1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Zo gaat anti-stressbeleid echt de diepte in

Bijna 80 procent van de organisaties heeft inmiddels beleid rondom werkstress. Maar gaat dat beleid ook voldoende de diepte in, of blijft het bij symptoombestrijding?

Zo gaat anti-stressbeleid echt de diepte in

Werkstress is een veelkoppig monster”, zegt Martin Bos, arbeids- en organisatiedeskundige bij Arbo Unie. “De ervaring van stress is zeer individueel: wat voor de één stressvol is, vindt de ander bijvoorbeeld juist prettig. Er zijn veel mogelijke factoren die stress kunnen veroorzaken. Denk aan grote hoeveelheden werk en tijdsdruk, maar ook rolonduidelijkheid of ongewenste omgangsvormen. Daarnaast zijn er grote verschillen hoe mensen met stress omgaan (coping). Als je stressklachten wilt tegengaan, is het zaak om niet alleen de oorzaken te lijf te gaan, maar ook te kijken wat je kunt doen om je als organisatie daar beter tegen te wapenen. Bijvoorbeeld door ook energiebronnen aan te boren.”

Wat borrelt er onder het oppervlak?

Dat een toenemend aantal organisaties beleid formuleert op de aanpak van werkstress, juicht Bos toe. “Belangrijk is dat organisaties laten zien dat ze de problematiek serieus nemen. Je zult dan wel echt de diepte in moeten gaan. De pavlovreactie op klachten over een hoge werkdruk is vaak om de oplossing te zoeken in meer capaciteit. Zonder dat daarbij eerst voldoende is onderzocht wat die werkdruk dan precies behelst. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat ICT-systemen niet goed werken, waardoor mensen niet kunnen doorwerken, of dat het in de processen zit, of in de samenwerking met andere afdelingen of met je leidinggevende. Dat soort onderliggende stressfactoren, die veel frustratie kunnen opleveren, blijven op die manier onderbelicht en onbehandeld. Met als gevolg dat de aanpak van werkstress niet veel verder komt dan symptoombestrijding.”

Gebruik de denkkracht van je medewerkers

Een goede manier om de onderliggende stressfactoren boven tafel te krijgen, is om daar samen met medewerkers uitvoerig aandacht aan te besteden. Bos: “Ga op een afdeling waar klachten over hoge werkdruk zijn, eens goed bekijken: hoe ziet ons werk eruit? Wat levert ons nou zo veel stress op? Het mooie is dat medewerkers daar zelf vaak ideeën over hebben. En ook graag bereid zijn mee te denken over oplossingsrichtingen. Zo maak je gebruik van de denkkracht van je medewerkers en voelen ze zich ook nog eens gehoord. Dat je er als organisatie mee bezig bent en hen daarbij betrekt, is vaak al de helft van de oplossing.”

Positieve aanpak

De arbeids- en organisatiedeskundigen van Arbo Unie begeleiden regelmatig dergelijke trajecten. “Belangrijk is om aandacht te geven aan zowel de energievreters als energiebronnen in het werk.  Als er te veel energievreters zijn, is de kans groot dat mensen werkstress ervaren. En als er meer energiebronnen zijn, heeft iemand snel meer werkplezier. Probeer dus gezamenlijk de stressfactoren op te sporen en te elimineren en op zoek te gaan naar energiebronnen. Dat kan individueel, maar ook in teamverband. Samenwerking, steun van collega’s en leidinggevende en plezier zijn vaak belangrijke energiebronnen. Onze ervaring is dat door het vergroten van die energiebronnen medewerkers veel beter een hoge werkdruk aankunnen.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de site van Arbo Unie

Gratis webinar werkstress

WerkstressWilt u ontdekken wat u als werkgever anders kan doen om werkstress te verlichten? Bekijk dan dit gratis webinar. Daarin presenteert Prof. dr. Willem van Rhenen, Chief Health Officer van Arbo Unie, een aanpak die echt zoden aan de dijk zet. Schrijf u hier in!

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Partner of choice 2022: met deze bedrijven doet HR het liefst zaken

Wat zijn de favoriete bedrijven voor HR om zaken mee te doen? PW. onderzocht het en presenteert in het digimagazine Partner of Choice de winnaars en challengers in verschillende categorieën.

Een stappenplan voor veerkrachtige medewerkers en organisaties

Een stappenplan voor veerkrachtige medewerkers en organisaties

Digitalisering, het nieuwe werken, hogere werkdruk door de krappe arbeidsmarkt; ga er maar aan staan als werknemer. En als organisatie. Dat vraagt om veerkracht, weten ze bij Talogy. "Veerkracht helpt medewerkers het hoofd te bieden aan uitdagingen die tot een burn-out leiden, en helpt organisaties succesvoller te zijn." Een uitgekiende strategie is de sleutel tot succes.

Aan de slag met vitaliteit? Zet in op deze drie punten

Aan de slag met vitaliteit? Zet in op deze drie punten

Een verstoorde balans tussen belasting en belastbaarheid ligt ten grondslag aan veel ziekteverzuim. De aanpak is er vaak op gericht om die balans achteraf, als het verzuim een feit is, te herstellen. Maar er is meer winst te boeken aan de voorkant, door versterking van de vitaliteit. Inzetten op energie, motivatie en veerkracht is de sleutel tot succes.

Rookvrij werken: dit moet je als HR weten

Rookvrij werken: dit moet je als HR weten

Sinds begin dit jaar geldt een verbod op rookruimtes in bedrijfspanden. Vanaf 1 juli 2021 waren alle rookruimtes in (semi-)publieke en openbare gebouwen al gesloten. Deze maatregelen zijn een gevolg van het Nationaal Preventieakkoord. Als werkgever moet je het verbod op rookruimtes handhaven. Je kunt het eventueel aanvullen met een geheel rookvrij beleid. De aandachtspunten op een rij.

HR-Kennisfestival 2024: een korte terugblik op een geslaagde dag

HR-Kennisfestival 2024: een korte terugblik op een geslaagde dag

Ruim 300 HR-, arbo- en salarisprofessionals bezochten afgelopen dinsdag (26 november) het Kennisfestival in de Jaarbeurs in Utrecht.

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

Zo betrek je iedereen bij het vitaliteitsbeleid

Zo betrek je iedereen bij het vitaliteitsbeleid

Met alleen het opstellen van vitaliteitsbeleid ben je er niet. Hoe zorg je ervoor dat het ook daadwerkelijk aanslaat? Adaptics helpt organisaties bij het betrekken van medewerkers bij het vitaliteitsbeleid. Een interview met directeur Daan de Boer.

Zo slaat WELDER brug tussen zakelijke en mensgerichte kant

Zo slaat WELDER brug tussen zakelijke en mensgerichte kant

De betrokkenheid van medewerkers speelt een belangrijke rol binnen veel HR-processen. Toch blijkt de organisatie van het personeelsbeleid bij veel bedrijven nog vaak onderbelicht te zijn in verhouding tot het zakelijk, financieel beleid.

Houd praktische vakmensen vitaal: drie tips

Houd praktische vakmensen vitaal: drie tips

Dat praktische vakmensen fit en vitaal moeten blijven, zal iedereen beamen. Maar hoe doe je dat? Dit artikel geeft drie do's en don'ts voor leidinggevenden en HR-professionals.

Bekijk hier PW magazine #3 (mei 2023)

Bekijk hier PW magazine #3 (mei 2023)

Interview Dorien Manshanden van BNNVARA: 'We moeten durven zeggen: stop, hou op' ● Creatief werven ● Vitaliteitsbeleid toepassen ● TikTok-verbod ● Long covid ● Faq over vakantiedagen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.