1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Vier stappen naar goed werkgeverschap

Wat maakt een werkgever een goede werkgever? Een van de voorwaarden voor succes is zorgen dat medewerkers betrokken worden bij beslissingen die invloed hebben op hun werk.

Vier stappen naar goed werkgeverschap

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Great Place to Work (GPTW) dat werkgevers analyseert op goed werkgeverschap en de mate van trots, vertrouwen en plezier onder werknemers onderzoekt. Het onderzoek van Great Place to Work  is uitgevoerd onder ruim 35.000 respondenten bij 113 verschillende organisaties, van start-ups tot multinationals. Van deze organisaties dongen er 67 mee voor de lijst van Best Workplaces. Hiervan mogen zich 49 organisaties dit jaar een Best Workplace noemen. Vorig jaar waren dat er 64. Wat kenmerkt de organisaties die het goed doen?  Vier voorwaarden voor goed goedwerkgeverschap op een rij.

1 Plezier en verbondenheid

Bij de organisaties die op de lijst staan, worden medewerkers veel vaker betrokken bij beslissingen over hun werk en werkomgeving; 70 procent bevestigt dit positief. Ter vergelijking: bij organisaties die niet op de lijst staan, ligt dit percentage op 39 procent.  René Brouwers, directeur van Great Place to Work, licht dit toe: “Best Workplaces onderscheiden zich doordat alle medewerkers in de organisatie, van directieleden tot medewerkers op de werkvloer, mogen meedenken en feedback mogen geven op belangrijke beslissingen. Denk hierbij aan keuzes voor kantoorpanden en inrichting of bijdragen aan sessies om kernwaarden vast te stellen. Deze vorm van samenwerking zien wij steeds vaker en werkt alleen als er onderling vertrouwen bestaat en mensen ook de ruimte krijgen om mee te denken.”

Diverse onderzoeken laten steeds beter zien dat emotionele binding van invloed is op het succes van de organisatie, stelt Brouwers. “Hoe meer mensen zich verbonden voelen, hoe meer ze ook bereid zijn om zichzelf te geven. Goed werkgeverschap is dus werken aan die emotionele binding. Dat betekent werken aan de relatie tussen de medewerkers en het management, de relatie tussen de medewerker en zijn werk en de relatie tussen medewerkers onderling. Het gaat om het bouwen aan vertrouwen, trots en plezier”, aldus Brouwers. Ruim 93 procent van de mensen bij de top van de Best Workplaces kijkt ernaar uit om naar hun werk te komen. Hierin verschillen deze werkgevers duidelijk met het gemiddelde van de Best Workplaces van 2017 (79 procent kijkt ernaar uit om naar het werk te komen) en organisaties die de lijst niet behaalden (45 procent).

Lees ook dit artikel over de winnaars van 2017: Het geheim van Best Workplaces

2 Verantwoordelijkheid en vertrouwen geven

Een tweede voorwaarde voor goed werkgeverschap is het geven van verantwoordelijkheid en vertrouwen en het bieden van ruimte om hun functie goed uit te oefenen. Vooral de top 5 van Best Workplaces 2017 blinkt hierin uit, zo beaamt 97 procent van de werknemers bij deze organisaties.  Als voorbeeld noemt Brouwers een organisatie waar de leiding besloot mensen volledige vrijheid en vertrouwen te geven. “Dit betekent concreet dat nieuwe ideeën aangemoedigd worden, in plaats van verbeterd. Voorheen was de neiging van leidinggevenden om een idee ter plekke om te bouwen tot een nóg beter idee. Maar wat ze daarmee eigenlijk zeiden was: ‘Je oude idee was nét niet goed genoeg.’ Nu hebben leidinggevenden zichzelf aangeleerd om actief op hun handen te gaan zitten als iemand een idee aandraagt. En dan is de vraag: wat betekent dat nou voor een organisatie? Op korte termijn weet je dat niet, maar op lange termijn verbeteren relaties, omdat mensen weten dat ze vertrouwen krijgen, gewaardeerd worden en zelf ideeën mogen vormgeven. Als je je medewerkers op die manier ruimte geeft, is de kans groot dat ze met nieuwe ideeën komen die jij nog niet eens had gezien. Ze zijn bovendien bereid om een extra stapje te zetten, en dat is toch wat deze tijd vraagt. Deze organisatie was hierdoor in staat om een flinke groeispurt te maken. “

Lees ook de whitepaper: Zelfsturende teams: wel of niet invoeren

3 Combinatie werk- en privé

Het aanmoedigen van een goede werk- en privébalans voor medewerkers is ook iets dat de top 5 van Best Workplaces hoog in het vaandel heeft staan (volgens 87 procent van de medewerkers bij deze organisaties). Uit onderzoek van het CBS bleek onlangs dat bijna de helft van de Nederlandse werknemers (44 procent) regelmatig buiten kantoortijden. Vooral ’s avonds wordt de laptop nog even opengeklapt. Volgens Brouwers is het verlangen om werk en privé gescheiden te houden, een belangrijke werknemersbehoefte waar organisaties steeds meer op in moeten spelen. “Vroeger had je twee soorten levens: één op kantoor, en één erbuiten. Wat we steeds vaker zien is dat die twee gevoelsmatig meer met elkaar verweven raken. Doorgaans zijn werkgevers daar blij mee, maar het brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee om die balans in de gaten te houden. Het is mooi te zien dat steeds meer werkgevers hun mensen aanmoedigen om balans aan te brengen. Bijvoorbeeld door ’s avonds de toegang tot e-mail af te sluiten, maar er zijn ook vele andere manieren om dat te doen.”

4 Bijdrage leveren aan de maatschappij

De vierde en laatste voorwaarde voor goed werkgeverschap is een bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit kenmerk van goed werkgeverschap hangt nauw samen met de voorgaande: de combinatie van werk en privé. “Als werk zó het leven binnenkomt, dan doet het er ook steeds meer toe wat het bedrijf doet, zegt Brouwers. Medewerkers anno 2017 hebben volgens hem dan ook vaker een duidelijke behoefte om te werken voor een bedrijf dat iets wezenlijks bijdraagt aan de maatschappij.  “Dit is een aspect dat medewerkers meenemen in hun afweging om bij een organisatie te gaan werken en daarom voor werkgevers een belangrijk aandachtspunt om zich op te ontwikkelen.”

Vooral bij jongeren speelt dit aspect een grote rol.  “Jongere generaties zijn zich meer bewust van wat ze bijdragen aan een betere wereld door ergens te werken. Ze zijn veel meer missiegedreven in hun werk, en ik denk dat het belangrijk is als werkgevers zich daar bewust van zijn. Zo sprak ik laatst een farmaceut die naar medewerkers de omslag maakte van ‘we maken medicijnen’ naar ‘we maken mensen beter’. Dat heeft een heel andere lading, en zeker jongeren zijn daar gevoelig voor.

Alhoewel Best Workplaces aanzienlijk hoger scoren dan organisaties die niet op de lijst staan, vormt het leveren van een bijdrage aan de maatschappij nog wel een uitdaging. “We zien regelmatig dat Best Workplaces zoeken naar manieren om een maatschappelijke bijdrage te leveren in lijn met hun core business, zodat medewerkers dagelijks het gevoel hebben dat ze ergens aan bijdragen. Dit heeft vaak veel meer effect dan een paar dagen vrijwilligerswerk”, aldus  Brouwers. Hebben bedrijven een minder uitgesproken maatschappelijke missie, dan valt er altijd wel een mouw aan te passen. “Ik was onlangs bij een productiebedrijf, die zijn lange historie in de regio benadrukt en trots is op alle sportclubs die ze sponsoren. Bijdragen aan een betere wereld hoeft niet altijd in de ‘core’ van je onderneming te zitten.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Great Place To Work.

Foto: Toa Heftiba | Unsplash

Is medewerkersbetrokkenheid in Nederland echt maar 12%?

Nederland scoort zeer laag in gerenommeerd internationaal onderzoek naar medewerkersbetrokkenheid. Nu zijn daar wel wat kanttekeningen bij te maken, vindt employee experience-deskundige Heleen Mes. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met de verschillen tussen Amerika en Europa. En dan is Nederland nog weer een geval apart. Toch valt er iets te leren uit het onderzoek

Guido Heezen: “Op het juiste moment de juiste vragen stellen aan de juiste persoon.”

Employee experience verbeteren door te luisteren: zo doe je dat

Zorgen voor een optimale employee experience is belangrijker dan ooit. En dat begint bij goed luisteren naar medewerkers. Maar hoe doe je dat? "Je moet continu weten wat er speelt", zegt Guido Heezen, eigenaar van employee feedback-specialist Effectory. "Luisteren is bij te veel werkgevers nog een incidentele kwestie."

Foto: Toa Heftiba | Unsplash

Verbondenheid op en met het werk versterken? Gebruik deze 4...

Door het vele thuiswerken tijdens (maar ook na) corona heeft het gevoel van verbondenheid op het werk en het gevoel erbij te horen (sense of belonging) een flinke deuk opgelopen. Dat is niet alleen slecht voor medewerkers zelf, maar ook voor organisaties als geheel. Hoe kun je het gevoel van verbondenheid op en met het werk versterken?

Wéér werken we thuis. Wat betekent dat voor de werkdruk?

Wéér werken we thuis. Wat betekent dat voor de werkdruk?

Na ruim anderhalf jaar massaal thuiswerken, is het mogelijk om de balans op te maken. Bijna een derde van de werknemers is thuis productiever. Maar een even grote groep is juist minder productief. Wat kan een werkgever doen?

Dit moet je weten over de Wet bereikbaarheid buiten werktijd

Dit moet je weten over de Wet bereikbaarheid buiten werktijd

Op basis van deze wet kun je met je werknemer afspraken maken over de bereikbaarheid buiten werktijd.

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Werkgevers hebben vaak geen weet van de impact die mantelzorg heeft op medewerkers en de organisatie. Fello biedt hierin ondersteuning en ontzorgt de mantelzorger én de werkgever. "Met de mantelzorgscan brengen we in kaart hoe groot de mantelzorgdruk in de organisatie is en welke impact die heeft."

Maartje Burghoorn en Diederick Doets: “We vonden het vreemd hoe weinig organisaties weten van hun employee experience."

Werkgelukapp Frank: 'Continu inzicht voor betere werkbeleving'

De werkbeleving van medewerkers is essentieel voor het succes van elke organisatie. Maartje Burghoorn en Diederick Doets van Everybody Frank leggen uit hoe hun Confetti Methode organisaties helpt om inzicht te krijgen in de employee experience. "Door wekelijkse reflectie en directe feedback weet je snel hoe medewerkers zich voelen en waar verbeteringen nodig zijn."

Hoog tijd voor een workationbeleid

Hoog tijd voor een workationbeleid

Zowel jongere als oudere medewerkers staan open voor een workation. Als werkgever doe je er goed aan om daarover na te denken en beleid te maken. Zo weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en doe je geen toezeggingen waar je achteraf spijt van krijgt. Martine Bolhuis van Centraal Beheer geeft tips.

Martine Bolhuis: "De behoefte aan flexibiliteit zit vooral in de werk-privébalans."

De juiste werkafspraken maak je met oog voor generatieverschillen

De behoeften van de diverse generaties op de werkvloer lopen nogal uiteen. Het is goed om dat als HR te beseffen. "Als je goede afspraken maakt, verbetert de duurzame inzetbaarheid en blijven mensen langer", zegt Martine Bolhuis van Centraal Beheer.

Organisatiedoelen halen? Hier moet je op letten

Organisatiedoelen halen? Hier moet je op letten

Het is de taak van HR om werk en medewerkers goed af te stemmen op de team- en organisatiedoelen. Zo neem je medewerkers immers mee in het grotere plaatje. De aandachtspunten op een rij.

Dit willen medewerkers in 2023

Dit willen medewerkers in 2023

Wat willen medewerkers in dit nieuwe jaar? Recruiter Page Personnel deed onderzoek naar de voornemens van werkend Nederland en zette de belangrijkste trends op een rij. Daarbij is niet alleen gevraagd wat medewerkers zelf willen, maar ook wat ze verwachten van hun werkgever.

Zo help je medewerkers bij een goede werk-privébalans

Zo help je medewerkers bij een goede werk-privébalans

Hoe kun je medewerkers helpen om een goede werk-privébalans te bereiken? Milou Hartelman, HR-specialist bij Coöperatie VGZ, geeft een zestal handige tips.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.