Hoe voorkom je serieuze problemen voor je organisatie en je medewerkers? En hoe is thuiswerken een deel van de oplossing (en draagt dit bovendien bij aan het optimaliseren van bedrijfsprocessen)? Marianne Sturman, arbeidsmarktdeskundige met meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van plaats- en tijdonafhankelijk werken, geeft in 5 vragen duiding en handvatten voor de dagelijkse praktijk.
Parttimers veroorzaken de huidige krapte, zo horen we geregeld. Terecht?
"Het is makkelijk gezegd dat als iedereen een tandje bij zou zetten, wat op papier aannemelijk is gezien de grote hoeveelheid parttimers, de krapte minder nijpend zou zijn. Je legt zo de oorzaak en de oplossing bij werknemers, en gaat voorbij aan het feit dat werkgevers ook een rol spelen. Onze arbeidsethos is veranderd. We werken niet langer tientallen jaren bij eenzelfde werkgever van wie we een goed salaris en een auto van de zaak krijgen. Werknemers willen meer in de regie zijn, met arbeidsvoorwaarden die passen bij een leefsituatie die op dat moment geldt. Voor een jonge ouder zijn die anders dan voor een vijftiger met zorgtaken. Flexibiliteit is inmiddels een groot goed, onder werknemers en werkgevers."
Waartoe leidt die behoefte aan flexibiliteit?
"De keuze om parttime te werken, is ontstaan binnen de traditionele kantoorkaders, voor wie het fulltime van 9-5 op kantoor zitten, geen werkbare optie was. Totdat plaats- en tijdonafhankelijk werken zijn intrede deed. Krijgt iemand vrijheid in waar en wanneer te werken, die zie je keer op keer in onderzoeken en de praktijk dat iemand significant meer uren wil en kan maken. Thuiswerkende parttimers kunnen de huidige krapte dus deels helpen oplossen! Daar komt bij dat elk bedrijf thuiswerken heel strategisch kan inzetten in de bedrijfsprocessen. Zo zijn bedrijven met 24/7 telefonische bereikbaarheid gebaat met thuiswerkers die veelal minder moeite hebben met nachtdiensten. Of wat te denken van hightech bedrijven. Voor hen is thuiswerken eveneens een krachtig arbeidsmarktinstrument, omdat zij hun wervingsgebied letterlijk kunnen verruimen."
Toch is de krapte niet meteen opgelost. Moeten werkgevers dan maar genoegen nemen met minder?
"Zeker niet. Maar het loont om buiten de gebaande paden te denken en te handelen. Realiseer je: er zijn nog steeds genoeg goede krachten die aan de zijlijn staan en staan te popelen om te starten. Wat er dan ‘mis’ is met deze mensen? Meestal helemaal niets! Maar hun CV wijkt alleen wat af van wat er op het wensen(lees: eisen)lijstje van een werkgever staat. Te oud, te jong, te weinig kennis over een specifiek onderdeel van een vakgebied, niet genoeg vlieguren op een deelaspect van de functie, woonachtig aan de andere kant van het land. Ofwel: als werkgever mag je je wensen hebben, maar wees niet té star en stel je coöperatief op. Vaak vult een hiaat zich op met een andere kwalificatie of eigenschap. Zo zijn thuiswerkers verrassend vaak overgekwalificeerd. Werken op een manier die hen past, is ze meer waard dan een baan die qua niveau precies aansluit. Win-win!"
Hoe zorgen bedrijven ervoor dat het 'business as usual' is, zelfs als er functies openstaan?
"Terwijl de zoektocht naar een vaste kracht duurt, zien we dat organisaties vaak noodgrepen nemen. Bepaalde werkzaamheden worden op een lager pitje gezet, er wordt ingeleverd op kwaliteit en personeel wordt gevraagd ‘tijdelijk’ wat meer op kantoor te zijn. Allemaal niet wenselijk, zeker als niet duidelijk is wanneer je als bedrijf weer op volle sterkte bent. Trek daarom zo snel mogelijk een of meerdere thuiswerkende flexibele krachten aan. Zo blijft de continuïteit en rust in een organisatie geborgd. Ook hierbij geldt: stel je als werkgever flexibel op en wees bereid af te wijken van het zogenaamde ideaalplaatje. Is je bedrijf gevestigd in Amsterdam, een thuiswerker uit het oosten van het land kan prima de administratie voor je doen en de agenda beheren."
Is ook echt iedere kantoorfunctie geschikt voor thuiswerken?
"Een veel gehoord misverstand over thuiswerken is dat ‘het in sommige functies niet mogelijk is’, zelfs nu nog, met het coronatijdperk nog vers in ons geheugen. Dat komt omdat de meeste kantoorbanen en bijbehorende functieomschrijvingen stammen uit de tijd dat werken op kantoor de norm was. Als het uitgangspunt van werken op een vaste plek, op een vaste tijd losgelaten wordt en juist gekeken wordt naar taakniveau, ontstaan nieuwe mogelijkheden voor het inrichten van functies. Zo zijn alle kantoorwerkzaamheden, dus ook de administratieve, secretariële en overige ondersteunende taken, uitstekend geschikt voor thuiswerken."
Hoe zat het ook alweer? De juiste basis voor succesvol thuiswerken
"Met goed werkende ICT-systemen zit het tegenwoordig wel snor. Belangrijk verder dat er duidelijke en goede afspraken met elkaar worden gemaakt, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn en wat ze van elkaar kunnen verwachten. Regelmatige contactmomenten, elkaar informeren en het helder formuleren en uitspreken van verwachtingen en welke output wanneer gewenst is. Juist omdat je elkaar niet bij de koffieautomaat tegenkomt, is het belangrijk om online bijpraatmomenten in te plannen, ook als er niet iets heel dringends te bespreken is."
Dit artikel is gesponsord door Moneypenny