Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Great Place to Work (GPTW) dat werkgevers analyseert op goed werkgeverschap en de mate van trots, vertrouwen en plezier onder werknemers onderzoekt. Het onderzoek van Great Place to Work is uitgevoerd onder ruim 35.000 respondenten bij 113 verschillende organisaties, van start-ups tot multinationals. Van deze organisaties dongen er 67 mee voor de lijst van Best Workplaces. Hiervan mogen zich 49 organisaties dit jaar een Best Workplace noemen. Vorig jaar waren dat er 64. Wat kenmerkt de organisaties die het goed doen? Vier voorwaarden voor goed goedwerkgeverschap op een rij.
1 Plezier en verbondenheid
Bij de organisaties die op de lijst staan, worden medewerkers veel vaker betrokken bij beslissingen over hun werk en werkomgeving; 70 procent bevestigt dit positief. Ter vergelijking: bij organisaties die niet op de lijst staan, ligt dit percentage op 39 procent. René Brouwers, directeur van Great Place to Work, licht dit toe: “Best Workplaces onderscheiden zich doordat alle medewerkers in de organisatie, van directieleden tot medewerkers op de werkvloer, mogen meedenken en feedback mogen geven op belangrijke beslissingen. Denk hierbij aan keuzes voor kantoorpanden en inrichting of bijdragen aan sessies om kernwaarden vast te stellen. Deze vorm van samenwerking zien wij steeds vaker en werkt alleen als er onderling vertrouwen bestaat en mensen ook de ruimte krijgen om mee te denken.”
Diverse onderzoeken laten steeds beter zien dat emotionele binding van invloed is op het succes van de organisatie, stelt Brouwers. “Hoe meer mensen zich verbonden voelen, hoe meer ze ook bereid zijn om zichzelf te geven. Goed werkgeverschap is dus werken aan die emotionele binding. Dat betekent werken aan de relatie tussen de medewerkers en het management, de relatie tussen de medewerker en zijn werk en de relatie tussen medewerkers onderling. Het gaat om het bouwen aan vertrouwen, trots en plezier”, aldus Brouwers. Ruim 93 procent van de mensen bij de top van de Best Workplaces kijkt ernaar uit om naar hun werk te komen. Hierin verschillen deze werkgevers duidelijk met het gemiddelde van de Best Workplaces van 2017 (79 procent kijkt ernaar uit om naar het werk te komen) en organisaties die de lijst niet behaalden (45 procent).
Lees ook dit artikel over de winnaars van 2017: Het geheim van Best Workplaces
2 Verantwoordelijkheid en vertrouwen geven
Een tweede voorwaarde voor goed werkgeverschap is het geven van verantwoordelijkheid en vertrouwen en het bieden van ruimte om hun functie goed uit te oefenen. Vooral de top 5 van Best Workplaces 2017 blinkt hierin uit, zo beaamt 97 procent van de werknemers bij deze organisaties. Als voorbeeld noemt Brouwers een organisatie waar de leiding besloot mensen volledige vrijheid en vertrouwen te geven. “Dit betekent concreet dat nieuwe ideeën aangemoedigd worden, in plaats van verbeterd. Voorheen was de neiging van leidinggevenden om een idee ter plekke om te bouwen tot een nóg beter idee. Maar wat ze daarmee eigenlijk zeiden was: ‘Je oude idee was nét niet goed genoeg.’ Nu hebben leidinggevenden zichzelf aangeleerd om actief op hun handen te gaan zitten als iemand een idee aandraagt. En dan is de vraag: wat betekent dat nou voor een organisatie? Op korte termijn weet je dat niet, maar op lange termijn verbeteren relaties, omdat mensen weten dat ze vertrouwen krijgen, gewaardeerd worden en zelf ideeën mogen vormgeven. Als je je medewerkers op die manier ruimte geeft, is de kans groot dat ze met nieuwe ideeën komen die jij nog niet eens had gezien. Ze zijn bovendien bereid om een extra stapje te zetten, en dat is toch wat deze tijd vraagt. Deze organisatie was hierdoor in staat om een flinke groeispurt te maken. “
Lees ook de whitepaper: Zelfsturende teams: wel of niet invoeren
3 Combinatie werk- en privé
Het aanmoedigen van een goede werk- en privébalans voor medewerkers is ook iets dat de top 5 van Best Workplaces hoog in het vaandel heeft staan (volgens 87 procent van de medewerkers bij deze organisaties). Uit onderzoek van het CBS bleek onlangs dat bijna de helft van de Nederlandse werknemers (44 procent) regelmatig buiten kantoortijden. Vooral ’s avonds wordt de laptop nog even opengeklapt. Volgens Brouwers is het verlangen om werk en privé gescheiden te houden, een belangrijke werknemersbehoefte waar organisaties steeds meer op in moeten spelen. “Vroeger had je twee soorten levens: één op kantoor, en één erbuiten. Wat we steeds vaker zien is dat die twee gevoelsmatig meer met elkaar verweven raken. Doorgaans zijn werkgevers daar blij mee, maar het brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee om die balans in de gaten te houden. Het is mooi te zien dat steeds meer werkgevers hun mensen aanmoedigen om balans aan te brengen. Bijvoorbeeld door ’s avonds de toegang tot e-mail af te sluiten, maar er zijn ook vele andere manieren om dat te doen.”
4 Bijdrage leveren aan de maatschappij
De vierde en laatste voorwaarde voor goed werkgeverschap is een bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit kenmerk van goed werkgeverschap hangt nauw samen met de voorgaande: de combinatie van werk en privé. “Als werk zó het leven binnenkomt, dan doet het er ook steeds meer toe wat het bedrijf doet, zegt Brouwers. Medewerkers anno 2017 hebben volgens hem dan ook vaker een duidelijke behoefte om te werken voor een bedrijf dat iets wezenlijks bijdraagt aan de maatschappij. “Dit is een aspect dat medewerkers meenemen in hun afweging om bij een organisatie te gaan werken en daarom voor werkgevers een belangrijk aandachtspunt om zich op te ontwikkelen.”
Vooral bij jongeren speelt dit aspect een grote rol. “Jongere generaties zijn zich meer bewust van wat ze bijdragen aan een betere wereld door ergens te werken. Ze zijn veel meer missiegedreven in hun werk, en ik denk dat het belangrijk is als werkgevers zich daar bewust van zijn. Zo sprak ik laatst een farmaceut die naar medewerkers de omslag maakte van ‘we maken medicijnen’ naar ‘we maken mensen beter’. Dat heeft een heel andere lading, en zeker jongeren zijn daar gevoelig voor.
Alhoewel Best Workplaces aanzienlijk hoger scoren dan organisaties die niet op de lijst staan, vormt het leveren van een bijdrage aan de maatschappij nog wel een uitdaging. “We zien regelmatig dat Best Workplaces zoeken naar manieren om een maatschappelijke bijdrage te leveren in lijn met hun core business, zodat medewerkers dagelijks het gevoel hebben dat ze ergens aan bijdragen. Dit heeft vaak veel meer effect dan een paar dagen vrijwilligerswerk”, aldus Brouwers. Hebben bedrijven een minder uitgesproken maatschappelijke missie, dan valt er altijd wel een mouw aan te passen. “Ik was onlangs bij een productiebedrijf, die zijn lange historie in de regio benadrukt en trots is op alle sportclubs die ze sponsoren. Bijdragen aan een betere wereld hoeft niet altijd in de ‘core’ van je onderneming te zitten.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Great Place To Work.