1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Trend 2022: 'Belang marketing in HR neemt toe'

Nu de eerste schrik van de wereldwijde coronapandemie is verwerkt, trekt over een brede linie de economische bedrijvigheid sterk aan. De krapte op de arbeidsmarkt wordt op steeds meer plaatsen zichtbaar; in sommige sectoren is de situatie nijpend. Dit heeft ontegenzeggelijk effect op het werk van HR. De vier belangrijkste HR-trends voor 2022 op een rij.

Trend 2022: 'Belang marketing in HR neemt toe'

Door Steven Hormann

De eerste is de vorming van talentpools en het actief bewerken daarvan. Onder ‘Top Employers’ heeft inmiddels driekwart zo’n talentpool: mensen die geschikt zijn om op termijn het team te versterken of een medewerker te vervangen. Zoals een voetbalclub een lijstje met spelers heeft die in de toekomst de linksback- of spitspositie zouden kunnen innemen, zo stellen bedrijven lijstjes op van geschikte kandidaten. Tot voor kort gebeurde dat alleen voor de C-functies binnen de organisatie, maar dit verbreedt zich.

Heldere marketingmix

Deze kandidaten moeten ervan worden overtuigd dat jouw organisatie er één is die ertoe doet. Die behoefte aan employer branding leidt tot een interessante ontwikkeling: van HR-teams worden steeds meer marketingvaardigheden gevraagd. Want alleen een heldere marketingmix helpt talenten over de streep. Dat begint misschien met een busje dat rondrijdt met de tekst ‘Wij zoeken collega’s’, maar omvat ook marketing via sociale media. Het kan zichtbaarheid op een vakbeurs inhouden, of direct contact, maar ook een artikel in een vakblad (thought leadership).

Merken als Rituals en Hunkemöller zien elke sollicitant als potentiële klant”

Trend 1: employee experience

Tegelijkertijd groeit de aandacht voor de ervaringen die kandidaten opdoen met een potentiële werkgever. Merken als Rituals en Hunkemöller zien elke sollicitant bijvoorbeeld als potentiële klant. En andersom: elke klant kan een potentiële sollicitant zijn. Zo worden ze dus ook behandeld.

Organisaties willen het proces van recruitment meer meetbaar maken. Sommige eisen een 8 als minimaal waarderingscijfer, zowel van kandidaten die worden aangenomen als die worden afgewezen. Daartoe mag bijvoorbeeld het traject van eerste gesprek met de recruiter tot contractondertekening (of afwijzing) maximaal een x aantal dagen duren. En een afwijzing gebeurt niet schriftelijk maar in een persoonlijk gesprek. In zo’n gesprek krijgt de kandidaat te horen welke stappen hij of zij nog kan zetten om een volgende keer meer kans te maken, maar kan de kandidaat zelf ook feedback (en dus tips) geven aan de organisatie.

We gaan van een ‘candidate experience’ naar een ‘employee experience’. Dit vereist consistentie van een organisatie. Als iemand een fantastische ‘candidate experience’ heeft gehad, moet de eerste werkdag daarop aansluiten. Dan kan het niet zo zijn dat er nog geen sleutel voor toegang tot het gebouw is, dat de laptop nog niet klaar is voor gebruik of dat de manager te druk is om de kandidaat te verwelkomen en wegwijs te maken.

De overtuiging groeit dat diversiteit een verrijking is voor organisaties”

Trend 2: diversiteit en inclusie

Een tweede HR-toptrend is diversiteit en inclusie (D&I). Daar is in 2021 een start mee gemaakt, maar gericht beleid staat vaak nog in de kinderschoenen. De overtuiging groeit echter dat diversiteit een verrijking is voor organisaties. Tal van onderzoeken tonen aan dat in high performance teams diversiteit de cruciale factor is. Het versterkt de maatschappelijke relevantie van een organisatie en, niet geheel onbelangrijk in een krappe arbeidsmarkt, het vergroot het arbeidspotentieel.

Onderzoek van Top Employers toont aan dat 72 procent van de organisaties hun medewerkers betrekken in dit D&I-beleid. Dat
gold een jaar geleden nog voor 57 procent: een groot verschil. Een succesvolle methode is het faciliteren van netwerken van doelgroepen. Dit kan uiteenlopen van young potentials tot mensen met een handicap en van vrouwen tot de LGBTI-doelgroep. Zulke netwerken helpen om vast te stellen wat de behoeftes zijn.

Dat kun je daarnaast realiseren via projectgroepen of in de vorm van een zogeheten ‘shadowboard’: een vertegenwoordiging van mensen vanuit de hele organisatie die adviezen geeft aan de board of directors.

De coronaperiode heeft voor een verschuiving gezorgd richting mentale aspecten”

Trend 3: holistisch welzijnsbeleid

Trend nummer 3 voor 2022 is een holistisch welzijnsbeleid. Daar was vóór Covid 74 procent van de ‘Top Employers’ mee bezig, nu 87 procent. Vroeger ging de aandacht vooral uit naar de fysieke gesteldheid, arbogerelateerd. De coronaperiode heeft voor een verschuiving gezorgd richting mentale aspecten. Managers worden meer getraind om signalen van eenzaamheid en stress te herkennen en bespreekbaar te maken.

Een concreet voorbeeld is het beschikbaar stellen van externe coaches. Medewerkers kunnen daar kosteloos en zonder toestemming van hun manager een aantal keer een beroep op doen. Een ander voorbeeld is een ergonomische sessie. Die is meer fysiek gericht op de omstandigheden waarin de medewerker thuis zo gezond mogelijk kan werken. Lunchwandelingen met collega’s combineren het fysieke met het mentale.

Er komen meer structurele afspraken over hybride werken, rekening houdend met de persoonlijke situatie en wensen van de medewerker”

Trend 4: hybride werken

De vierde toptrend is die van hybride werken: 2022 wordt het jaar van executie. We gaan nu over naar een fase van formaliseren en personaliseren. Er komen meer structurele afspraken over hybride
werken, rekening houdend met de persoonlijke situatie en wensen van de medewerker. Hoe is de thuissituatie, welke wensen zijn er en welke mogelijkheden heeft iemand om thuis te werken?

Maar het gaat evenzeer om de vraag hoe je bijvoorbeeld invulling geeft aan mentorship. Een ervaren medewerker kan over het algemeen eenvoudiger zelfstandig thuiswerken dan een jong persoon die net is aangenomen. Die wil veel meer sparren met en leren van collega’s. Dat zal de werkgever moeten organiseren.

Periodiek onderzoek

Medewerkers worden meer en meer betrokken in de beleidskeuzes. Je ziet engagementonderzoeken toenemen, maar ook snelle pulse-surveys. Die gaan in op de actuele situatie, bijvoorbeeld over het hybride werken. Dat kan aanleiding geven tot bijsturing van het hier en nu. Het vergroot tegelijkertijd de betrokkenheid van medewerkers. Die voelen zich serieus genomen. En dat maakt de cirkel rond, want dit versterkt hun ‘employee experience’, hun gevoel van inclusie én hun
mentale welzijn.

Auteur: Steven Hormann, countrymanager NL Top Employers Institute

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Top Employers


Duurzame inzetbaarheid: hoe pak je dat echt effectief aan?

Duurzame inzetbaarheid: hoe pak je dat echt effectief aan?

In ons eerste artikel hebben we de cruciale rol van Big Data in het vormgeven van een effectief duurzaam inzetbaarheidsbeleid belicht. Nu duiken we dieper in de praktische toepassing van deze inzichten, waarbij de samenwerking tussen HR en finance centraal staat. Deze samenwerking is vaak de sleutel tot succes, maar kan ook een bron van spanning zijn.

Een algoritme heeft geen vooroordelen, maar kan ook geen rekening houden met emoties. Foto: Shutterstock

HR is het bedrijfsgeweten

Zelfrijdende auto's die aanzienlijk minder brokken maken dan jij en ik. En algoritmes in de rechtszaal die betere vonnissen vellen dan hun menselijk equivalent. Het zijn ontwikkelingen die zich voltrekken terwijl je dit artikel leest. Dus rijst de vraag: welke rol blijft er over voor de menselijke HR-functionaris?

HR-trends 2022:'Sinds corona betrokkenheid hoger dan ooit'

HR-trends 2022:'Sinds corona betrokkenheid hoger dan ooit'

Ook ADP is door corona geconfronteerd met de hamvraag: hoe houd je verbinding met thuiswerkende teams? Agnes Jongkind, Senior HR Director van ADP, over een passende mix tussen productief werken vanuit huis en met je teamgenoten samenkomen in een inspirerend kantoor.

PW. magazine blikt vooruit: zo zien HR-topmensen het nieuwe jaar

PW. magazine blikt vooruit: zo zien HR-topmensen het nieuwe jaar

Hoe kijken de HR-topmensen van onder meer Unilever, Rabobank, NS en ADP tegen het nieuwe jaar aan? Waar liggen de uitdagingen? En wat hebben ze van 2021 geleerd? Je leest het in het extra dikke decembernummer van PW.

© Roel Dijkstra | Foto: Dennis Wisse

'Werken in HR is een verrijking'

Na jaren in Unilevers lijnmanagement stapte Joanny Lijbers dit jaar over naar HR. Ze kreeg een veel breder beeld van de hele organisatie. Een gesprek over digitaal werken versus menselijk contact, AI in HR en het belang van het vinden van je persoonlijke purpose.

Trends 2022: 'Dit is hét moment om dingen echt anders te gaan doen'

Trends 2022: 'Dit is hét moment om dingen echt anders te gaan doen'

Ieder nadeel heeft zijn voordeel: het opeens verplichte thuiswerken was voor Rabobank hét moment om na te denken over nieuwe manieren van werken. Hoe effectief is het nog om hele dagen te vergaderen? Waarom mailen we elkaar helemaal suf? Kim Teunis, binnen Rabo Programmadirecteur 'New way of working after corona', over de kansen tijdens én na corona.

HR-trends 2022: 'Samen dansen op ons jaarfeest, dat was best vreemd'

HR-trends 2022: 'Samen dansen op ons jaarfeest, dat was best vreemd'

HR-dienstverlener Brisker was dit jaar druk met een vergaande transitie. Drie afzonderlijke labels gaan meer samen optrekken, medewerkers krijgen meer vrijheid. Daarbij zet het bedrijf stevig in op eigen software-ontwikkeling, online matching en scholing van flexkrachten, vertelt Emiel Filart, Head of HR van Brisker.

Anil Kishoendajal. Fotograaf: Cor Salverius / Dijkstra Fotografie

Trends 2022: 'De pandemie heeft de spelregels veranderd'

Anil Kishoendajal is senior HR director EMEA & ASIA bij ChargePoint, dat een netwerk van onafhankelijke EV-laadstations beheert. Volgens hem heeft de coronapandemie een zogeheten 'Great Resignation' teweeggebracht.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.