Werknemers die de ruimte krijgen om zich zowel op persoonlijk als professioneel vlak te ontwikkelen, zitten vaak lekkerder in hun vel en presteren daardoor beter. Maar hoe pak je dit aan in een tijd waarin veel digitaal gaat? Vijf praktische tips om aandacht aan medewerkerontwikkeling te geven.
1 Zorg voor digitale mogelijkheden
Thuiswerken is een blijvertje geworden. Dit heeft als gevolg dat het fysieke contact tussen collega’s automatisch vermindert. Er zijn geen praatjes bij het koffiezetapparaat meer en collega’s moeten informatie op andere plekken dan de wandelgangen zien te vinden. Als je in deze situatie extra aandacht wilt besteden aan medewerkerontwikkeling, dan is de eerste stap om ervoor te zorgen dat medewerkers die mogelijkheid digitaal hebben.
Er zijn verschillende manieren om online opleidingsmogelijkheden te faciliteren binnen je organisatie. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van losse e-learning modules waarop medewerkers zich individueel kunnen inschrijven, maar ook met behulp van een online leerplatform waarbij medewerkers meer eigen regie hebben en zelf kunnen kiezen uit een uitgebreid aanbod. Hierbij kun je kiezen voor bestaande trainingen op het gebied van:
- generieke onderwerpen zoals digitale vaardigheden, talen of effectief communiceren;
- branchespecifieke trainingen op onder andere het gebied van gemeente, onderwijs en zorg of;
- zelf trainingen maken en daarmee organisatiespecifieke kennis aanbieden.
Welke vorm van digitale ontwikkelmogelijkheden je ook kiest, als organisatie wil je natuurlijk dat de drempel om deze te gebruiken zo laag mogelijk is voor de medewerker. Daarom zijn er een aantal basisrichtlijnen waar je rekening mee moet houden wanneer je als organisatie online leermogelijkheden voor je medewerkers beschikbaar stelt.
- Zorg ervoor dat medewerkers zo min mogelijk obstakels ervaren wanneer ze willen starten met de online training(en). Bijvoorbeeld door een koppeling te maken met een bestaand systeem op basis van Single Sign On: hierbij hoeft de medewerker slechts 1 keer te klikken om bij de training(en) terecht te komen. Dit maakt het zo gebruiksvriendelijk mogelijk.
- Geef de medewerkers zelf de mogelijkheid om te kiezen wanneer en waar ze de trainingen willen volgen. De ene medewerker leert het liefst in de ochtend voordat de kinderen wakker zijn, de andere vindt het juist fijn om in de avond een webinar te volgen. Als je digitale opleidingsmogelijkheden aanbiedt, zorg er dan ook voor dat deze 24/7 beschikbaar zijn en medewerkers zelf kunnen kiezen waar en wanneer zij leren.
- Als je de keuze maakt voor een online leerplatform, is het slim om deze omgeving te personaliseren naar de huisstijl van jouw organisatie. Hierdoor is het platform meteen herkenbaar. Dit wekt vertrouwen bij medewerkers.
2 Activeer en stimuleer op andere manieren
Als je als organisatie hebt bepaald welke digitale leermiddelen je beschikbaar wilt stellen, is het belangrijk om na te denken over de manier waarop je medewerkers gaat stimuleren en motiveren om deze digitale oplossingen ook te gebruiken. Want waar je dat normaal gesproken misschien met fysieke activiteiten deed, gaat steeds meer nu digitaal.
Het is hierbij goed om je als organisatie af te vragen in welke situatie je medewerkers zich momenteel bevinden en waarom zij juist nu hun tijd zouden moeten besteden aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zijn ze bijvoorbeeld thuis komen te zitten met minder werk en hebben ze daardoor tijd over? Vinden ze het moeilijk om op afstand met collega’s te communiceren en kunnen ze een online training volgen om die skills te verbeteren? Zijn er medewerkers die het in deze tijd moeilijk vinden om goed om te gaan met hun werk-privébalans en kan een online cursus hen daarbij helpen? Of starten er binnenkort nieuwe medewerkers die niet direct aan de slag kunnen, maar al wel kunnen starten met een aantal basistrainingen op het gebied van werken in teams bijvoorbeeld? Als je weet in welke situatie je medewerkers zitten, kun je daar je communicatie op afstemmen.
Het is dan ook belangrijk dat je medewerkers goed informeert over de mogelijkheden. Zorg bijvoorbeeld dat de leidinggevende een digitale meeting inplant om de mogelijkheden aan medewerkers uit te leggen. Als er een intranet is waarvan medewerkers dagelijks gebruikmaken, plaats daar dan een opvallend bericht over de mogelijkheden rondom leren. Maar denk ook na over mogelijkheden die meer ‘out of the box’ zijn. Organiseer bijvoorbeeld een digitale challenge op het gebied van gezondheid waar de online trainingen bij kunnen ondersteunen en deel de resultaten periodiek in een leuke nieuwsbrief aan alle medewerkers.
3 Geef je medewerkers richting
Wanneer je als organisatie kiest voor losse trainingen of een online leerplatform, is het goed om medewerkers een handje op weg te helpen. Vaak weten ze zelf niet welke onderwerpen interessant voor ze zijn, of vinden ze het moeilijk ergens te beginnen.
Hiervoor zou je bijvoorbeeld iedere week een andere training uit kunnen lichten waaraan je als organisatie extra aandacht wilt besteden. Bijvoorbeeld een training over videobellen met Microsoft Teams of effectief thuiswerken. Op deze manier blijf je medewerkers continu triggeren om eens een kijkje te nemen bij de training(en). Daarnaast help je ze op weg door het selecteren van interessante onderwerpen.
Naast het richting geven via je eigen kanalen, kun je ook denken aan het maken van een gepersonaliseerde bundeling van trainingen, ook wel leerlijnen genoemd. Hierbij heb je als organisatie zelf de mogelijkheid om essentiële trainingen bij elkaar te zetten en medewerkers ook in het platform zelf richting te geven. Bijvoorbeeld een coronaleerlijn met de trainingen ‘effectief thuiswerken’, ‘hoe was ik goed mijn handen?' en kantooroefeningen die helpen fysiek gezond te blijven.
4 Bied variabele content
Niets is leuker dan zelf kunnen kiezen, zeker als het gaat om onderwerpen waarop je jezelf gaat ontwikkelen. Zorg daarom voor een uitgebreid aanbod aan verschillende trainingen. Zo voorkom je dat medewerkers snel uitgekeken zijn en kun je ze blijven boeien. Je kunt zowel vakinhoudelijke kennis aanbieden die belangrijk is om een bepaalde functie uit te oefenen, als trainingen die gericht zijn op de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Denk daarbij aan trainingen op het gebied van stressmanagement, gezond zijn en blijven en vreemde talen.
Denk naast de variëteit aan onderwerpen ook aan de variëteit aan vormen. Niet iedere medewerker is hetzelfde en niet iedere medewerker leert op dezelfde manier. De een kijkt liever een korte video terwijl de ander zich graag vastbijt op een uitgebreide tekst waarin alle details worden behandeld. En waar de een graag direct in gesprek gaat met de trainer tijdens een webinar, leert de ander juist door samen met zijn collega’s te werken aan een bepaalde training.
Zorg er dus voor dat er zowel op inhoud als op vorm voldoende variatie is, zodat medewerkers op een persoonlijke manier kunnen leren. Dit maakt het voor hen gebruiksvriendelijker, efficiënter en vooral leuker!
5 Blijf in contact
Tot slot is het onmisbaar om met je medewerkers in contact te blijven. Je kunt nog zoveel digitale mogelijkheden voor je medewerkers beschikbaar stellen, maar als je geen persoonlijk contact blijft houden om dit soort dingen onder de aandacht te brengen, blijft het voor de medewerker ontastbaar. Zorg er daarbij voor dat het niet enkel gaat om werkgerelateerde zaken maar vraag ook eens hoe de privésituatie is en of iedereen het goed volhoudt in deze tijden.
Daarnaast kan het leuk zijn om één of meerdere centrale webinars te geven voor de gehele organisatie of een specifieke afdeling. Bijvoorbeeld met een update rondom de maatregelen die jullie als organisatie nemen en wat dat precies betekent voor de medewerkers. Tijdens zo’n webinar ben je als hele organisatie weer even digitaal bij elkaar en kun je opnieuw een connectie leggen. Daarnaast kunnen medewerkers gedurende het webinar direct hun vragen stellen. Hiermee neem je onzekerheden weg en heb je de mogelijkheid om ook de ontwikkelmogelijkheden die je als organisatie beschikbaar stelt nogmaals onder de aandacht te brengen.
Dit artikel is gesponsord door online opleider SkillsTown.