Een belangrijke oorzaak van de populariteitsgroei van het mobiliteitsbudget is de verandering van fiscale regels. De afgelopen jaren was er een lagere bijtelling op zuinige auto’s waardoor deze auto’s erg populair waren onder leaserijders. Een fijn vast (en laag) maandbedrag: je weet privé precies waar je aan toe bent, dus je kunt er in je huishoudbudget rekening mee houden.
Nu is dat feest bijna voorbij, zegt Marco van Dijke van onafhankelijk mobiliteitsplatform YOR24: “De Belastingdienst heeft de regels aangepast, dus de lage bijtelling geldt voor véél minder auto’s. Je hebt dan de keuze: óf je gaat elektrisch rijden, óf je gaat de hogere bijtelling betalen. Bij de eerste keuze is het probleem dat elektrisch rijden qua actieradius en aanschafkosten nog niet voor iedereen een optie is, bij de tweede keuze is dat die 300 euro maandelijkse bijtelling best weer een hoog bedrag is.”
Mobiliteitsbudget
Medewerkers overwegen dus steeds vaker een mobiliteitsbudget zodat ze zelf hun mobiliteit regelen. Voorwaarde is wel dat het beheren van het budget eenvoudig is. Volgens Van Dijke is het in de praktijk een verkapte verdienmogelijkheid voor een hoop medewerkers. “Zeker medewerkers met een arbeidsvoorwaardelijke leaseauto kiezen er nog weleens voor om het zelf te gaan regelen, omdat ze in de praktijk helemaal niet zoveel hoeven te rijden. Dat kan heel slim zijn. Want een deel van de bruto-vergoeding kun je netto maken, maar het deel wat overblijft, steek je gewoon in eigen zak.”
Een mobiliteitsbudget is in de
praktijk een verkapte verdienmogelijkheid
voor een hoop medewerkers
Voordeel voor werkgevers
Ook u als HR-professional hebt er baat bij. “Als iemand zelf budgetverantwoordelijk is, dan gaat hij/zij andere keuzes maken. Het kostenrisico ligt vaak bij de werkgever, terwijl de beïnvloedbaarheid bij de werknemer ligt. Om het heel praktisch te maken: stel dat iemand hartje Amsterdam woont en afziet van zijn leaseauto, dan kan dat in de Randstad per parkeerplaats al gauw veel geld schelen, zowel voor de werkgever als de werknemer. Een ander voordeel is dat je kosten flexibeler worden. Dus wanneer iemand ontslag neemt, houdt het budget op bij uitdiensttreding, en loopt niet nog een paar jaar door in de vorm van een leasecontract.”
Overwegingen
Wat uitdagend is aan een mobiliteitsbudget, is dat je als werkgever minder invloed kunt uitoefenen op de gemaakte keuzes. Stel dat iemand een auto kiest in een lagere veiligheidsklasse, kun je daar als werkgever dan nog iets van vinden? En wat als iemand via het mobiliteitsbudget een roze Cadillac Eldorado op lpg uit ’62 naar klanten reist? Mag je daar als werkgever iets van vinden?
Daarnaast is het zinvol om te kijken in welke mobiliteitscategorie een medewerker hoort en hoe je hier vervolgens het budget of afstemt. Een consultant die de eerste helft van het jaar een klus dichtbij kantoor heeft zonder parkeerkosten en de tweede helft van het jaar een klus ver weg heeft en moet betalen om te parkeren bij de klant, heeft behoefte aan mobiliteitsbudget dat met zijn werkzaamheden meebeweegt. Anders is hij het eerst halfjaar spekkoper en moet hij de tweede helft van het jaar zelf geld bijleggen om zijn werk te kunnen doen. Gelukkig zijn er tegenwoordig dynamische mobiliteitsbudgetten die daar rekening mee houden.
Richtlijnen mobiliteitsbudget
Om het mobiliteitsbudget succesvol te integreren is het dus van belang om medewerkers te helpen gebruik te maken van hun mobiliteitsbudget en enkele richtlijnen op te stellen.