1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

'Managers moeten nu snel andere vaardigheden leren'

Door de coronapandemie zie je een enorme verschuiving naar digitaal leren, constateert online opleider SkillsTown. Daarnaast neemt ook de leerbehoefte toe, bij met name managers. "Er worden nu versneld heel andere vaardigheden gevraagd van leidinggevenden", zegt CEO Hans Schuurmans.

'Managers moeten nu snel andere vaardigheden leren'
Hans Schuurmans:

Bij de opleider speelde de verschuiving naar thuiswerken en online contact veel minder dan bij andere bedrijven: online opleiden is vanaf het begin de standaard bij SkillsTown. De versnelde digitalisering door corona speelde Schuurmans dus in de kaart: “We zagen al een verschuiving naar online en naar blended learning”, zegt hij. “Maar vanaf maart vorig jaar groeide dat enorm. We hadden soms drie- tot viermaal zoveel opdrachten, maar we zagen ook dat er tot viermaal zo veel werd geleerd door de mensen die een abonnement hebben op ons platform waar ze onbeperkt kunnen leren – zeg maar een soort Spotify voor leren. Dat is sterk gegroeid en in de loop van de maanden zeker niet minder geworden.”

Blijvende verandering

Als er één groep zijn werk het laatste jaar drastisch heeft zien veranderen, is het wel het management. “En die verandering is blijvend”, zegt Schuurmans. “Toen we met corona te maken kregen, kregen vooral de directieve managers het moeilijk: die hadden de mensen niet bij zich en moesten leren vertrouwen op de vrijheid en verantwoordelijkheid van medewerkers. Teams die al langer op die basis werkten, hadden veel minder moeite met de omschakeling naar thuiswerken. Ik ben ervan overtuigd dat management op afstand ook na corona belangrijk zal blijven. Het is in mijn ogen een voorbeeld van management zoals het hoort te zijn.”

Iedereen merkt dat we effectiever zijn geworden, al missen we het sociale aspect”

Volgens Schuurmans hebben juist de managers van de oude stempel baat gehad bij de versnelling die corona teweegbracht: “Misschien hadden zij normaal gesproken veel weerstand tegen thuiswerken en digitaal contact. Maar er was simpelweg geen tijd voor koudwatervrees. En ze zagen dat iedereen uit zichzelf nog meer verantwoordelijkheid nam. En iedereen merkt dat we effectiever zijn geworden, al missen we het sociale aspect.

Managers waren en zijn nog wat zoekende over hoe ze hun rol nu moeten invullen. Juist doordat iedereen het thuiswerken ging ervaren, werd duidelijk dat het over het algemeen best goed gaat.”

Coachende rol

Daarnaast is er meer dan voorheen aandacht nodig voor het menselijke aspect van leidinggeven, geeft Schuurmans aan. “Neem de zorg. Daar is ook veel veranderd. Er is meer onzekerheid en er wordt meer flexibiliteit gevraagd. Daar is meer people management nodig dan ooit tevoren. We hadden al problemen met stress en burn-out en die zijn zeker in de zorg alleen maar toegenomen. Dus die aspecten vragen nog meer aandacht.”

Als je een leven lang leren propageert, moet je het ook mogelijk maken dat iemand op elk moment kan leren als hij of zij dat wil”

Ook daarop wordt ingespeeld, zegt Joyce Zoer, content coördinator bij SkillsTown: “We hebben trainingen ontwikkeld over mentale gezondheid: hoe ga je om met de eenzaamheid van thuiswerken, hoe help je collega’s en hoe zorg je ervoor dat je medewerkers hun werk goed kunnen blijven doen? Het coachende aspect van leidinggeven wordt veel belangrijker.”

Spontaniteit verdwijnt

Managers moeten ook inspelen op het nieuwe digitaal communiceren. Dat is fundamenteel anders, zegt Zoer. “Videobellen is best een rijk communicatiemiddel, maar toch mis je details. Zeker als je niet scherp of donker in beeld bent. Zit je tegenover elkaar, dan krijg je veel meer non-verbale communicatie mee. Je moet meer doorvragen naar wat iemand voelt. Het is ook voor leidinggevenden een drempel. Op kantoor loop je even naar iemand toe, maar nu moet je een Teamsvergadering organiseren. Dat werkt minder informeel. Een gesprek van vijf minuten kan heel belangrijk zijn. Nu plan je alles. We bellen nog heel weinig spontaan. Een Teamsvergadering begint heel even met social talk, maar daarna gaat het al over de inhoud.”

Digitaal, praktisch en toegankelijk

En als het management moet leren over digitaal leidinggeven, kunnen ze dat maar beter ook digitaal leren, zegt Schuurmans. “Onze filosofie is al jaren dat leren anders kan en moet. Leren en ontwikkelen wordt soms nog als doel gezien. Maar het is simpelweg een middel om iets beter te kunnen doen. Leren is ook vrij duur. Als je een leven lang leren propageert, moet je het ook mogelijk maken dat iemand op elk moment kan leren als hij of zij dat wil. Dat bieden we via ons abonnement. Frans leren, een elevator pitch geven of de fijne kneepjes van Excel: je kunt er meteen mee beginnen. "

"We gaan nu ook managementopleidingen in digitale vormgeven. Wij willen dat praktisch, betaalbaar en toegankelijk maken. Bij ons gaat het ook niet om de titel: we werken met een open badge-systeem, waarbij je de erkenning krijgt van anderen. Het is een soort Trip Advisor-award waarbij je de sterren krijgt van mensen die jouw kwaliteit onderschrijven. In zo’n open badge staat omschreven wat iemand heeft gedaan om die titel te verdienen. Het is een voorbeeld van wat in onze ogen de moderne vorm van opleiden is: niet drie maanden een training volgen en dan een afronding, maar continu tools geven om je te kunnen ontwikkelen. Wij zijn er niet voor een titel, maar om mensen te helpen beter te presteren.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met SkillsTown.

Beoordelingsgesprek (Foto: Shutterstock)

5 alternatieven voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek

Steeds meer organisaties schaffen de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken af. Mirjam Baars, expert talentontwikkeling, over de alternatieven.

Stage: hoe je het als HR regelt is van groot belang

Dit moet je weten over scholing en stage

De stageperiode is een proefperiode waarin je een goed beeld kan vormen van de stagiair(e). Heb jij stagiairs of medewerkers met een praktijkovereenkomst? Lees alles over scholing en stage.

Zo leer je een taal bij Regina Coeli: maatwerk, aandacht en focus

Zo leer je een taal bij Regina Coeli: maatwerk, aandacht en focus

Wie kent ze niet, de 'nonnen van Vught', befaamd om hun taalonderwijs? Maar waarom zou je je medewerkers hier naartoe sturen? "Nederlanders overschatten vaak hun Engelse taalvaardigheid." En dat levert dus op de werkvloer misverstanden op. Over het nut van taaltrainingen.

Zo overtuig je managers het belang van talentontwikkeling

Zo overtuig je managers het belang van talentontwikkeling

Hoe breng je het belang van talentontwikkeling over aan managers en zorg je ervoor dat de verworven kennis in de praktijk wordt toegepast? Onderzoeker Mirjam Baars deelt haar praktijkervaringen.

Waarom een holistische visie op de employee journey écht belangrijk is

Waarom een holistische visie op de employee journey écht belangrijk is

Bij ICM betekent werken meer dan alleen het hebben van een baan. Met zijn holistische visie op de employee journey biedt het bedrijf zijn medewerkers een unieke werkomgeving. Tevreden medewerkers vormen immers de fundering van de organisatie. Waarom is zo'n basis belangrijk en hoe bouw je daaraan? Milou Starke, HR-adviseur én werkgelukdeskundige, neemt ons mee in de medewerkersreis bij ICM.

Hoe ADP de filosofie van Marcus Buckingham adopteerde

Hoe ADP de filosofie van Marcus Buckingham adopteerde

Hoe benut je effectief de sterke punten van je medewerkers? Agnes Jongkind, Senior HR Director bij ADP Nederland, deelde haar inzichten tijdens het HR Kennisfestival op de Jaarbeurs in Utrecht.

Walter Supèr: “Een inhoudelijk programma moet onderhuids ontregelen en inspireren tot nieuwe keuzes.”

'Een heidag moet je raken in hart en hoofd'

Ben jij voor jouw team of organisatie op zoek naar een dag die raakt en uitdaagt op vraagstukken die er werkelijk toe doen? "De Theaterloods in Radio Kootwijk zorgt voor een heidag die echt van waarde is."

Waarom talentmanagement onmisbaar is om medewerkers te binden

Waarom talentmanagement onmisbaar is om medewerkers te binden

Medewerkers vinden is moeilijker dan voorheen en daarom is het binden en duurzaam inzetbaar houden van medewerkers meer dan ooit essentieel. Talentmanagement speelt hier een cruciale rol in. Martin West, trainer bij ICM, legt uit hoe talentmanagement kan bijdragen om je mensen langer en gelukkiger aan boord te houden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.