1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Een beeldschermbril als wapen tegen ziekteverzuim

Collega's die in een krampachtige houding zitten te turen naar hun beeldscherm. Of die veel te vaak en veel te hard in hun ogen zitten te wrijven. Misschien wordt het tijd voor een beeldschermbril? Hoe een beeldschermbril een belangrijke bijdrage kan leveren aan het omlaag brengen van het ziekteverzuim.

Een beeldschermbril als wapen tegen ziekteverzuim

Het bleek uit een recent onderzoek van TNO : zo'n 4 op de 10 werknemers werken tenminste 6 uur per dag achter hun beeldscherm. Dit kan leiden tot vermoeide ogen en fysieke klachten als nek-, hoofd- en schouderpijn.

Dat komt niet alleen door dat beeldscherm van de medewerkers , het ligt vaak ook aan hun bril. “Ga maar na”, zegt Alisina Siawash, marketeer bij seeh. “Veel veertigplussers krijgen moeite met lezen. De spiertjes in hun ogen verliezen hun flexibiliteit, en dus kunnen die mensen minder snel schakelen tussen ver en dichtbij. Natuurlijk, dan kun je kiezen voor een leesbril, maar die is vooral geschikt voor afstanden van zo'n 30 cm. Het beeldscherm staat een eindje verder, op een afstand van een centimeter 60 of 65. Het gevolg: medewerkers kruipen dichter tegen dat beeldscherm aan, en dat leidt tot een heel onnatuurlijke houding.”

Onnatuurlijke houding

En dat is niet alles. "Sommige medewerkers zijn privé gewend aan hun multifocale bril – en dat is precies de bril die ze ook gebruiken voor het werken achter een beeldscherm. Alleen is die multifocale bril op het werk slechts van beperkte waarde. Hij beschikt namelijk over twee optimale kijkgebieden: een deel voor dichtbij en een deel voor veraf. Het kijkgebied voor de tussenafstand is erg smal. Het gevolg: tijdens het werken achter een computer kijk je naar je beeldscherm door het onderste deel van de brillenglazen. Hierdoor til je je hoofd op om alles goed te kunnen zien. Als je lange tijd in deze onnatuurlijke houding zit, leg je veel druk op je nek en schouders.”

Beelschermbril met correctieglazen

De oplossing voor deze klachten: een beeldschermbril met correctieglazen. “Het glas daarin is speciaal gemaakt om dichtbij, midden-ver en ver comfortabel te kijken”, zegt Siawash. “Hierdoor ben je ervan verzekerd dat je scherp ziet én een goede werkhouding aanneemt achter de computer. Dit in tegenstelling tot de gewone multifocale bril en de leesbril, waarmee die houding juist te wensen overlaat.”

Een beeldschermbril is een arbomiddel en valt onder de gerichte vrijstelling”

Geen wonder dat zo'n beeldschermbril een belangrijke bijdrage kan leveren aan het omlaag brengen van het ziekteverzuim. En dat voor een relatief geringe investering: een enkelvoudige beeldschermbril kan de werkgever al vanaf €80,72 (ex btw) aanschaffen en een multifocale bril vanaf €176,86 (ex BTW). Maar let op de formulering: die kosten zijn inderdaad voor de werkgever. "Heel af en toe zie je een manager die een eigen bijdrage wil van de werknemer", zegt Siawash. "Iets als: wij betalen €150, en alles wat de bril meer kost, moet door de werknemer worden bijbetaald. Volgens ons is dat geen goede beslissing, en wel om twee redenen.”

De eerste is een principiële. “De werkgever is verantwoordelijk voor een goede en veilige werkomgeving”, zegt Siawash. “Hij zorgt bijvoorbeeld voor een deugdelijke stoel, en dat zonder bijdrage van de werknemer. Waarom zou je een beeldschermbril dan niet voor 100% vergoeden? Bovendien is zo'n eigen bijdrage van een werknemer fiscaal niet voordelig. Een beeldschermbril is namelijk een arbomiddel en hij valt onder de gerichte vrijstelling. Echter, voor die vrijstellingen gelden wel enkele voorwaarden. En een van die voorwaarden luidt: je brengt geen kosten ten laste van de werknemer.”

Veiligheidsbril met correctieglazen

Maar een werkgever met hart voor zijn medewerkers, zal hen niet alleen willen beschermen tegen droge ogen en vermoeidheid. Want buiten de (thuis)kantoor worden die mensen wellicht geconfronteerd met andere risico's. Bijvoorbeeld rondvliegende deeltjes die ze in hun ogen kunnen krijgen. Belangrijk dus om hen te voorzien van een goede veiligheidsbril. Preciezer gezegd: een veiligheidsbril op sterkte.

Belangrijk hierbij is de keuze van het glas. “Normaal heb je bij een veiligheidsbril de keuze tussen polycarbonaat en CR-39”, legt Siawash uit. “Wij gebruiken Trivex; dat is nog lichter en krasvaster dan de andere twee varianten. We hebben brillen met een kraswerende en antireflectie coating. Maar het overgrote deel van onze klanten kiezen voor een zogenoemde superieure coating. Die is niet alleen kraswerend, antistatisch en antireflecterend, maar ook vuil- en waterafstotend en tot wel 7 keer harder, waardoor die nog krasvaster is. En dat met moderne kunststof en metalen monturen.”

Otoplastieken

Vaak krijgen medewerkers ook te maken met een ander arbeidsrisico: extreem lawaai. Voor werkgevers in Nederland is dit een serieus aandachtspunt. “Gehoorschade is een van de meest gemelde beroepsziektes”, zegt Siawash. “En dan moet je niet alleen denken aan tinnitus. Maar ook aan klachten die al ontstaan op de korte termijn: hoofdpijn, slaapproblemen, concentratieproblemen. Dit kun je ondervangen met otoplastieken.”

Ook die otoplastieken worden geleverd door seeh. Siawash: “Niet alleen zijn ze duurzaam en comfortabel, ze kunnen ook worden voorzien van een aangepast filter. In die spoelkeuken kun je waarschijnlijk volstaan met een laag filter. Maar werk je in de buurt van opstijgende vliegtuigen, dan wordt dat filter veel zwaarder. Daarnaast heb je filters die zijn ontworpen voor hoge geluidspieken. Denk aan de neerkomende heipalen in de bouw. Onze aanmeetspecialisten in de winkel en op locatie kunnen uiteraard over de filterkeuze adviseren.”

Service

Beeldschermbrillen, veiligheidsbrillen en otoplastieken. Natuurlijk zijn er ook andere leveranciers waar je die kunt bestellen. Maar volgens Siawash biedt zijn organisatie een duidelijke meerwaarde: het unieke bestel- en beheersysteem, de service en de landelijke dekking. “Wat die landelijke dekking betreft: zodra de werkgever klant wordt bij ons, kunnen de medewerkers terecht bij de dichtstbijzijnde vestiging van Hans Anders, in Nederland en België. Met ruim 400 winkels zit er altijd eentje in de buurt. En onze service houdt niet alleen in dat mensen ons altijd kunnen bellen met vragen; we gaan verder. Als de klant dat wil, kunnen we ons unieke systeem aan laten sluiten op zijn inkoopsysteem. Dat maakt de hele administratieve afhandeling een heel stuk simpeler.”

Dit artikel is gesponsord door seeh, exclusieve partner van Hans Anders.

Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

Kinderopvangtoeslag 2024: dit moet je als werkgever weten

Kinderopvangtoeslag 2024: dit moet je als werkgever weten

Dit jaar krijgen ouders hogere vergoedingen voor hun kosten bij de zorg voor hun kinderen. Het gaat hier om de kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en het kindgebonden budget. Wat houden de verhogingen in? En wat moet HR weten? Een overzicht.

Zo gebruik je de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) goed

Zo gebruik je de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) goed

Vanuit de vrije ruimte van de WKR kun je zaken onbelast aan werknemers vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Door deze goed te benutten voorkom je een hoge eindheffing. En zo kun je goedkoper extra's aanbieden. Hoe werkt dit?

Lagere startleeftijd voor pensioenregeling: dit betekent het voor HR

Lagere startleeftijd voor pensioenregeling: dit betekent het voor HR

Als werkgever moet je uiterlijk op 1 januari 2028 je pensioenregeling hebben aangepast aan de Wet toekomst pensioenen (Wtp).  Waar je nu al mee te maken krijgt, is de lagere toetredingsleeftijd voor pensioenopbouw. Wat betekent dit voor HR en wat moet je regelen?

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Vrouw zit met voetblessure op de bank en bekijkt een brief

Wie is er verantwoordelijk voor de kosten van het...

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de kosten van de re-integratie. Het volledige antwoord op deze en andere vragen vind je in de faq.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

Met de HR-jaarkalender ga je goed voorbereid 2025 in

Met de HR-jaarkalender ga je goed voorbereid 2025 in

PW. heeft de belangrijke momenten en cruciale data voor HR in één handig overzicht gezet. Download hem nu.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.