Nooit eerder was het tekort aan vaardigheden zo groot als nu. Zeven op de tien bedrijven zeggen in een recent onderzoek dat ze niet over de juiste vaardigheden kunnen beschikken. Logisch dus dat dit een grote druk legt op het vermogen van bedrijven om zich te ontwikkelen en te concurreren.
Wendbaarheid belangrijker
Digitalisering stuwt het tempo van verandering. Het gevolg is dat bedrijven wendbaarder moeten worden en in staat moeten zijn om sneller van richting te veranderen. Dit vereist een oneindige stroom van relevante competenties.. Volgens Gartner hebben werknemers nieuwe vaardigheden nodig om hun taken uit te voeren. Daar komt nog bij dat velen tijdens de pandemie serieus hun werk en carrière onder de loep hebben genomen en van baan zijn gewisseld of zelfs carrières.
Werknemersmarkt
Alle organisaties, ongeacht grootte en branche, staan dan ook voor grote uitdagingen “Het is tegenwoordig duidelijk een werknemersmarkt", zegt Michel Geurts, verantwoordelijk voor Cornerstone in Nederland. "Werknemers zijn zich bewust van hun waarde en hoe belangrijk hun vaardigheden zijn, dus gaan ze actief op zoek naar werkgevers die bereid zijn te investeren in hun skills. Slimme werkgevers spelen hierop in", stelt hij.
Ontwikkelen van werknemers in huis
“De bedrijven die zich snel aan kunnen aanpassen, zullen in staat zijn om de allerbesten aan te trekken. Maar punt blijft dat recruteren lastig is, omdat er een tekort aan vaardigheden op de arbeidsmarkt is. De oplossing is dat ondernemingen zich meer richten op het ontwikkelen van de werknemers in huis. Deels om ze te behouden, maar ook om hun toekomstige vaardigheidsbehoeften veilig te stellen", legt hij uit.
Focus op het leveren, registreren en opvolgen
Tot nu toe is er binnen HR volgens hem veel aandacht geweest voor IT-oplossingen die HR-processen stroomlijnen en digitaliseren. “Ook binnen leren lag de focus op het leveren, registreren en opvolgen van hoe medewerkers diverse opleidingen en cursussen hebben gevolgd via Learning Management Systemen (LMS). Maar veel organisaties ontdekken nu dat er meer nodig is om een overzicht te krijgen van de competentie van het personeel, om te kunnen plannen wat de toekomstige competentiebehoeften zijn en om medewerkers in de juiste richting te ontwikkelen. Ook moeten de medewerkers beduidend betere mogelijkheden krijgen om hun eigen ontwikkeling en loopbaan te sturen en moeten ze beter en makkelijker toegang hebben tot opleidingen.”
Technologie vindt patronen in data
Dat kan volgens hem met technologie. “Iets waar technologie heel goed in is, is het vinden van patronen in grote hoeveelheden data. Tegenwoordig bestaan er oplossingen, zoals de AI-aangedreven Cornerstone Skills Graph, die automatisch de competenties en vaardigheden van werknemers identificeert en intern in kaart brengt. Zo komen mogelijke loopbaantrajecten in beeld en worden er trainingen voorgesteld. In de tool zit een database met meer dan 50.000 verschillende wereldwijde en geverifieerde functies en competenties. Het systeem doorloopt automatisch de cv's en interesses van de medewerkers en brengt deze in kaart met mogelijke ontwikkeltrajecten die vervolgens aan de medewerker worden gepresenteerd.”
Direct in de workflow trainen
Medewerkers krijgen zo suggesties voor mogelijke banen of projecten waar hun vaardigheden geschikt voor zijn, op een marktplaats voor talen, legt hij uit. “Dit maakt het veel gemakkelijker om intern ontwikkelpaden te zien. Als je droomt van een bepaalde baan in de toekomst, krijg je ook automatisch persoonlijke ontwikkelingspaden voorgeschoteld. Ze zijn aangepast aan jouw wensen, maar ook aan de richting die bedrijven willen inslaan en de vaardigheden die ze in de toekomst nodig zullen hebben.”
Controle over eigen loopbaan en ontwikkeling
Natuurlijk kun je werknemers dwingen bepaalde cursussen te volgen, vervolgt hij. “Maar er is een grote drive voor werknemers om de controle over hun eigen loopbaan en ontwikkeling te nemen. Een van de meest interessante nieuwe trends zijn de zogenaamde Learning Experience Platforms waarbij de focus ligt op het zo gemakkelijk en boeiend mogelijk maken van de cursusinhoud en de drempel tot leren te verlagen.”
Online leerplatform
Hoe gaat het in zijn werk? "Je kunt via je browser of in Google Zoeken een cursus vinden die precies over het onderwerp gaat dat je op dit moment nodig hebt via EdCast. Zo leren, direct in de workflow, maakt training eenvoudig, effectief en boeiend", legt Geurts uit. "Onze experts verpakken cursusinhoud, deels zelf geproduceerd materiaal en dat wat van onze vele partners komt, in pakketten naar bijvoorbeeld competentiegebied, rol en ervaring. Deze abonnementspakketten zijn eenvoudig te combineren met lesmateriaal dat zelf door een bedrijf is geproduceerd, alles toegankelijk via dezelfde tool.”
Boost voor online onderwijs
Het voordeel is volgens hem dat online onderwijs tijdens de pandemie een enorme boost gekregen heeft. “Tegenwoordig is het vanzelfsprekend dat medewerkers de cursussen via mobiel, tablet of computer kunnen volgen, waar ze zich ook bevinden, thuis, op kantoor of in de bus. De cursussen zijn ook qua lengte aangepast aan de gebruiker, van superkorte colleges tot een half uur, teksten, video en audio’s. Combineer dat met mooie mogelijkheden om zogenaamde gamification te creëren, met badges of punten voor wie diverse trainingen heeft gevolgd”, zegt Geurts.
Je hoeft niet alles te vervangen
De meeste organisaties hebben volgens hem tussen de 5 en 10 verschillende IT-oplossingen voor leren. “Investeringen die niet altijd met elkaar communiceren. Het voordeel van de nieuwe coherente oplossingen is dat ze kunnen visualiseren welke competenties iemand heeft en waar deze aanwezig zijn in de hele organisatie. Tegelijkertijd krijgen werknemers gepersonaliseerde loopbaantrajecten aangeboden die ze zelf kunnen beheersen. Dit is mogelijk dankzij de cloud, waar Cornerstone sinds het begin toonaangevend is, dankzij nieuwe technologieën zoals AI en niet in de laatste plaats doordat de tool platformonafhankelijk is.
Ecosysteem met groot aantal actoren
Vandaag de dag is er geen enkele reden voor bedrijven om al hun bestaande oplossingen weg te gooien en totale platforms in te kopen die alles zullen doen", zegt Geurts. "Wij zien het gebied als een ecosysteem met een groot aantal actoren, allemaal met verschillende specialismen, waar alles samenwerkt, zodat bedrijven en medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen."
Dit artikel is gesponsord door Cornerstone.