1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

De 5 belangrijkste facilitaire trends voor HR

HR, facility management (FM) en IT komen steeds dichter bij elkaar. Met deze vijf trends moet je als HR-professional rekening houden.

De 5 belangrijkste facilitaire trends voor HR

“We werken meer hybride en dat vraagt onder andere om aandacht voor de werkplekcultuur, flexibele inrichtingen en de juiste software en apparatuur. Thuis én op kantoor”, zegt Ilse Albring, Business Manager bij HEYDAY Integrated. “Daarom is het essentieel dat HR, FM en IT meer met elkaar samenwerken.”

1. Hybride werken als norm

Sinds de coronapandemie is hybride werken de nieuwe norm. Uit een onderzoek van I&O Research onder Nederlandse organisaties en bedrijven blijkt dat in 2022 ruim één op de drie werknemers minimaal de helft van de tijd thuis werkte. Een onderzoek van facilitair managementorganisatie HEYDAY en onderzoeksbureau Markteffect onder 300 professionals die werken in de facilitaire branche, toont aan dat hybride werken voorlopig de standaard blijft. “HR-professionals staan daardoor voor flinke uitdagingen”, zegt Ilse. “Een daarvan is het op afstand bevorderen van de medewerkersbetrokkenheid. Hybride werken heeft voordelen, zeker als het gaat om het reduceren van CO2-uitstoot door het verminderen van de reisbeweging. Tegelijkertijd is het lastiger om je mensen op afstand mee te nemen in je visie en de teamgeest te versterken. Je kunt ervoor kiezen om medewerkers te verplichten om op vaste dagen naar kantoor te komen, maar een betere manier is om hen te inspireren en een aantrekkelijke werkomgeving te creëren, waarin je elkaar kunt ontmoeten.”

2. Herinrichting van gebouwen

Hybride werken vraagt ook om een herinrichting van kantoor- en bedrijfspanden. Ilse: “Dat is een vraagstuk waar veel organisaties zich mee bezig houden. Doordat medewerkers in verschillende sectoren deels op afstand werken, hebben organisaties te maken met lege panden of verdiepingen. Door herinrichting van je locatie, kun je kosten besparen en beter aansluiten bij de wensen en behoeften van je medewerkers. Zo kun je werkplekken ombouwen naar vergader- en ontmoetingsruimtes en je catering en schoonmaak optimaal aanpassen aan de bezetting van je kantoor. Vanuit deze ontwikkelingen denken wij met organisaties mee over de inrichting van hun integrale facilitaire dienstverlening. Van duurzame bedrijfsvoering tot het coördineren van leveranciers.”

3. Inspirerende en gezonde werkomgeving

Als het gaat om het creëren van een optimale werkomgeving, wordt de samenwerking tussen HR, FM en IT steeds belangrijker. “Onder meer rondom het faciliteren van goede thuiswerkplekken met de juiste apparatuur en het beschikbaar maken van werkplekmeubilair dat voldoet aan de Arbowet. Ook op locatie is geschikte software en apparatuur nodig, zoals schermen en videoconferentiematerialen voor een optimaal hybride overleg. Daarnaast moet het kantoor echt een inspirerende en gastvrije plek zijn. Dat begint al bij binnenkomst, want met het eerste contactmoment zet je de toon."

"Verder is het belangrijk dat het kantoor aansluit bij de behoeften van je mensen. Bijvoorbeeld door de aanwezigheid van stiltewerkplekken, vergaderzalen en ruimtes waar medewerkers elkaar kunnen ontmoeten. Daglicht, goede akoestiek en luchtkwaliteit, een prettige temperatuur en veel groen dragen bij aan een fijne sfeer en stimuleren de productiviteit. Ook kan een huiselijke en open inrichting je medewerkers inspireren. Ten slotte is goede koffie een voorwaarde”, stelt Ilse. “Die moet net zo lekker of zelfs beter zijn dan thuis.” 

4. Duurzaamheid en vitaliteit 

Om de klimaatdoelen uit het Klimaatakkoord te halen, is het essentieel dat organisaties hun ecologische voetafdruk verkleinen. “Organisaties dragen daaraan bij door medewerkers te stimuleren om hun reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken”, zegt Ilse. Daarnaast kun je medewerkers een alternatief aanbieden, zoals een elektrische leaseauto of zelfs een elektrische fiets. “Het thema duurzaamheid is breder dan alleen C02-uitstoot en zaken als afval scheiden. Het gaat ook om de duurzame inzetbaarheid van vitale medewerkers. Daarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor welzijn, vitaliteit, beweging en gezonde voeding. Zo kun je korting geven op een sportabonnement, fruit en water op verschillende plekken in je kantoor beschikbaar maken en het gebruik van de trap stimuleren. Door een optimale en gezonde werkomgeving te creëren voor je mensen, draag je bij aan het succes van je organisatie.”

5. War for talent

De vraag naar medewerkers is nog steeds groter dan het aanbod. Zo stonden er in het eerste kwartaal zo’n 122 vacatures open tegenover 100 werklozen (CBS, 2023). Kandidaten kunnen vaak kiezen uit meerdere vacatures en zijn daardoor kritischer. Voor organisaties is het steeds belangrijker om zich te onderscheiden met een inspirerende werkomgeving die past bij hun DNA. Want de werkplek is voor veel mensen de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde. “Van een onvergetelijke eerste ontmoeting tot een inspirerende bedrijfscultuur en een optimale werkomgeving op maat. Ook succesvolle onboarding, ontwikkelmogelijkheden en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden spelen een rol in deze war for talent. Hiermee faciliteer je persoonlijke vooruitgang en versterk je de verbinding van mensen met de organisatie.”  

Dit artikel is gesponsord door HEYDAY.

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

'We moeten terug naar kantoor'

'We moeten terug naar kantoor'

Managers worstelen met hybride werken, zo valt Mirjam Baars op. Volgens de expert talentontwikkeling is het van cruciaal belang dat medewerkers elkaar fysiek treffen.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

Voorbeelddocument: personeelshandboek, jouw gids voor medewerkersbeleid

Voorbeelddocument: personeelshandboek, jouw gids voor...

Gebruik dit voorbeelddocument om een effectief personeelshandboek op te stellen voor je organisatie. In dit handboek kun je bijvoorbeeld artikelen opnemen over je huisregels, vakantie en verzuim.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.