Peter Santegoeds van Bodel Campus vertelt in de podcast hoe het bedrijf e-trainingen verzorgt voor diverse klanten zoals de Regiobank, Dutch Bakery en Mora. Hij onderscheidt een paar soorten soorten e-trainingen.
Allereerst onboarding-trainingen. “Via een e-training kun je de onboarding van nieuwe medewerkers goed begeleiden. Zo leer je het bedrijf snel kennen.” Ook zijn e-trainingen geschikt voor meer taakgerichte instructies. “Dan weet je al voor 80% wat je moet doen als je op de werkplek komt.” Verder onderscheidt hij nog zogeheten verdiepingstrainingen.
Podcast e-learning
Cornerstone levert het learningmanagementsysteem voor Bodel. De content van Bodel wordt dus in het systeem gezet: “Zo kan de klant zien, welke content wordt afgenomen, hoeveel trainingen er gevolgd zijn et cetera."
E-training onboarding
Peter legt in de podcast uit hoe hij voor klanten een onboardingtraining ontwikkelt. Dat gebeurt aan de hand van templates waar alle info van de klant wordt ingezet, denk aan werkinstructies, huisstijl en regelgeving. De software van Cornerstone heeft de mogelijkheid om een leerpad aan te geven. “Dat betekent dat de medewerker die begint alleen de trainingen krijgt te zien die voor hem van toepassing zijn. Die e-training wordt dan afgesloten met een aantal vragen om te kijken of de inhoud goed geland is. Je kunt het zelfs afsluiten met een certificaat.”
Hij legt uit dat bijvoorbeeld een medewerker van een uitzendbureau die in de nachtdienst in een fabriek begint, dan meteen al kan laten zien dat hij de machine kan bedienen. De toets is belangrijk, legt hij uit. “Sommige bedrijven, bijvoorbeeld in de voedselindustrie, hebben als eis dat men maar twee of drie keer de afsluitende toets niet mag halen. Haal je hem niet, dan is dat een signaal voor de leidinggevende, want dan kan de voedselveiligheid dus in gevaar komen.”
Goed werkgeverschap
Michel Geurts legt uit dat de e-trainingen ook belangrijk zijn om goed werkgeverschap te tonen. “Je wil je mensen toch binden en boeien. Dus moet je investeren in hun ontwikkeling. Laten zien dat je in ze investeert.”
Hoe begin je als organisatie met e-learning? Volgens Michel draait het vooral om een goede voorbereiding. Je moet goed begrijpen wat de vraag is, wat men wil leren, legt hij uit. Anders wordt het een universele training en de kracht van e-learning zit ‘m juist in een training op maat.”
De kracht van een e-learningtraject op maat zit ook in de rapportages, legt Geurts uit. “Wat was bijvoorbeeld de productiviteit voor de training en na de training? Hoe lang duurt het voordat mensen productief zijn etc. Hoe lang houd je mensen binnen? Het levert een schat aan data op. “
Dit artikel is gesponsord door Cornerstone.