1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Strategie onmisbaar voor verzuimbeleid

Wie het verzuim in de organisatie wil terugdringen en gezondere medewerkers op de werkvloer wil hebben, komt er niet met een fruitmand en een app. Achter een succesvol verzuimbeleid gaat altijd een strategie schuil. Het advies: doe eerst een stap achteruit en creëer overzicht. Anders weet je nooit of wat je doet ook echt werkt.

Strategie onmisbaar voor verzuimbeleid

Door Myra van Herwijnen

Veel werkgevers hebben nog geen strategische aanpak op verzuimgebied. Het is ook niet zo makkelijk om het planmatig op te pakken. We worden zeker nu geleefd door de waan van de dag. Terwijl juist de actualiteit van de coronacrisis de noodzaak van een integraal verzuimbeleid duidelijker maakt dan ooit. Denk alleen al aan de gevolgen van de stress die thuiswerken voor veel mensen met zich meebrengt.

Denk aan het geheel

Zet altijd in op de strategische aanpak van verzuim: geen losse activiteiten, maar eerst een beleid maken waar je je maatregelen op baseert. Verzuim heeft veel verschillende thema’s die allemaal met elkaar te maken hebben. Voorbeelden daarvan zijn interventie bij ziekteverzuim, of juist preventie voordat er verzuim optreedt. Werkgevers kiezen er vaak voor om een of twee aspecten op te pakken, bijvoorbeeld naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis. Maar als je alle onderdelen van verzuim samen benadert, werkt dat veel beter om de duurzame inzetbaarheid als geheel te bevorderen.

Een ander voorbeeld van een gefragmenteerde benadering is het uitsluitend focussen op werkgeluk. Dat is meer de zachte kant van het beleid. Het is zeker goed om juist nu aandacht te besteden aan de vraag of werknemers wel goed in hun vel zitten. Het is echter jammer dat dan meestal de ‘harde’ kant van verzuim, het effect op verzuimkosten en de productiviteit, weer apart wordt benaderd.

Preventie, interventie, werkgeluk, kosten en productiviteit zijn vijf thema’s in verzuimbeleid die je het beste als geheel kunt aanpakken. Dan versterken ze elkaar. Meer werkgeluk leidt tot een hogere productiviteit en een hogere duurzame inzetbaarheid. Zorg dat je het geheel niet uit het oog verliest. Pas dan kun je je visie, doelstellingen en strategie bepalen.

Concrete en reële doelen

Vanuit een visie je strategie opstellen doe je door eerst je doel te bepalen: wat wil je eigenlijk bereiken op verzuimgebied? Dat geeft je plan een richting. Maak je doelen concreet en meetbaar, anders is het lastig om de effecten zichtbaar te maken. Bepaal waar je naartoe wilt werken: bijvoorbeeld een verlaging van de verzuimkosten met een bepaald percentage. Maar je kunt ook als doel stellen om het aantal zieke medewerkers in een bepaalde leeftijdsgroep te verlagen.

Bij het bepalen van je doelen kan een adviseur aangeven of die realistisch zijn. Verzuim heb je altijd, dus een daling naar 0% is niet reëel. Een adviseur kan voor jou wel nagaan hoe de concurrentie het doet en hoe zich dat verhoudt tot jouw verzuimcijfers. In de bouwsector is de verzuimproblematiek anders dan op kantoor. Het is dus ook belangrijk om te benchmarken: hoe doet jouw sector het en wat is je positie ten opzichte van bedrijven die het relatief goed aanpakken?

Kijk eerst wat belangrijk is voor de mensen in jouw organisatie en met welke maatregelen je de meeste impact kunt maken”

Een adviseur kan daarnaast inzicht geven in wat waardevolle stappen zijn en waar mogelijkheden zijn om subsidies aan te vragen. Een adviseur kan ook een casemanager inschakelen die de hoofdpijndossiers voor zijn rekening kan nemen. Je hoeft het niet alleen te doen en doe dat dan ook vooral niet: ieder zijn vak. Laat je dus helpen op de punten waar jij behoefte aan hebt.

Strategische aanpak

Tot slot zorgt een strategische aanpak ervoor dat het verzuim- en vitaliteitsbeleid beter landt in de organisatie. Je kunt makkelijk teruggrijpen op de afspraken die je hebt gemaakt, zodat de naleving van het beleid minder snel inzakt. Luister goed naar de behoefte van de medewerkers.

Door de effecten van een goed verzuimbeleid in beeld brengen, is het makkelijker om meer geld vrij te maken voor een strategische aanpak van ziekteverzuim”

Er zijn trends: het aandeel van psychische aandoeningen neemt toe in het verzuim, maar het heeft geen zin om daar actie op te ondernemen voordat je weet of het wel op jouw bedrijf van toepassing is. Kijk eerst wat belangrijk is voor de mensen in jouw organisatie en met welke maatregelen je de meeste impact kunt maken. Je kunt beter kiezen voor dingen die echt beklijven en ingebed raken in de manier waarop mensen werken. Dat heeft veel meer effect.

Zoek een partij die helpt

Voor veel kleinere werkgevers is het niet altijd mogelijk om tijd vrij te maken om eens uitgebreid een verzuimstrategie op te stellen. Het gevolg is dat de makkelijke verzuimcasussen wel aandacht krijgen, maar de hoofdpijndossiers blijven liggen. Als werkgever heb je een partij nodig die daarbij helpt. Dat is geen overbodige luxe, want een werkgever kan tien jaar later nog te maken hebben met de kosten van een zieke (ex-)werknemer. Door de effecten van een goed verzuimbeleid in beeld brengen, is het makkelijker om binnen de organisatie meer geld vrij te maken voor een strategische aanpak van ziekteverzuim. Als je kunt aantonen wat de besparingen kunnen zijn, is de drempel om te investeren ook lager.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met VLC & Partners. Myra van Herwijnen is manager Employee Benefits bij VLC & Partners.

Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Maak een functioneringsgesprek zinvol met deze 5 vragen

Functioneringsgesprekken. De meeste medewerkers én managers zien er tegenop, de uitkomsten zijn meestal teleurstellend. Door gesprekken veel persoonlijker te maken valt er veel meer uit te halen.

Leidinggevende cruciaal in succes hybride werkenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Leidinggevende cruciaal in succes hybride werken

Tijdens de coronapandemie gold een landelijk advies tot thuiswerken. Het lijkt misschien lang geleden, maar dit advies werd pas vijf kwartalen geleden ingetrokken, op 15 maart 2022 om precies te zijn. Hybride werken is het nieuwe normaal. De sleutel tot het succes ervan ligt in handen van de direct leidinggevende.

Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Diversiteit en inclusie? 'Begin eerst met gelijke kansen man/vrouw'

Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft diversiteit en inclusie (D&I) inmiddels wel op de agenda staan. Een 50-50-verdeling tussen de seksen is echter nog ver weg. Volgens Stefan Duran van elipsLife, moeten we ons daar niet blind op staren: "De ultieme doelstelling moet zijn om iedereen gelijke kansen te bieden."

Quiet quitting is niet cool

Quiet quitting is niet cool

Er blijkt een challenge te bestaan die je voorschrijft dat je op het werk zoveel mogelijk de kantjes eraf loopt. Je doet precies genoeg om niet te worden ontslagen. Dit uit onvrede met het werk. Marc-Peter Pijper van Viisi vindt dat je dit zeker serieus moet nemen.

De Wet vereenvoudiging banenafspraak: een overzichtVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees De Wet vereenvoudiging banenafspraak: een overzicht

Het wetsvoorstel moet het voor werkgevers eenvoudiger en aantrekkelijker maken om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen.

Werknemer ligt ziek op de bank.Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Mijn werknemer is helaas ziek door haar zwangerschap. Wat nu?

Vraag namens haar een uitkering aan bij het UWV. Deze en nog 17 andere vragen en antwoorden vind je in de faq over ziekte.

Arbeidsrecht in 2025: een overzicht van belangrijke thema's

Arbeidsrecht in 2025: een overzicht van belangrijke thema's

Welke arbeidsovereenkomsten bestaan er? Welke uitzonderingen zijn er op 'geen arbeid, geen loon'? En wat mag er wel en niet in de bedingen? Een overzicht.

Maak een vliegende start met de HR-jaarkalender 2025Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Maak een vliegende start met de HR-jaarkalender 2025

PW. heeft de data en momenten die voor jou als HR-professional relevant zijn, in een handig overzicht gezet. Zo kun je er ruim van tevoren rekening mee houden in je planning. Check snel wat er voor januari in de kalender staat. Download hem nu.

bedrijfsarts maakt een notitie in een personeelsdossier. Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Wat kun je doen als een zieke werknemer weigert naar de bedrijfsarts...

In deze situatie kan de bedrijfsarts niet beoordelen of je je werknemer écht ziek is en of je verplicht bent tot het doorbetalen van zijn loon (bij ziekte). Bekijk het volledige antwoord en meer vragen in onze faq.

afro vrouw leest informatie op haar tablet

Top 7 meest gelezen rechtspraak voor HR in 2024

2024 bracht weer belangrijke rechtsontwikkelingen die HR-professionals niet konden negeren. Laat je inspireren en informeer jezelf aan de hand van de top 7 meest gelezen rechtspraak op PW.

vrouw leest informatie op haar tablet

De 7 best gelezen exclusieve artikelen op PW. in 2024

Van veelgestelde vragen over zorgverlof tot de HR-jaarkalender. Dit zijn de exclusieve artikelen waarin de HR-professionals in 2024 het meest geïnteresseerd waren.

Vrouw zit met voetblessure op de bank en bekijkt een briefVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Wie is er verantwoordelijk voor de kosten van het...

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de kosten van de re-integratie. Het volledige antwoord op deze en andere vragen vind je in de faq.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.