Bij de opleider speelde de verschuiving naar thuiswerken en online contact veel minder dan bij andere bedrijven: online opleiden is vanaf het begin de standaard bij SkillsTown. De versnelde digitalisering door corona speelde Schuurmans dus in de kaart: “We zagen al een verschuiving naar online en naar blended learning”, zegt hij. “Maar vanaf maart vorig jaar groeide dat enorm. We hadden soms drie- tot viermaal zoveel opdrachten, maar we zagen ook dat er tot viermaal zo veel werd geleerd door de mensen die een abonnement hebben op ons platform waar ze onbeperkt kunnen leren – zeg maar een soort Spotify voor leren. Dat is sterk gegroeid en in de loop van de maanden zeker niet minder geworden.”
Blijvende verandering
Als er één groep zijn werk het laatste jaar drastisch heeft zien veranderen, is het wel het management. “En die verandering is blijvend”, zegt Schuurmans. “Toen we met corona te maken kregen, kregen vooral de directieve managers het moeilijk: die hadden de mensen niet bij zich en moesten leren vertrouwen op de vrijheid en verantwoordelijkheid van medewerkers. Teams die al langer op die basis werkten, hadden veel minder moeite met de omschakeling naar thuiswerken. Ik ben ervan overtuigd dat management op afstand ook na corona belangrijk zal blijven. Het is in mijn ogen een voorbeeld van management zoals het hoort te zijn.”
Volgens Schuurmans hebben juist de managers van de oude stempel baat gehad bij de versnelling die corona teweegbracht: “Misschien hadden zij normaal gesproken veel weerstand tegen thuiswerken en digitaal contact. Maar er was simpelweg geen tijd voor koudwatervrees. En ze zagen dat iedereen uit zichzelf nog meer verantwoordelijkheid nam. En iedereen merkt dat we effectiever zijn geworden, al missen we het sociale aspect.
Managers waren en zijn nog wat zoekende over hoe ze hun rol nu moeten invullen. Juist doordat iedereen het thuiswerken ging ervaren, werd duidelijk dat het over het algemeen best goed gaat.”
Coachende rol
Daarnaast is er meer dan voorheen aandacht nodig voor het menselijke aspect van leidinggeven, geeft Schuurmans aan. “Neem de zorg. Daar is ook veel veranderd. Er is meer onzekerheid en er wordt meer flexibiliteit gevraagd. Daar is meer people management nodig dan ooit tevoren. We hadden al problemen met stress en burn-out en die zijn zeker in de zorg alleen maar toegenomen. Dus die aspecten vragen nog meer aandacht.”
Ook daarop wordt ingespeeld, zegt Joyce Zoer, content coördinator bij SkillsTown: “We hebben trainingen ontwikkeld over mentale gezondheid: hoe ga je om met de eenzaamheid van thuiswerken, hoe help je collega’s en hoe zorg je ervoor dat je medewerkers hun werk goed kunnen blijven doen? Het coachende aspect van leidinggeven wordt veel belangrijker.”
Spontaniteit verdwijnt
Managers moeten ook inspelen op het nieuwe digitaal communiceren. Dat is fundamenteel anders, zegt Zoer. “Videobellen is best een rijk communicatiemiddel, maar toch mis je details. Zeker als je niet scherp of donker in beeld bent. Zit je tegenover elkaar, dan krijg je veel meer non-verbale communicatie mee. Je moet meer doorvragen naar wat iemand voelt. Het is ook voor leidinggevenden een drempel. Op kantoor loop je even naar iemand toe, maar nu moet je een Teamsvergadering organiseren. Dat werkt minder informeel. Een gesprek van vijf minuten kan heel belangrijk zijn. Nu plan je alles. We bellen nog heel weinig spontaan. Een Teamsvergadering begint heel even met social talk, maar daarna gaat het al over de inhoud.”
Digitaal, praktisch en toegankelijk
En als het management moet leren over digitaal leidinggeven, kunnen ze dat maar beter ook digitaal leren, zegt Schuurmans. “Onze filosofie is al jaren dat leren anders kan en moet. Leren en ontwikkelen wordt soms nog als doel gezien. Maar het is simpelweg een middel om iets beter te kunnen doen. Leren is ook vrij duur. Als je een leven lang leren propageert, moet je het ook mogelijk maken dat iemand op elk moment kan leren als hij of zij dat wil. Dat bieden we via ons abonnement. Frans leren, een elevator pitch geven of de fijne kneepjes van Excel: je kunt er meteen mee beginnen. "
"We gaan nu ook managementopleidingen in digitale vormgeven. Wij willen dat praktisch, betaalbaar en toegankelijk maken. Bij ons gaat het ook niet om de titel: we werken met een open badge-systeem, waarbij je de erkenning krijgt van anderen. Het is een soort Trip Advisor-award waarbij je de sterren krijgt van mensen die jouw kwaliteit onderschrijven. In zo’n open badge staat omschreven wat iemand heeft gedaan om die titel te verdienen. Het is een voorbeeld van wat in onze ogen de moderne vorm van opleiden is: niet drie maanden een training volgen en dan een afronding, maar continu tools geven om je te kunnen ontwikkelen. Wij zijn er niet voor een titel, maar om mensen te helpen beter te presteren.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met SkillsTown.