Het nieuwe boek van Jeroen Busscher heet: Don’ts voor managers. In tientallen ultrakorte hoofdstukken vertelt hij managers niet wat ze moeten doen, maar wat ze juist níet moeten doen. Speciaal voor PW. bewerkte hij een aantal van de hoofdstukken voor HR-adviseurs.
1. Wees niet te slim
Veel HR-adviseurs gaan prat op hun kennis. Het is de vraag of kennis u een betere adviseur maakt. Uw hoogste toegevoegde waarde zit namelijk in het begrijpen van de dynamieken tussen mensen en daaraan op constructieve wijze bij te dragen. Dat doet u niet door heel diepgaand de materie te analyseren. Dat doet u door gedrag te observeren en daarin te interveniëren. Door mensen te raken, niet door ze proberen te overtuigen met intelligente argumenten.
Probeer niet te veel te begrijpen. U moet proberen dingen haarfijn aan te voelen. Ik bedoel geen magisch intuïtief denken, maar zien wat er gebeurt met en tussen mensen. Begrijpen wat ze nodig hebben om optimaal te presteren en dat voor hen regelen. Empathisch zijn en mensen en doelen verbinden. Niet nadenken, maar op het juiste moment handelen.
2. Blijf niet te lang
We woekeren allemaal met onze tijd. U kunt heel veel tijd winnen en de waarde van uw inzet verhogen door deze tips consequent toe te passen. Ga een kwartier voor het einde van een vergadering weg. Als de belangrijkste dingen als eerste op tafel komen, kan dat geen kwaad.
Laat een gesprek een half uur duren, in tien minuten kunt u de essentie makkelijk met elkaar bespreken. De rest is om elkaar te begrijpen. Liever dertig minuten intens contact dan zestig minuten gebabbel.
Straal geen haast uit, maar wees de totaal geconcentreerde aanwezigheid. Dan waardeert iedereen dat u er bent. En aangezien uw aanwezigheid ook nog schaars is, wordt deze als bijzonder waardevol ervaren. En u kunt een uurtje eerder weg om lekker uit te rusten.
Lees ook: Slechte manager verpest de productiviteit
3. Weet niet beter
HR-adviseurs denken niet zelden beter te weten. In de praktijk blijkt dit reuze mee te vallen. De werkelijkheid kent veel meer invalshoeken dan u kunt bevatten. Met onze argumenten bevestigen we ons eigen gelijk en krijgen we dat maar zelden van anderen.
Als u invloed wilt hebben is ‘beter weten’ een zeer zwakke strategie. Bovendien maakt het mensen minder kritisch. Ze graven zich in met hun eigen argumenten, in plaats van die ter discussie te stellen. Discussiëren gaat over gesprekstechniek, niet over inhoud.
Stel uzelf en anderen vragen. Verleid tot permanent onderzoek. Zo komen we in dialoog en verrijken we elkaars wijsheid. Twee weten altijd meer dan één betweter.
Wie is Jeroen Busscher?
Jeroen Busscher is strateeg op het gebied van gedragsverandering binnen organisaties. Hij heeft diverse boeken op zijn naam staan, waaronder Pimp je afdeling, Turbomanagement en De Leer(r)evolutie. Busscher is columnist bij verschillende media en heeft een eigen vlogkanaal.
4. Denk niet dat je niet in de box zit
Het gewone is het moeilijkst om te zien. We zijn ingesteld op het nieuwe, op verandering. Kijkt u maar eens langdurig naar een landschap. Die fietser, auto of dat hert zal u meteen opvallen. De routines van elke dag maken ons blind voor onze aannames, vuistregels en frames. Daar kunnen wij bijzonder weinig aan doen. Kwalijker is het als u denkt dat u daar geen last van heeft. Dan ontkent u uw blindheid.
Brainstorm bij grote problemen nooit alleen met uw eigen team. Het is voor u allen onmogelijk om het idee buiten uw gezamenlijke box te zien. Kijk eens bij een ander of laat een ander eens naar u kijken. Werk nieuwe collega’s nooit in, vraag ze liever wat hen opvalt. Zij zitten nog niet in uw box.
5. Verzin nooit iets voor een ander
Mensen zijn doorgaans het snelst enthousiast over hun eigen ideeën. Andermans ideeën zijn in de allereerste plaats bedreigend. Veel mensen lijden aan het Not Invented Here-syndroom. Werk daarom met het Invented Here-syndroom. Verkoop uw ideeën niet aan een ander, maar nodig anderen uit voor een dialoog, die u via vragen stuurt. Door goed te luisteren, te leiden en te waarderen kunt u de anderen helpen uw idee opnieuw uit te vinden. Op deze wijze worden ze mede-eigenaar van het idee. Ze gaan lijden aan het Invented Here-syndroom.
Zo hoeft u geen draagvlak te genereren, die is namelijk al ontstaan bij de geboorte van het ‘nieuwe’ idee. Aangezien eigenaarschap een van de belangrijkste voorwaarden is om een idee te concretiseren, bent u meteen op de goede weg.
Lees ook: Medewerkers goed begeleiden? Overzie het hele terrein
6. Voorkom geen fouten
Fouten voorkomen kunt u helemaal niet. Ze zijn zelfs een product van onze fantasie. Wij hebben bedacht hoe iets zou moeten zijn. Als dat niet zo is, noemen wij het fout.
Mensen zijn als de dood voor fouten. Dat zit er van nature ingebakken. Maar voor de productiviteit en het succes van uw organisatie of team is het voorkomen van fouten veel duurder dan het herstellen. Toch gaan eindeloos veel vergaderingen, grote delen van brainstorms en buitengewoon veel aandacht naar het voorkomen van toekomstige fouten.
Fouten zijn alleen fouten als we steeds precies hetzelfde moeten doen. Aan de lopende band bijvoorbeeld. In ons hedendaags werk, doorgaans in de vorm van projecten, zijn ze een irrationele angst. Elk project, elke dag zelfs, is immers anders. Zie fouten als niet werkzame opties en er is niets meer om bang voor te zijn.
7. Stop niet met roken
Het hebben van een sterk (intern) netwerk is voor HR-professionals cruciaal om succesvol te kunnen zijn. Via je netwerk krijg je iets voor elkaar, je hoort belangrijke informatie en je hebt toegang tot een gigantische hoeveelheid kennis en ervaring. Het opbouwen en onderhouden van zo’n netwerk behoort onderdeel te zijn van uw dagelijkse werkzaamheden.
Uit onderzoek blijkt dat rokers een (weliswaar zeer klein) carrièrevoordeel hebben op niet-rokers. Vooral bij grote organisaties. Rokers treffen elkaar namelijk voor de deur, onder armetierige afdakjes of in stinkende kamertjes. Zo ontmoet je nog eens iemand. Bovendien verbindt het gevoel van outcast zijn. Rokers blijken een net iets beter netwerk te hebben, omdat ze naast hun bestaande netwerk een rokersnetwerk hebben. Mooi argument als uw dokter weer eens aan uw kop zeurt.
8 . Wees niet ernstig
Als je maar genoeg inzoomt wordt alles groot. Concentratie en focus is een vorm van inzoomen. Dan is het niet gek dat kleine ongelukjes catastrofes lijken en hobbels in de weg onoverkomelijke bergen. U bent er om een beetje uit te zoomen en daarmee gelijk een beetje te relativeren. Een beetje, ja.
Humor en relativering zijn vrienden van creativiteit. Humor laat absurditeit toe en relativering geeft ruimte. Het is echter een kleine stap naar ridiculiseren en bagatelliseren. Dat onderscheid moet u helder blijven zien, anders werkt uw relativering niet. Maar verder: maak eens een grap, relativeer en stel anderen gerust. Van een afstandje is alles minder erg. Bovendien geeft afstand overzicht en ruimte voor nieuwe ideeën.
Bestel Jeroen Busschers boek 'Don’ts voor managers' nu direct.
- Tip: Jeroen Busscher is een van de docenten tijdens de de masterclass HR-businesspartner.
Versterk jouw HR-functie met direct toepasbare kennis en kunde.
Meer info masterclass >