Bij Gom draait alles om sectorgerichte oplossingen én om de mensen die het waarmaken. “Van klanten horen we dat onze mensen goed werk leveren en prettig in de omgang zijn. Om die hoge standaard te realiseren is het belangrijk om goed voor onze mensen te zorgen”, start Marjolein Reijs, HR-directeur Gom Schoonhouden. “Maatschappelijk betrokken en sociaal zijn sinds de oprichting in 1966 onze uitgangspunten.”
Gom Schoonhouden, met meer dan 8.000 medewerkers, is onderdeel van het Nederlandse familiebedrijf Facilicom Group. Met ruim 21.500 medewerkers behoort de groep tot de top twintig van Nederlandse werkgevers. “We kunnen dus ook echt impact maken.”
Waarde toevoegen
Reijs ziet een kentering in sociale betrokkenheid bij veel opdrachtgevers en is daar blij mee. “Steeds meer mensen onderkennen dat iedereen ervan profiteert wanneer onze medewerkers goed en veilig kunnen werken. Het zijn communicerende vaten. Als wij zorgen voor toegevoegde waarde voor onze mensen, kunnen zij excelleren en merkt de klant dit in de kwaliteit van onze dienstverlening. Ik ben er enorm trots op hoe onze mensen dit realiseren én op onze inspanningen om hen te helpen.”
Het verstevigen van de arbeidsmarktpositie van werknemers en het verhogen van hun zelfredzaamheid ondersteunt Gom met het programma ‘Hoe lekker werk jij?’ Het programma kent vier hoofdonderdelen en ondersteunt de mensen zowel op het werk als in de privésfeer: ‘gezondheid en energie’, ‘vakkennis en -vaardigheden’, ‘motivatie en betrokkenheid’ en ‘werkprivébalans’. Samen met begeleiding vanuit het management helpt Gom hiermee op zowel fysieke als mentale facetten.
Oprechte aandacht
Een van de concrete acties op het gebied van mentale weerbaarheid is het initiatief waarbij medewerkers werden gebeld met de vraag hoe het met hen ging. De pilot betrof medewerkers van onder andere Gom en Trigion, beide onderdeel van moederbedrijf Facilicom Group, en door succes breder voortgezet. “Wij vonden dat we dit moesten doen. Hierbij waren we wel benieuwd hoe het ontvangen zou worden. Mensen zouden kunnen reageren met ‘waar bemoei je je mee?’ maar het werd juist enorm gewaardeerd. Natuurlijk hebben direct leidinggevenden contact met hun teams, maar aanvullend hierop werd hiervoor een beroep gedaan op de collega’s van Incluzio, een ervaren partij in het sociaal domein en zorg op afstand. Daarbij kwamen niet alleen zaken op financieel gebied aan de orde, het was veel breder”, zo licht Reijs toe.
“Hoe voelen zij zich, waar kunnen wij bij helpen? Bij hulpvragen konden we hen vaak helpen, ook met verwijzing naar de juiste instanties. Die pilot is dan ook doorgezet, binnenkort verwachten we Facilicom-breed ook de resultaten.
Nieuwe collega’s kansen bieden
Naast de aandacht voor mensen die al bij Gom werken, is ook aandacht voor nieuwe collega’s belangrijk. Zoals bij praktijkleerlocaties voor mensen zonder startkwalificatie, ondersteund door buddy's en een jobcoach van Buitengewoon, de eigen sociale onderneming van Facilicom Group. Of bij COA-locaties, waar Gom op diverse locatie asielzoekers en statushouders aanstuurt en begeleidt in het schoonmaken en schoonhouden van de eigen woonruimte. Hierbij is er de mogelijkheid om een certificaat halen van de Basis Opleiding Schoonmaak, en vervolgens door te stromen naar de arbeidsmarkt.
Bij die sociale initiatieven neemt het bedrijf ook graag het voortouw, zoals naar de landelijke politiek. Samen met brancheorganisatie Schoonmakend Nederland ontvingen zij dit jaar Tweede Kamerleden op een werklocatie om de werkelijke praktijk op een praktijkleerlocatie te laten zien én hen persoonlijke gesprekken te laten aangaan met de betrokken collega’s op de werkvloer. Hierbij gaf Gom ook aan op welke manier de politiek kan ondersteunen om praktische hindernissen in deze praktijkleertrajecten te verkleinen.
Samen verantwoordelijk
Gom behaalde met alle initiatieven PSO Trede 3, de hoogste certificeringsrede. En dit resultaat is mede bereikt door samenwerking met partijen, ook klanten. Reijs: “Uiteraard betrekken we bij onze initiatieven graag onze klanten, omdat we samen verantwoordelijk zijn voor onze mensen. Dat is ook logisch, want veel van onze schoonmakers die lang bij dezelfde klant werken hebben ook binding met de opdrachtgever. De mens centraal stellen klinkt misschien cliché. Maar het is essentieel om onze mensen te binden en vitaal te houden. Wij bevorderen arbeidsparticipatie en iedereen komt bij ons tot bloei, omdat we eigenheid waarderen en willen dat onze mensen gelukkig zijn in wat ze doen.”
Dit artikel is gesponsord door Gom