1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Hoe bind je talent succesvol aan je organisatie?

Trends volgen elkaar vandaag de dag snel op, we zijn sneller geïnformeerd en we krijgen veel real-time informatie. Dit alles heeft invloed op de wijze waarop we omgaan met personeel en hoe we talent werven en binden aan onze organisatie. Een aantal succesfactoren op een rij waarmee je talent succesvol aan je organisatie bindt.

Hoe bind je talent succesvol aan je organisatie?

Als je talent wilt aantrekken, dien je een aantrekkelijke werkgever te zijn voor nieuwe mensen. De manier waarop je op dit moment werknemers werft, is een goede indicator. Als minder dan één derde van de nieuwe werknemers via-via bij het bedrijf belandt, dan is er mogelijk iets loos. Mensen praten met elkaar en als je een goede werkgever bent, dan wordt dit via social media of mond-tot-mondreclame gedeeld. Het draait bij goed werkgeverschap zeker niet enkel om een goed salaris.

Wees helder over wat je een nieuw talent biedt

Een aantrekkelijke werkgever identificeert zich met de verwachtingen die de nieuwe lichting talenten hebben. De waardepropositie bestaat uit verschillende elementen die samen een goede representatie zijn van wie jij bent als werkgever. Deze bepalen of een nieuw talent de organisatie zal kiezen als werkgever. Bepalende factoren zijn: functie, verantwoordelijkheden, branche, bedrijfstype, missie, visie en waarden, cultuur, mindset, ontwikkelingsmogelijkheden, locatie en arbeidsvoorwaarden. Zorg dat deze indicatoren op elkaar aansluiten en een eenduidig verhaal vertellen aan huidige werknemers en potentiële werknemers.

Talent-binden-aan-je-organisatieVerdiep je in wat medewerkers belangrijk vinden

Tegenwoordig vinden medewerkers andere factoren belangrijk dan tien jaar geleden. De nieuwe generatie talenten focust zich bij het uitzoeken van een werkgever vooral op een goede werk-privébalans.

Daarnaast zoeken mensen een werkplek die sociaal positief is en waar een leuke sfeer heerst. Medewerkers willen zichzelf kunnen zijn, zonder een rol te hoeven spelen. Ze zoeken een werkplek waar ze vrienden kunnen maken en willen graag bij een leuke organisatie horen waar ze trots op kunnen zijn.

De nieuwe generatie talenten zoekt naar betekenis. Een organisatie dient diepere betekenis te geven aan zaken die goed zijn voor ecologie, de maatschappij en de mens in zijn geheel. De nieuwe generatie wil dat hetgeen zij doen, werkelijk een positieve betekenis heeft en waarde toevoegt aan een gezonde toekomst. Ze willen het gevoel hebben dat zij een belangrijke rol spelen binnen het bedrijf.

Medewerkers vinden het belangrijk om mogelijkheden te krijgen om het persoonlijke vakmanschap te kunnen laten zien”

Ook vinden medewerkers het belangrijk om mogelijkheden te krijgen om het persoonlijke vakmanschap te kunnen laten zien. Ze willen zich graag verder ontwikkelen via coaching, training en opleiding. Hoe faciliteert jouw organisatie de opleidingsmogelijkheden (bijvoorbeeld met behulp van een online leerplatform) zodat medewerkers de mogelijkheid krijgen om zichzelf te ontwikkelen?

Denk dus na over de manier waarop je deze verlangens kunt aanspreken. Wat maakt dat medewerkers echt zichzelf kunnen zijn binnen jullie organisatie? De wijze waarop jouw organisatie eerdergenoemde waarden faciliteert, kan veel verschil maken.

Weet wat de identiteit is van de organisatie

Wanneer je als organisatie start met het scannen van talent, is het belangrijk dat je weet wat je precies onder talent verstaat. Interne gesprekken met medewerkers, leidinggevenden en HRM over de definitie van talent leiden vaak tot mooie visies, ideeën en uitkomsten.

Ook dien je kennis te hebben van de identiteit van de organisatie. Kortom: wie ben je als organisatie? Welke cultuur heerst er en welke mindset, vaardigheden en kennis heeft een talent nodig om binnen het bedrijf succesvol te kunnen zijn? Zorg dat je weet wat de identiteit is en hoe je die naar binnen en buiten kunt communiceren, zodat huidige werknemers zich hiermee kunnen identificeren en nieuwe talenten zich hierdoor aangetrokken voelen. Denk aan het inrichten van een onboardingtraject zodat medewerkers op een passende manier worden betrokken binnen de organisatie.
Meer tips over het binden en behouden van talenten binnen jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met SkillsTown.

Dit artikel is gesponsord door SkillsTown

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn die bedrijven in de (nabije) toekomst verplicht te rapporteren over hun impact op mens en klimaat. ADP Nederland heeft hierin al flinke stappen gezet.

Beoordelingsgesprek (Foto: Shutterstock)

5 alternatieven voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek

Steeds meer organisaties schaffen de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken af. Mirjam Baars, expert talentontwikkeling, over de alternatieven.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.