Milou Hartelman is er heel eerlijk en open over dat ze zelf ook te maken heeft gehad met een slechte werk-privébalans. "Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik ervaringsdeskundige was als het ging om een slechte werk-privébalans. Te veel inspanning en te weinig ontspanning. Maar je had toch een leuke baan en deed toch allemaal leuke dingen in en op werk? Ja dat was helemaal waar. Alleen is dat niet altijd wat je lijf en/of hoofd nodig heeft. Tijd voor verandering! Ik heb mijn baan opgezegd en werk nu als HR-specialist bij VGZ.”
Zes tips
Volgen Hartelman werkt ze nu bij werkgever die het voor haar veel makkelijker maakt om een gezonde werk-privébalans te hebben. Waar zit dat ‘m in?
“De inzichten die ik heb opgedaan deel ik graag met HR-professionals. Ik heb ze samengevat in 6 tips.”
1. Heb oprechte aandacht voor je medewerkers
“Of een medewerker nu een gezin heeft, alleen woont en alles daartussenin: elke situatie kent zijn eigen uitdagingen. Weet wat er speelt en wat deze persoon nodig heeft. Durf als werkgever actie te ondernemen als je ziet dat het niet goed gaat. Bijvoorbeeld door hulpverleners vanuit Mijn Bedrijfszorg in te zetten.”
2. Weet wat je doelen zijn als werkgever
“Kijk eens kritisch naar de organisatie. Durf keuzes te maken en focus aan te brengen. Waarschijnlijk bespaart dit je ook nog eens een zoektocht naar nieuw goed personeel op de huidige arbeidsmarkt.”
3. Help medewerkers bij het vinden van hun passie
“En probeer talenten te verbinden aan de organisatiedoelen. Zo doe je samen de dingen die er echt toe doen en waarvan iedereen gemotiveerd raakt. Zo ben ik er bij VGZ achter gekomen dat mijn persoonlijke missie is dat ik andere collega’s wil helpen om de situatie waar ik zelf in heb gezeten te voorkomen. Ik krijg hier energie van!”
4. Stimuleer medewerkers om af en toe eens nee zeggen
“Niet altijd het antwoord waar klanten, collega’s of vrienden op zitten te wachten, maar wel duidelijk. Een ‘nee’ op de ene vraag, betekent meer focus en aandacht voor een andere vraag. Door te benoemen dat nee ook een antwoord is, voelen medewerkers zich gesteund om dit soms ook te doen.”
5. Bouw pauzes en focustijd in
“Als werkgever kan je medewerkers hierin stimuleren door zelf het goede voorbeeld te geven. Zo hebben we bij VGZ bijvoorbeeld in onze cao opgenomen dat medewerkers het recht hebben om onbereikbaar te zijn.
Wat ik zelf ook fijn is vind is dat er een bedrijfscultuur is waarbij we niet vergaderen tussen 12.00 en 13.00 uur ‘s middags. In dat uurtje laad ik mijzelf op voor de middag door even naar buiten te gaan, rustig een broodje te eten. Eventueel wat voor te bereiden voor de middag. Zo kan ik vol energie de dag door.”
6. Breng verlofregelingen onder de aandacht
“Breng zo nu en dan de verschillende verlofregelingen die je hebt eens onder de aandacht. Stuur als werkgever op het opnemen van die vrije dagen. Ik heb zelf deze reminder echt nodig om af en toe vrij te plannen. Voordat je het weet zit je agenda al vol. Terwijl als je verder vooruit plant het prima mogelijk is om vrij te zijn.”
“Deze zes punten miste ik bij mijn vorige werkgever. Nu ik bij een werkgever werk die hier veel aandacht voor heeft, ervaar ik een veel betere balans tussen mijn werk en privé”, besluit Hartelman.
Dit artikel is gesponsord door Coöperatie VGZ.