"Appical is een start-up waar zo’n vijftig medewerkers werken. Toen ik hier kwam werken in augustus van dit jaar nam ik het stokje over van iemand die twee dagen in de week op deze functie zat. Dan kom je aan niet veel meer toe dan de basisprincipes van HR, zoals bijvoorbeeld de salarisadministratie. Daarom ben ik aan de slag gegaan met het verder verbeteren van de processen om de employee experience ondersteunen. Een onderdeel daarvan is het verder verbeteren van onze onboarding app."
Hoe bedrijven employee experience in?
Lees exclusief PW. pro Insights voor meer interviews + de uitkomsten van onderzoek onder HR-professionals
"De onboarding verloopt nu digitaal via onze app en daar hoor ik positieve berichten over van onze medewerkers. Het is natuurlijk super belangrijk dat je in je eerste week bij ons goed wordt begeleid, je thuis voelt en het gevoel hebt dat je up zo snel mogelijk to speed bent."
"Omdat we een start-up zijn die sterk groeit zijn de salarissen bij ons niet gemiddeld hoger dan wat in de markt gebruikelijk is. Wat wij wel te bieden hebben is veel autonomie en vrijheid. We zijn bijvoorbeeld een vrij platte organisatie. Ook als je hier net begonnen bent, kun je makkelijk je idee pitchen bij de board en ermee aan de slag."
Verbeterpunt
"Een verbeterpunt waar we aan werken is de interne communicatie. Daar is in deze tijd dat we niet op kantoor zitten veel behoefte aan. Kanttekening is wel dat onze werknemers gemiddeld dertig jaar oud zijn, dus niet op een saaie nieuwsbrief zitten te wachten. Daar houden we dus rekening mee. De funfactor is erg belangrijk. Zo lieten we bijvoorbeeld een borrelbox bezorgen bij onze maandelijkse online bijeenkomst waar steeds een team vertelt waar ze mee bezig zijn. Ook pubquiz, online karoke – het hele arsenaal aan mogelijkheden – benutten we."
Lees exclusief: PW. pro Insights: interviews + de uitkomsten van onderzoek onder HR-professionals
Ontwikkelingsplannen
"Ik vind het belangrijk dat onze werknemers ontwikkelingsplannen maken. Wat zijn hun persoonlijke doelstellingen en hoe willen ze dat bereiken? Hier heb ik gelukkig trainingsbudget voor beschikbaar en ook dit is in gang gezet. Zo krijg ik beeld op wie verder wil groeien en hoe we daarbij kunnen helpen."
Employer branding
"Inclusiviteit is iets dat in ons DNA-zit. We zijn een bedrijf in Amsterdam met 50 procent niet-Nederlandse medewerkers. Het is bij ons heel vanzelfsprekend dat je kunt zijn wie je bent. Onze marketingafdeling draagt dat in de employer branding ook heel duidelijk uit. Ook doet Appical mee aan webinars over dit onderwerp en hebben we bijvoorbeeld op Internationaal Vrouwendag intern veel aandacht besteed aan dit onderwerp. Het is zo iets natuurlijks dat ik als HR-manager hier niet veel op hoef bij te sturen.”
Tom Paarlberg is een van de geïnterviewden die meewerkte aan PW. pro Insights over employee experience. De redactie deed ook kwantitatief onderzoek onder HR-professionals over dit onderwerp. De exclusieve research paper is te lezen op PW. pro.