Met de wet zou het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 stijgen met 1,2%. Hierdoor zou het minimumuurloon naar verwachting van € 13,27 naar € 13,43 gaan. Dat kwam bovenop de halfjaarlijkse indexatie.
Grootste partijen tegen
De Wet verhoging minimumloon 2024 werd in 2023 tijdens de Algemene Beschouwingen door de Tweede Kamer voorgesteld en werd vorige maand aangenomen. Toch waren niet alle fracties voor. Zo stemden de coalitiepartijen VVD en CDA tegen, net als de onderhandelende partij BBB.
In de Eerste Kamer stemde deze partijen ook tegen (samen goed voor 32 zetels), tel daar een aantal kleinere partijen die ook tegen stemden bij op en het wetsvoorstel sneuvelde.
Niet de juiste manier
Volgens de BBB (met 16 zetels de grootste partij in de Eerste Kamer) was de Wet verhoging minimumloon niet de juiste manier om de bestaanszekerheid van mensen te vergroten. “Dat geld komt bij mensen terecht die het misschien wel goed kunnen gebruiken, maar niet tot de doelgroep behoren”, zei BBB-senator Eugene Heijnen. “Zoals AOW'ers met een aanvullend pensioen. Dat is 80% van de mensen met AOW.”
Daarnaast is de BBB tegen de lastenverzwaring die de wet zou veroorzaken voor het bedrijfsleven. De verhoging van het minimumloon zou namelijk worden gefinancierd door meerdere belastingverhogingen voor bedrijven.
Om die reden was ook demissionair staatssecretaris Marnix van Rij (CDA) van Financiën tegen het wetsvoorstel. Hij vreest dat bedrijven naar het buitenland vertrekken, omdat de rekening bij hen wordt neergelegd. “Uit een recente peiling van VNO-NCW en MKB-Nederland blijkt dat bijna 20% van de ondernemers een vertrek uit Nederland overweegt, ten opzichte van 13% vorig jaar”, schrijft Van Rij in een brief aan de Eerste Kamer. “Bedrijven hebben hun zorgen de afgelopen maanden ook geuit in gesprekken met het kabinet. Ik neem deze zorgen dan ook zeer serieus.”
FNV vindt het schandalig
Niet iedereen denkt er zo over. De FNV noemt het ‘schandalig’ dat de Eerste Kamer de verhoging van het minimumloon tegenhoudt. “Er is geen legitieme reden te verzinnen waarom in een steeds rijker land minimumloners en uitkeringsgerechtigden niet mee zouden mogen profiteren van de groeiende rijkdom”, schrijft Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter van vakbond FNV in een reactie. “Werkgevers kunnen deze verhoging prima betalen, als het wordt afgezet tegen de winsten die gemaakt worden. Voor grote bedrijven waar de meeste minimumloners in dienst zijn, kost deze verhoging 0.04% van hun winst, bij het MKB is dat 0.07% van de winst”, aldus de FNV.