Stel je voor, een maandagmorgen om 8:00 uur. Je staat op het punt om je kantoor binnen te lopen. Maar dan… zie je de voorbijgangers plotseling met meer dan gemiddelde belangstelling naar de voorgevel van het pand kijken. Geen wonder, want die is totaal verbouwd. Met een metershoog spandoek waarop een perfecte kandidaat wordt voorgesteld. En de tekst: ‘Tadaaa!! Jullie toekomstig werknemer van het jaar.’
Reclamespotje
Het klinkt als een scène uit een reclamespotje – en dat is het ook. Maar let wel, alle acties die je in onderstaande video voorbij ziet komen, hebben echt plaatsgevonden. Sterker nog, misschien hadden ze zelfs kunnen plaatsvinden in jouw bedrijf. Dus neem een kop koffie, en probeer het tempo van het filmpje bij te benen.
Over YoungCapital
YoungCapital. De naam suggereert het al: de recruitmentspecialist richt zich op kandidaten tussen de 16 en de 30 jaar. Ze zijn op zoek naar zeer uiteenlopende functies als magazijnmedewerker, medewerker klantenservice, junior online marketeer en koerier.
Database
“Een ludieke actie”, zegt senior marketeer Danique Smorenburg. “Maar wel een met een serieuze ondertoon. Want de hele wereld is op zoek naar de beste mensen, ook de mkb-bedrijven waar wij ons op richten. Wij kunnen hen helpen, want alleen al in Nederland kunnen we terugvallen op een database met zo’n 4 miljoen profielen. En niet alleen beschikken onze kandidaten over allerlei uiteenlopende kwalificaties, wijzelf zijn ook bereid om een stapje extra te doen om in contact te komen met hun favoriete werkgever. Net als in de video.”
Perfect cv en bijbehorende motivatie
Daarom heeft YoungCapital 50 van die favoriete organisaties benaderd. Van Tony's Chocolonely tot de Provincie Noord-Holland. “Alle bedrijven ontvingen een perfect cv en bijbehorende motivatie van Yanka Pitaal of Sean Capital. In sommige gevallen op A0, een formaat dat je normaal ziet in bushokjes – en dan ook nog eens voorgereden in een bestelbusje.
Voor een aantal bedrijven hebben we nog groter uitgepakt. Bijvoorbeeld met tientallen dozen vol met originele sollicitaties, of een busje voor de deur met een persoonlijke boodschap voor de HR Manager. En bij Tony’s Chocolonely met het grote spandoek voor de gevel. Dat soort dingen trekken wel de aandacht.’’
Positief
De reacties? Over het algemeen waren die volgens haar zeer positief. “Nee, haha, niemand heeft de politie gebeld. Sterker nog, van de 50 bedrijven hebben we er 47 gesproken, en met 35 hebben we een afspraak gemaakt voor een vervolggesprek. Ja, ook Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely was erg enthousiast. Die was die dag al vroeg aanwezig, en hij heeft ons meteen gebeld. Zo’n bedrijf kan zulke acties natuurlijk goed waarderen.”
Geen echte profielen
En toch, een paar werkgevers waren teleurgesteld – en misschien was dat wel een goed teken. “Zoals gezegd, wij verspreidden cv’s en motivaties”, zegt Smorenburg. “Maar de kandidaten daarachter… die zaten niet echt in ons bestand. Je zag het in het filmpje: het ging om twee profielen: Sean Capital en Yanka Pitaal. Twee mensen die niet echt bestonden.”
Niet aan het lijntje houden
Een noodzakelijke keuze, zegt ze. “Wij hadden het liefst gewerkt met echte profielen, alleen bleek dat niet praktisch. Onze kandidaten willen natuurlijk zo snel mogelijk aan het werk, en dus wilden wij ze niet aan het lijntje houden. Ze zouden dan immers moeten wachten tot de actie plaatsvond, en vervolgens hadden ze geen zekerheid dat ze inderdaad bij het droombedrijf aan het werk konden. In de tussentijd hadden ze ongetwijfeld al een andere baan kunnen vinden. Vandaar dat wij hebben gekozen voor fictieve profielen.”
Echte kandidaat
Maar volgens haar heeft dat de procedure niet bemoeilijkt. “Zodra een werkgever belangstelling toonde, gingen wij meteen aan het werk. Dan zochten wij in onze database naar een kandidaat met dezelfde kwalificaties en de zelfde drive. En dan ook nog eens in de buurt van het bedrijf en passend bij de bedrijfscultuur. Over een maand kunnen we zeggen hoeveel mensen we door deze actie hebben geplaatst, maar ik heb er nu al alle vertrouwen in.”
Over YoungCapital
Dit artikel is gesponsord door YoungCapital