1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Zo gebruik je de verhoogde vrije ruimte van de WKR

Het kabinet verhoogt de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) dit jaar en in 2024. Hierdoor kunnen werkgevers meer onbelast vergoeden aan hun werknemers. Wat houden de verhogingen in en wat is van belang bij het gebruik van de vrije ruimte?

Zo gebruik je de verhoogde vrije ruimte van de WKR

In principe gaat het bij je vergoedingen en verstrekkingen aan je werknemers om belastbaar loon. Met de ‘vrije ruimte’ van de werkkostenregeling (WKR) mag je echter onbelast vergoeden en verstrekken. De vrije ruimte is een percentage van de totale loonsom voor je werknemers, waarover je geen loonbelasting hoeft te betalen. Je betaalt wel loonbelasting met een eindheffing van 80 procent voor het bedrag dat boven de vrije ruimte uitkomt. Daarover hoef je dan geen premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en werkgeversheffing Zorgverzekeringswet (Zvw) of bijdrage Zvw te betalen of in te houden.

Geen fiscale voorwaarden

Voor het gebruik van de vrije ruimte moet je vergoedingen en verstrekkingen aanwijzen als eindheffingsloon. Anders telt de Belastingdienst ze bij het loon van de werknemer op. Omdat het bij de vrije ruimte om een percentage van de totale loonsom gaat, is het niet belangrijk welke werknemer precies welke vergoeding krijgt. Je kunt de ruimte naar eigen inzicht invullen, omdat er geen fiscale voorwaarden gelden voor je bestedingen in de vrije ruimte.

Gebruikelijk

Wel geldt de zogeheten ‘gebruikelijkheidstoets’. Je mag als werkgever vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen opnemen in de vrije ruimte onder de voorwaarde dat ze niet meer dan 30 procent verschillen van wat in vergelijkbare situaties gebruikelijk is. Het gedeelte boven die 30 procent is loon van de werknemer. De Belastingdienst beschouwt vergoedingen van maximaal 2400 euro per persoon per jaar altijd als gebruikelijk. De regel van maximaal 30 procent afwijken geldt tot deze grens niet. De Belastingdienst moet het zelf onderbouwen als de dienst vindt dat er sprake is van ongebruikelijke vergoedingen.

Gerichte vrijstellingen

De zogeheten gerichte vrijstellingen gaan niet ten koste van je vrije ruimte. Zaken die daaronder vallen, mag je zondermeer onbelast vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Algemeen gesteld gaat het om voorzieningen die medewerkers nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Het betreft bijvoorbeeld vergoedingen voor vervoer (onder andere de reiskostenvergoeding per kilometer), de thuiswerkkostenvergoeding, tijdelijk verblijf vanwege werk, verhuizingen voor de dienstbetrekking, noodzakelijke apparatuur voor het werk (zoals computers en smartphones), arbovoorzieningen, het bijwonen van congressen of het volgen van cursussen.

Maxima reiskostenvergoeding en thuiswerkkostenvergoeding

Voor de reiskostenvergoeding per kilometer geldt een gerichte vrijstelling tot maximaal 0,21 euro per kilometer in 2023. In 2024 stijgt deze grens naar 0,22 euro per kilometer. De thuiswerkkostenvergoeding valt in 2023 tot maximaal 2,15 euro per thuisgewerkte dag onder de gerichte vrijstelling.

Nihilwaarderingen

Een andere uitzondering zijn zogeheten nihilwaarderingen. Deze betreffen onder andere bepaalde voorzieningen die je werknemers op de werkplek gebruiken. Dat kan een bureau of een

kopieermachine zijn, maar bijvoorbeeld ook een fitnessruimte. Daarnaast vallen hier consumpties op de werkplek onder die geen maaltijd zijn en aan de werknemer ter beschikking gestelde werkkleding. Ook ter beschikking gestelde ov-abonnementen waarbij een werknemer het abonnement ook voor het werk gebruikt vallen onder de nihilwaarderingen. Bij nihilwaarderingen gaat het alleen om loon in natura en dus niet om geld.

Hoogte vrije ruimte

Sinds 1 januari 2020 was de vrije ruimte van de WKR 1,7 procent voor de eerste 400.000 euro van de totale loonsom. Daarboven gold een percentage van 1,2 procent. Tijdens de coronacrisis verhoogde het kabinet het percentage tot 400.000 euro naar 3,0 procent voor de jaren 2020 en 2021. Het percentage vrije ruimte boven 400.000 euro werd vanaf 1 januari 2021 iets verlaagd naar 1,18 procent. In 2022 werd de vrije ruimte weer op 1,7 procent gezet tot een loonsom van 400.000 euro en deze bleef 1,18 procent boven de 400.000 euro.

Verhogingen in 2023 en 2024

Voor 2023 heeft het kabinet de vrije ruimte van de werkkostenregeling weer tijdelijk verhoogd naar 3 procent over de eerste 400.000 euro van de fiscale loonsom. De redenen hiervoor waren de sterk stijgende (energie)kosten en hoge inflatie. De verhoging geldt alleen voor het jaar 2023. Vanaf 2024 gaat het percentage naar 1,92 procent, wat ook nog een verhoging betekent ten opzichte van de eerdere 1,7 procent. Voor het deel van de loonsom boven de 400.000 euro blijft in 2023 en daarna een vrije ruimte gelden van 1,18 procent van de totale loonsom. Bij overschrijding van de vrije ruimte betaalt je als werkgever nog steeds 80 procent eindheffing.

Evaluatie WKR

In 2023 of 2024 evalueert het kabinet op verzoek van de Sociaal economische Raad (SER) de WKR. Daarbij analyseert het ook de effecten van de verhoging.

Voorkom overschrijdingen

Maak goed gebruik van de extra vrije ruimte van de WKR in 2023 en 2024. Let er bij je vergoedingen en verstrekkingen wel op dat je de vrije ruimte niet overschrijdt. Je krijgt dan namelijk te maken met de eindloonheffing van 80 procent. Pas de gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen zo efficiënt mogelijk toe. Je houdt dan meer vrije ruimte over voor je vergoedingen en verstrekkingen die daar niet onder vallen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking metCentraal Beheer.

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Hoe stel je als HR een succesvol personeelshandboek op?

Hoe stel je als HR een succesvol personeelshandboek op?

Een duidelijk, gestructureerd personeelshandboek is voor iedere organisatie een waardevol document. Onze checklist biedt jou als HR-professional houvast bij het creëren en implementeren van een effectief personeelshandboek.

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.