1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Topmanager worstelt met thuiswerken door corona

Maar liefst 53 procent van de managers worstelt met mentale problemen op het werk door corona. Dat is aanzienlijk meer dan hun werknemers (45 procent). Topmanagers (C-level) vinden het moeilijk om zich aan te passen aan een virtuele levensstijl: 85% kampt met aanzienlijke problemen door remote werken.

Topmanager worstelt met thuiswerken door corona

Dit blijkt uit onderzoek van Oracle en Workplace Intelligence, een HR-onderzoeks- en adviesbureau. De impact van de COVID-19 pandemie op de mentale gezondheid van werknemers loopt uiteen en is afhankelijk van factoren als leeftijd, functie en locatie, stellen de onderzoekers.

Het onderzoek onder meer dan 12.000 werknemers, managers, HR-leiders en C-level managers uit 11 landen, toont aan dat C-level managers meer moeite hebben zich aan te passen dan hun werknemers. Ook blijkt dat de jongere generaties de meeste kans lopen op een burn-out. Werknemers uit India, China, de VS en de Verenigde Arabische Emiraten rapporteerden het vaakst dat de pandemie negatieve invloed heeft op hun mentale gezondheid.

Topmanagers: meer psychische problemen dan werknemer

C-level managers worstelen het meest met werken op afstand en geven, zo blijkt uit het onderzoek. Ook geven zij  aan meer last te hebben van psychische problemen dan hun werknemers.  Enkele  bevindingen uit het onderzoek op een rij.

  • 53 procent van de managers heeft geworsteld met mentale problemen op het werk. Dat is meer dan hun werknemers (45 procent).
  • Topmanagers (C-level) vinden het moeilijk om zich aan te passen aan een virtuele levensstijl: 85 procent meldt aanzienlijke problemen met remote werken.
  • Managers hebben 29 procent meer kans dan hun werknemers op moeilijkheden bij het aanleren van nieuwe technologieën voor werken op afstand, Hebben zij zich eenmaal aangepast aan het nieuwe normaal, dan hebben zogeheten C-Suite executives 26 procent meer kans op een verhoogde productiviteit dan hun werknemers.
  • C-level managers staan het meest open voor het gebruik van AI voor wat betreft ondersteuning van hun mentale gezondheid: 73 procent zou liever met een robot over zijn of haar mentale gezondheid praten dan met een collega. 61 procent van de werknemers denkt daar hetzelfde over.
  • De managers zien 23 procent meer voordelen in AI dan werknemers en 80 procent van de ondervraagde managers heeft al ervaren dat AI hun mentale gezondheid heeft verbeterd.

Jongeren op zoek naar AI-support bij mentale problemen

Jonge werknemers ervaren het vaakst een burn-out als gevolg van de effecten die de pandemie heeft op hun mentale gezondheid. Zij vragen openlijker om AI-support, stellen de onderzoekers.

"Generatie Z (Gen Z),  de generatie geboren aan het einde van de jaren ’90, zal waarschijnlijk meer negatieve gevolgen van de pandemie ondervinden dan andere generaties. Bijna 90 procent van deze generatie zegt dat de coronapandemie een negatieve invloed heeft op hun geestelijke gezondheid. Maar liefst 94 procent merkt op dat stress op het werk ook gevolgen heeft voor hun gezinsleven", aldus de onderzoekers.

Gen Z-werknemers maken volgens hen twee keer zoveel kans als babyboomers om tijdens de pandemie extra uren te werken. Millennials hebben maar liefst 130 procent meer kans om een burn-out te krijgen dan babyboomers.

De inspanningen die bedrijven nu doen om de mentale gezondheid van hun mensen te beschermen, leiden de komende decennia tot gelukkigere, gezondere en meer betrokken werknemers”

Volgens het onderzoek zijn de jongere generaties het meest geneigd om robots in te schakelen voor support: zij praten eerder over stress en angsten op het werk met een robot dan babyboomers. Zo'n 84 procent van de Gen -werknemers en 77 procent van de millennials verkiezen robots boven collega’s als ze hulp nodig hebben bij mentale problemen.

Van de Gen Z-werknemers zegt 90 procent dat AI hun geholpen heeft met mentale gezondheid op het werk en 93 procent wil dat hun werkgever technologie biedt om de mentale gezondheid te ondersteunen.

Mentale gezondheid ondersteunen

Ondanks verschillen in functieniveau, generatie en locatie, zijn werknemers het er wereldwijd over eens: de coronapandemie heeft negatieve invloed op de mentale gezondheid van de internationale beroepsbevolking en vragen om hulp. Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de werknemers zegt dat de pandemie negatieve invloed heeft gehad op hun mentale gezondheid en 76 procent vindt dat de werkgever meer zou moeten doen om hun mentale gezondheid te beschermen. Het overgrote merendeel (83 procent) zou graag zien dat hun bedrijf technologie aanbiedt om de mentale gezondheid te ondersteunen.

Lees hier meer over dit internationale onderzoek.

"Door te onderzoeken wat de verschillen zijn tussen onder andere demografie en regio, wordt duidelijk dat de pandemie grote impact heeft op de mentale gezondheid van werknemers met verschillende leeftijdsgroepen, functies en locaties," zegt Dan Schawbel, research director van Future Workplace."Te midden van de uitdagingen van de pandemie kunnen bedrijven deze periode echter ook gebruiken als katalysator voor positieve verandering. De inspanningen die bedrijven nu doen om de mentale gezondheid van hun mensen te beschermen, zullen de komende decennia leiden tot gelukkigere, gezondere en meer betrokken werknemers."

Technologische oplossingen bieden

"De pandemie zette de mentale gezondheid van werknemers wereldwijd in de schijnwerpers, maar onze bevindingen laten ook zien dat werkgevers ondersteuning willen bieden, onder andere door de inzet van technologische oplossingen zoals AI”, zegt Oscar Lausegger, HCM strategy director bij Oracle Nederland. “De manier waarop de pandemie onze werkroutines heeft veranderd, maakt werknemers kwetsbaarder voor een burn-out, stress en andere mentale gezondheidsproblemen. Op de een of andere manier heeft dit op iedereen invloed. De oplossingen die organisaties hiervoor bieden, moeten aansluiten bij de unieke uitdagingen waarmee werknemers te maken hebben. Maar over het algemeen tonen de onderzoeksresultaten aan dat het implementeren van technologie om de mentale gezondheid van werknemers te verbeteren, een prioriteit moet zijn voor elke organisatie."

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Oracle

HR-directeur AFAS: 'De 4-daagse werkweek heeft andere HR-pijlers ondergesneeuwd'

HR-directeur AFAS: 'De 4-daagse werkweek heeft andere HR-pijlers...

Het jaar 2024 was zonder twijfel een bijzonder jaar voor AFAS. Het softwarebedrijf uit Leusden kwam groot in het nieuws met de invoering van de 4-daagse werkweek - met behoud van salaris. 

'Creëer een cultuur waarin uitblinkers kunnen floreren'

'Creëer een cultuur waarin uitblinkers kunnen floreren'

Organisaties hebben hun handen vol aan het begeleiden van medewerkers die minder goed functioneren. Vaak wordt vergeten dat ook toptalenten aandacht nodig hebben.

HR, je voegt meerwaarde toe door minder te doen

HR, je voegt meerwaarde toe door minder te doen

In pogingen om medewerkers te ondersteunen, vragen we te veel van hun tijd en aandacht. Er is een nieuwe mindset nodig, schrijft Anne Doeser, lead HR innovatiehub bij de Rabobank.

Neurodiversiteit voegt waarde toe aan je organisatie

Neurodiversiteit voegt waarde toe aan je organisatie

Beschouw neurodiversiteit als vormen van diversiteit en creëer een employer journey waarin iedereen zich gehoord en gesteund voelt, adviseert expert Heleen Mes.

Schiphol-CHRO Esmé Valk: "We hebben volgens mij voor het eerst in Nederland in een aanbesteding de eisen aan kwaliteit van werk meer gewicht gegeven dan de prijs." Foto: Guido Benschop

CHRO Royal Schiphol Group: 'Mijn doel is de magie en de trots op...

Schiphol is een wereld waar alles en iedereen samenkomt. Dat is precies wat Esmé Valk, CHRO bij Royal Schiphol Group, zo aanspreekt.

Wakker het vuur in je organisatie aan in 4 stappen

Wakker het vuur in je organisatie aan in 4 stappen

Werkgeluk en verandermanagement zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met Happy Change Management verander je het gedrag en zorg je voor meer werkgeluk in je organisatie.

In 4 stappen naar een betere digitale employee experience

In 4 stappen naar een betere digitale employee experience

Heeft HR een rol in de digitale employee experience (DEX)? Absoluut. Met deze 4 stappen realiseert jouw organisatie een betere DEX.

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Een goed georganiseerde employee experience: dit doen koplopers

Bij 60% van de HR-professionals staat employee experience hoog op de agenda, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe organiseer je dit? Expert Heleen Mes deelt 4 praktijkvoorbeelden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.