruimte krijgen”

Luisterend oor

Voor Ingrid was vooral een luisterend oor belangrijk. “Mijn omgeving begreep niet altijd wat mijn probleem was, terwijl ik wel een gezin draaiende moest houden en ook nog dochter, vriendin en werknemer was. Iemand die mijn verhaal wilde aanhoren en mij de weg kon wijzen in het zorglandschap was toen heel welkom geweest.”

Dat motiveerde Ingrid ook om met Fello aan de slag te gaan. “Als ervaringsdeskundige kun je je goed verplaatsen in de situatie van mensen die we mogen helpen. We bieden een luisterend oor en willen een klimaat scheppen waarin de werknemer het kan bespreken en waarin mensen daarvoor de ruimte krijgen. De leidinggevende moet openstaan voor het gesprek en vervolgens praktisch en mentaal ondersteunen. Die ondersteuning kan ook worden geboden door een partij als Fello.”

Eerder aan de bel trekken

Hein Wittgen is bij Fello verantwoordelijk voor business development. Hij was op een donderdagochtend thuis toen zijn vrouw plotseling met hersenletsel te maken kreeg. “Ik had toen een drukke baan bij een softwarebedrijf en wat mij is bijgebleven, is dat ik constant thuis was en zorgde voor mijn kinderen, mijn vrouw, het huishouden, maar ook voor bezorgde familie, schoonfamilie en vrienden. Ik heb nogal de neiging om te denken: ik heb geen hulp nodig. Wat ik van deze periode heb geleerd, is dat mijn wereld steeds kleiner werd door het mantelzorgen. Ik kwam de deur niet meer uit en kreeg een kort lontje. Daarnaast kreeg ik fysieke klachten, waardoor ik steeds vaker en langer ziek was. Toch ging ik maar door. Gelukkig is mijn vrouw hersteld. Ik heb geleerd dat je veel eerder aan de bel moet trekken en hulp moet vragen. Mantelzorgers doen dat over het algemeen niet snel.”

Hein heeft in zijn mantelzorgperiode vooral iemand gemist die hem een spiegel voorhield en mij hielp in het stellen van prioriteiten. “De juiste vragen stellen is ook heel belangrijk: wat heb je nodig, waar maak je je zorgen over? Ik denk dat je daarmee veel beter in je energie blijft en klachten kunt voorkomen.”

Begeleiding en hulp

De kern van de begeleiding van Fello is de individuele aandacht. “Als een medewerker zich bij ons meldt, gaan we eerst na waar iemand mee zit. Vaak begint het ermee dat iemand veel voelt, maar door de bomen het bos niet meer ziet”, zegt Hein. “Wij proberen dan in beeld te krijgen waar we iemand met taken mee kunnen ontzorgen. Dat geeft vertrouwen. We bieden dus een luisterend oor, maar kunnen daarnaast veel praktische zaken regelen en als vraagbaak dienen voor zowel de werkgever als de werknemer.”

Ga het gesprek aan met je medewerkers als je denkt dat er iets speelt”

Er is meer mogelijk

“De medewerker grijpt al snel naar de oplossing om minder te werken, maar in de regel zijn er veel andere interventies mogelijk waar ook HR niet zo snel aan denkt”, zegt Ingrid. “Wij hebben die wel in beeld en we ontzorgen daarmee niet alleen de mantelzorger, maar ook de werkgever die helemaal niet thuis is in deze materie.”

Hein heeft tot slot twee tips voor werkgevers: “Ga het gesprek aan met je medewerkers als je denkt dat er iets speelt. Wij bieden managers begeleiding en training zodat ze signalen kunnen detecteren. Het in beeld hebben van de mantelzorgproblematiek hangt daarnaast ook samen met de bedrijfscultuur. Wij kunnen de totale informatievoorziening verzorgen, zodat het onderwerp gaan landen in de organisatie. Daarmee kun je enorm veel winnen. Laat zien dat je ermee bezig bent, bijvoorbeeld door workshops te organiseren zodat mensen zich ook bewust worden van het fenomeen mantelzorg en dat je daar je medewerkers in kunt ondersteunen.”

Dit artikel is gesponsord door Fello.

Een crisissituatie: zo bereid je je als HR zo goed mogelijk voor

Een crisissituatie: zo bereid je je als HR zo goed mogelijk voor

Crisismanagement bestaat voor 75% uit voorbereiding. Hoe? Experts geven uitleg en tips.

Onderzoek: teaminterventie heeft meer effect op mentale gezondheid dan individuele interventie

Onderzoek: teaminterventie heeft meer effect op mentale gezondheid...

Als je hier als HR op inzet, kun je de profijtabiliteit van de organisatie helpen verhogen.

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsectorGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Maak een vliegende start met de HR-jaarkalender 2025Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Maak een vliegende start met de HR-jaarkalender 2025

PW. heeft de data en momenten die voor jou als HR-professional relevant zijn, in een handig overzicht gezet. Zo kun je er ruim van tevoren rekening mee houden in je planning. Check snel wat er voor januari in de kalender staat. Download hem nu.

Hoofd P&O Rijksmuseum: 'Wij geven medewerkers zoveel mogelijk regie over hun eigen werk en leven' 

Hoofd P&O Rijksmuseum: 'Wij geven medewerkers zoveel mogelijk regie...

Raymond de Jong vertelt over zijn werk in het grootste museum van Nederland: het Rijksmuseum in Amsterdam.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijkGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord 'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-servicesGesponsord
Gesponsord

Gesponsord De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.