1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Mobiliteitsbudget; waar moet ik rekening mee houden?

Het mobiliteitsbudget is al vele jaren een begrip, maar lijkt nu pas écht door te breken. Dat heeft een paar voordelen voor u als HR-professional, maar ook wat punten om goed over na te denken.

Mobiliteitsbudget; waar moet ik rekening mee houden?

Een belangrijke oorzaak van de populariteitsgroei van het mobiliteitsbudget is de verandering van fiscale regels. De afgelopen jaren was er een lagere bijtelling op zuinige auto’s waardoor deze auto’s erg populair waren onder leaserijders. Een fijn vast (en laag) maandbedrag: je weet privé precies waar je aan toe bent, dus je kunt er in je huishoudbudget rekening mee houden.

Nu is dat feest bijna voorbij, zegt Marco van Dijke van onafhankelijk mobiliteitsplatform YOR24: “De Belastingdienst heeft de regels aangepast, dus de lage bijtelling geldt voor véél minder auto’s. Je hebt dan de keuze: óf je gaat elektrisch rijden, óf je gaat de hogere bijtelling betalen. Bij de eerste keuze is het probleem dat elektrisch rijden qua actieradius en aanschafkosten nog niet voor iedereen een optie is, bij de tweede keuze is dat die 300 euro maandelijkse bijtelling best weer een hoog bedrag is.”

Mobiliteitsbudget

Medewerkers overwegen dus steeds vaker een mobiliteitsbudget zodat ze zelf hun mobiliteit regelen. Voorwaarde is wel dat het beheren van het budget eenvoudig is. Volgens Van Dijke is het in de praktijk een verkapte verdienmogelijkheid voor een hoop medewerkers. “Zeker medewerkers met een arbeidsvoorwaardelijke leaseauto kiezen er nog weleens voor om het zelf te gaan regelen, omdat ze in de praktijk helemaal niet zoveel hoeven te rijden. Dat kan heel slim zijn. Want een deel van de bruto-vergoeding kun je netto maken, maar het deel wat overblijft, steek je gewoon in eigen zak.”

Een mobiliteitsbudget is in de
praktijk een verkapte verdienmogelijkheid
voor een hoop medewerkers

Voordeel voor werkgevers

Ook u als HR-professional hebt er baat bij. “Als iemand zelf budgetverantwoordelijk is, dan gaat hij/zij andere keuzes maken. Het kostenrisico ligt vaak bij de werkgever, terwijl de beïnvloedbaarheid bij de werknemer ligt. Om het heel praktisch te maken: stel dat iemand hartje Amsterdam woont en afziet van zijn leaseauto, dan kan dat in de Randstad per parkeerplaats al gauw veel geld schelen, zowel voor de werkgever als de werknemer. Een ander voordeel is dat je kosten flexibeler worden. Dus wanneer iemand ontslag neemt, houdt het budget op bij uitdiensttreding, en loopt niet nog een paar jaar door in de vorm van een leasecontract.”

Overwegingen

Wat uitdagend is aan een mobiliteitsbudget, is dat je als werkgever minder invloed kunt uitoefenen op de gemaakte keuzes. Stel dat iemand een auto kiest in een lagere veiligheidsklasse, kun je daar als werkgever dan nog iets van vinden? En wat als iemand via het mobiliteitsbudget een roze Cadillac Eldorado op lpg uit ’62 naar klanten reist? Mag je daar als werkgever iets van vinden?

Daarnaast is het zinvol om te kijken in welke mobiliteitscategorie een medewerker hoort en hoe je hier vervolgens het budget of afstemt. Een consultant die de eerste helft van het jaar een klus dichtbij kantoor heeft zonder parkeerkosten en de tweede helft van het jaar een klus ver weg heeft en moet betalen om te parkeren bij de klant, heeft behoefte aan mobiliteitsbudget dat met zijn werkzaamheden meebeweegt. Anders is hij het eerst halfjaar spekkoper en moet hij de tweede helft van het jaar zelf geld bijleggen om zijn werk te kunnen doen. Gelukkig zijn er tegenwoordig dynamische mobiliteitsbudgetten die daar rekening mee houden.

Richtlijnen mobiliteitsbudget

Om het mobiliteitsbudget succesvol te integreren is het dus van belang om medewerkers te helpen gebruik te maken van hun mobiliteitsbudget en enkele richtlijnen op te stellen.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Per 1 januari 2025 voor HR: handhaving zzp-wet en wijziging loonkostenvoordeel 

Per 1 januari 2025 voor HR: handhaving zzp-wet en wijziging...

Op 1 januari treedt er een aantal wetswijzigingen in werking. PW. heeft de belangrijkste wijzigingen voor HR op een rij gezet.

Hoe stel je als HR een succesvol personeelshandboek op?

Hoe stel je als HR een succesvol personeelshandboek op?

Een duidelijk, gestructureerd personeelshandboek is voor iedere organisatie een waardevol document. Onze checklist biedt jou als HR-professional houvast bij het creëren en implementeren van een effectief personeelshandboek.

Voorbereidingstijd en afsluittijd als werktijd: hoe gaat HR hiermee om?

Voorbereidingstijd en afsluittijd als werktijd: hoe gaat HR hiermee...

Werknemers iets eerder laten beginnen en langer laten blijven, onbetaald. Het zorgt voor veel discussie. De belangrijkste uitspraken én handvatten voor HR.

Volgens het RIVM zijn er in 2040 2,1 miljoen werkenden met mantelzorgtaken.

Hoe ondersteun je werknemers die hun werk combineren met mantelzorg?

1 op de 4 Nederlanders besteedt naast een baan tijd aan mantelzorg. En door de vergrijzing neemt hun aantal alleen maar toe.

Voorbeeldbrief bevestiging eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden

Voorbeeldbrief bevestiging eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden

Gebruik deze voorbeeldbrief 'Bevestiging eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden' om een wijziging van arbeidsvoorwaarden aan je werknemer te bevestigen.

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

Hoe ziet de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel eruit?

OCTAS, de onafhankelijke commissie toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel bracht begin dit jaar advies uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. Wat hield dit advies precies in en hoe staat het er nu voor met het toekomstige stelsel?

Alles wat HR moet weten over jeugd- en vakantiewerk

Alles wat HR moet weten over jeugd- en vakantiewerk

Werkenden onder de 18 jaar vallen onder het gewone arbeidsrecht. Wel gelden er voor deze werknemers speciale regels. Hierover lees je alles in deze praktijkgids over jeugd- en vakantiewerk.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.