1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Digitale transformatie: 3 kritieke gebieden achter digitaal meesterschap

Veel organisaties staan voor een digitale transformatie: ze digitaliseren steeds meer vitale werkprocessen, producten en diensten. Zo lukt het ze om betere diensten te leveren, producten sneller in de markt te zetten en dienstverlening klantgerichter te maken. Bedrijven die hierin uitblinken, noemen we digital meesters. Maar wat zijn de drijvende krachten achter digitaal meesterschap?

Digitale transformatie: 3 kritieke gebieden achter digitaal meesterschap

Sponsored content door KPN

Digitaal meesterschap

Digitale meesters zijn bedrijven die in staat zijn om technologieën in te zetten om waarde te creëren. Voor hun klanten, maar ook voor hun eigen organisatie en medewerkers. Ze zijn flexibel, wendbaar en slagvaardig en hebben significant betere prestaties. Volgens onderzoek van Massachusetts Institute of Technology (MIT) wel tot 26% beter. Hun verdienmodellen, processen, distributiekanalen, diensten en klantbenadering worden versterkt en mede mogelijk gemaakt door technologie. Kortom: digitalisering is tot in de haarvaten van de organisatie doorgedrongen.

Voor veel organisaties is dit echter nog lang niet op orde. Sommige moeten de eerste stap nog zetten. Maar welke aspecten drijven organisaties in het bereiken van digitaal meesterschap? Onderzoek toont aan dat deze bedrijven excelleren op 3 kritieke gebieden:

1. De mate van digitale intensiteit

Digitale intensiteit is de mate waarin een organisatie gebruikmaakt van digitale technologieën binnen operationele processen. Is alles gedigitaliseerd of wordt er nog met papier gewerkt? Zijn er nieuwe slimme toepassingen die oude, routineuze handelingen overbodig maakten? Bij digitale meesters is zoveel mogelijk gedigitaliseerd, de digitale intensiteit is bijzonder hoog.

Digitale meesters durven substantieel te investeren in nieuwe technologieën én in de adoptie van technologie door de hele organisatie. Dit zet de toon voor de verdere digitale transformatie en is een essentiële eerste stap in het verkrijgen van digitaal meesterschap.

2. De transformatiecapaciteit van de organisatie

Een organisatie die digitaal heeft omarmd, is een organisatie die, vaak sneller dan andere, kan veranderen. Daar is de hele organisatie op ingericht. Niet alleen de structuren kunnen omgaan met snelle veranderingen, ook de medewerkers omarmen de veranderingen. Omdat ze weten dat alle digitale initiatieven binnen de organisatie gestructureerd en gecoördineerd plaatsvinden: er ligt een solide strategie ten grondslag aan hun digitale activiteiten.

3. Goed leiderschap

Het beschikken over digitale capaciteiten binnen heel de organisatie is een randvoorwaarde van digitale transformatie, maar dat alleen is niet voldoende. De mensen binnen een organisatie moeten alle mooie plannen uitvoeren. Goed leiderschap is de hefboom die technologie omzet in een ware transformatie. Je hoeft geen grote inspirator te zijn om eraan bij te dragen dat medewerkers achter deze broodnodige veranderingen gaan staan. Het gaat om een solide strategie en om medewerkers de middelen te bieden om veranderingen te kunnen omarmen. Bijvoorbeeld door agile werken in te voeren. Dat stelt hen in staat nieuwe toepassingen snel te ontwikkelen en snel te testen, alvorens deze op grotere schaal door te voeren.

Digitale transformatie vraagt dus toewijding van zowel werknemer als werkgever. Om het maximale uit uw digitale transformatie te halen, zijn er diversen specialistische organisaties beschikbaar die kunnen helpen met digitale transformatie op drie niveaus: medewerkers, organisatie en klanten. KPN speelt een verbindende rol in de digitale transformatie van ondernemend Nederland en begeleidt hen erbij door de hele journey. Meer weten over digitale transformatie? Neem dan contact op.

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Een overheidsinstelling wil starten met een analyse van de medewerkerservaring.

Zo zet je HR-data om in actie (2): praktijkcase employee experience

Een grote overheidsinstelling wil starten met een analyse van de medewerkerservaring en wil beter inzetten op talentretentie. Deze casus beschrijft hoe de inzet van HR Analytics leidt tot waardevolle aanbevelingen.

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Test je kennis van metrics

Test je kennis van metrics

Door het gebruik van data en metrics kunnen organisaties verschillende aspecten van hun personeelsbestand analyseren en begrijpen. Doe de test om je analytische vaardigheden te testen en beter inzicht te krijgen in data-interpretatie.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

Analytics Lab van het Rijk maakt van cijfers een verhaal: 'Zoek de vraag achter de vraag'

Analytics Lab van het Rijk maakt van cijfers een verhaal: 'Zoek de...

'Begin er gewoon mee', zegt Wouter Holwerda van Analytics Lab. De expertclub van het Rijk duikt voor ministeries en uitvoeringsinstanties in de statistieken en lost zo HR-vraagstukken op.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.