1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Roze verzuim: zo pak je het aan

Ongeveer de helft van al het ziekteverzuim speelt zich af buiten het zicht van de werkgever. Dat is het zogeheten roze verzuim. HR kan dus veel winst behalen met het voorkomen ervan en staat daarin niet alleen, zegt Daniël Rijnbeek van VLC & Partners. "Veel werkgevers zijn zich niet bewust van de hulp die adviseurs kunnen bieden op het gebied van preventie."

Roze verzuim: zo pak je het aan
Foto: Magnet.me | Unsplash

Ziekteverzuim kun je verdelen in vier soorten, zegt Rijnbeek. De eerste daarvan is het witte verzuim. Dat kennen we allemaal: “Dat is het medisch verzuim: de gebroken benen, mensen die ernstig ziek zijn, de ziektegevallen waar geen vraagtekens bij te zetten zijn. Maar dat zichtbare verzuim is het topje van de ijsberg”, zegt Rijnbeek. “Het maakt maar 15% uit van de totale verzuimlasten van een werkgever.”

Grijs verzuim: beïnvloedbaar

Het grootste deel zit dus onder water. Daar hoort bijvoorbeeld ook het grijze verzuim bij, dat zorgt voor 30% van al het verzuim. “Grijs verzuim is bijvoorbeeld een werknemer die nog een dagje thuisblijft als hij weer beter is, of iemand die op maandag niet komt omdat het de avond ervoor uit de hand gelopen is.”

Deze vorm van verzuim is beïnvloedbaar, zegt Rijnbeek.  “Het kan bijvoorbeeld te maken hebben met de leidinggevende: heeft een leidinggevende geen goede band met de groep, dan is de drempel om te verzuimen ook lager.”

Zwart verzuim: frauduleus

Zwart verzuim beslaat 5% van het totaal. “Dat is het frauduleuze verzuim: de collega die zich ziekmeldt, maar ’s avonds toevallig wel in beeld komt bij de wedstrijd Tottenham – Ajax. Hier zijn vrije dagen voor en geen verzuimdagen.”

Roze verzuim: onzichtbaar

Maar dan blijft er alsnog liefst 50% ‘onzichtbaar’ verzuim over; dit noemen we het roze verzuim. “In tegenstelling tot het witte, grijze en zwarte verzuim kun je deze variant niet zien of voelen binnen het bedrijf”, zegt Rijnbeek. “De helft ervan bestaat uit mensen die wel aanwezig zijn op de werkvloer, maar niet voldoende kunnen presteren omdat ze niet goed in hun vel zitten. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn: ruzie thuis, geldproblemen, mantelzorg verlenen. Je kunt het verzuimpercentage dat je rapporteert dus gerust verdubbelen. Gemiddeld zitten we nu op zo’n 5% zichtbaar verzuim in Nederland, maar in werkelijkheid verliezen we dus 10% van onze arbeidsproductiviteit.”

Neem een arbeidsconflict, geeft Rijnbeek als voorbeeld. “In dat geval is een ziekmelding roze verzuim. Je kunt wel werken, maar voelt je niet in staat om goed te presteren. Als je er op dag 1 een mediator bij betrekt, kun je onderzoeken of er nog een manier is om wel samen verder te gaan.”

Middelen om roze verzuim aan te pakken

Er zijn genoeg middelen om roze verzuim aan te pakken en dat heeft veel te maken met aandacht voor de medewerker. “Eigen regie van medewerkers wordt steeds belangrijker. Leidinggevenden worden nu gecoacht om het goede gesprek aan te gaan met hun mensen. Dat is de eerste stap in het voorkomen van roze verzuim”, geeft Rijnbeek aan.

Adviseur als toegevoegde waarde

Bij mkb-bedrijven kan het lastiger zijn om dat goede gesprek te voeren, juist omdat daar de lijnen kort zijn en iedereen elkaar kent. “In het mkb is het roze verzuim in de basis niet zo groot. Maar door die sterke sociale contacten wordt niet alles gedeeld, omdat de kans groot is dat de baas het ook hoort. En die baas voert minder snel dat gesprek: die is gestart om te ondernemen en niet om tien of twintig mensen aan te sturen. Dat is begrijpelijk. Juist die bedrijven zijn er gebaat bij om een beroep te doen op hun adviseur en de verzuimverzekeraar als business partners.”

De adviseur en de verzekeraar kunnen de werkgever – die wel het gesprek aangaat met de medewerker - ondersteunen met een netwerk van professionals, zoals een psycholoog of een budgetcoach. Gebruik de adviseur en de verzuimverzekeraar voor de mogelijkheden die de verzekering biedt, tipt Rijnbeek. “Controleer ook of de verzuimverzekering nog aansluit bij de wensen en actuele omstandigheden en of de premie nog marktconform is. Doe bijvoorbeeld de gratis premiecheck op onze website.”

Een verzekeraar biedt vaak ook een preventiebudget waar je als werkgever gebruik van kunt maken. Dat is nog maar bij weinig organisaties bekend, zegt Rijnbeek. “Terwijl er een gezamenlijk belang is om dat goed in te zetten voor alle betrokken partijen. Voorkom je verzuim, dan is dat goed voor de werknemer, de werkgever én de verzekeraar.”

Verzuimcijfer indicatie maatregelen

Het verzuimcijfer is op zichzelf al een indicatie van welke preventieve maatregelen je kunt nemen. Dat speelt met name bij de grotere bedrijven. “In de praktijk blijkt dat het verzuim boven de 2,5% vaak te maken heeft met de cultuur en de managementstijl. Zit je boven de 4,5% verzuim, dan heeft dit vaak te maken met het naleven van afspraken. Dat kan in simpele dingen zitten: meldt een werknemer zich persoonlijk ziek bij een leidinggevende of via Whatsapp?

Verzuimcijfers boven de 7% wijzen op een organisatieprobleem, zegt Rijnbeek. “Het kan bijvoorbeeld gaan om een bedrijf met veel vacatures, waar veel mensen voor het einde van de proeftijd vertrekken. Dan moet je echt iets gaan doen aan de inrichting van je organisatie zelf.”

Verzuim legt een probleem bloot

Verzuim is geen geïsoleerd probleem, besluit Rijnbeek. “Verzuim legt een probleem bloot. En waarom zou je focussen op omzetgroei terwijl de winst aan de achterkant wegloopt in de vorm van productiviteitsverlies? Als het verzuim met 1% daalt, boek je al een mooie winststijging met minder inspanningen.”

Dit artikel is gesponsord door VLC en Partners.

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Vrouw zit met voetblessure op de bank en bekijkt een brief

Wie is er verantwoordelijk voor de kosten van het...

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de kosten van de re-integratie. Het volledige antwoord op deze en andere vragen vind je in de faq.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

Met de HR-jaarkalender ga je goed voorbereid 2025 in

Met de HR-jaarkalender ga je goed voorbereid 2025 in

PW. heeft de belangrijke momenten en cruciale data voor HR in één handig overzicht gezet. Download hem nu.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.