De eigenheid van je organisatie moet van al die feitelijke details afspatten. Dus bijvoorbeeld ook van je bedrijfspanden, het aanbod in de kantine en de bedrijfsauto’s. Wanneer je goede monteurs hebt, kun je ze niet op pad sturen met een gammel tweedehands busje.
Employer value proposition
Al deze aspecten samen worden ook wel de ‘employer value proposition’ (EVP) genoemd. “Die kun je zien als de belofte die de organisatie aan talent doet. Het finetunen van de juiste ‘employer value proposition is in essentie werken aan intrinsiek aantrekkelijk werkgeverschap. En daarmee bouwen aan een ‘goed verhaal’ als werkgever.”
De 4 P's van EVP
De EVP bestaat uit de identiteit van de organisatie, plus vier onderdelen, die in de Engelse taal toevallig allemaal met een ‘P’ beginnen:
Product
Het aanbod van een werkgever, het product op de arbeidsmarkt als het ware, bestaat in de eerste plaats uit de baan zelf. Maar de aantrekkelijkheid daarvan wordt niet alleen bepaald door de taakomschrijving en de verantwoordelijkheden. Ook het soort bedrijf speelt mee, net als de branche. Het maakt bijvoorbeeld nogal wat uit of het gaat om een functie als verkoper bij een kledingwinkel of bij een softwarebedrijf.
People
De mensen met wie ze gaan werken, zijn een tweede belangrijke factor om nieuwe medewerkers over de streep te trekken. Zijn zij vakkundig en bevlogen? Zijn ze bereid hun kennis en ervaring te delen? Welke normen en waarden staan centraal binnen de organisatie? Is het gebruikelijk om nieuwe medewerkers te begeleiden en coachen? Is de sfeer op de werkvloer open en ontspannen?
Lees ook: 3 eisen waaraan kernwaarden moeten voldoen
Place
Bij de aantrekkelijkheid van werkgevers spelen ook meer ‘secundaire’ aspecten mee: het pand zelf, de plek in het land, de bereikbaarheid daarvan, de inrichting van de werkplekken, de kantine en alle andere faciliteiten. Voor ict’ers telt bijvoorbeeld zwaar van welke hardware en software de organisatie gebruik maakt.
Price
Onder ‘price’ gaat het om alle aspecten van het arbeidsvoorwaardenpakket. Wat zijn primaire, secundaire en tertiaire voorwaarden? Het gaat om de aantrekkelijkheid van de ruilverhouding: wat biedt de organisatie en wat wordt er van mij teruggevraagd?
Tip! Lees hoe u uw organisatie aantrekkelijk kunt maken voor talenten in deze gratis whitepaper
- Het laatste nieuws, actualiteiten en achtergronden
- Need to know juridische informatie
- Door gerenommeerde auteurs geschreven
- Voor HR-professionals die meer willen weten