Tip 1: Maak het laagdrempelig
Bij het beschikbaar stellen van leercontent, is het belangrijk dat medewerkers hier gemakkelijk bij kunnen. Zo leg je geen extra drempel op om de content te bekijken. Denk dus goed na waar je de content beschikbaar wilt stellen. Is dit via een bestaand platform of intranet? Of ga je hiervoor iets nieuws implementeren? In een online leeromgeving zijn daarvoor verschillende mogelijkheden. Je kunt gemakkelijk eigen content maken en centraal beschikbaar stellen aan een grote groep medewerkers. Als er een bestaand intranet is, kun je een koppeling gebruiken waardoor medewerkers niet onnodig opnieuw hoeven in te loggen.
Tip 2: Hak de informatie in logische stukken
Soms lukt het niet om informatie kort en krachtig weer te geven en komt er meer bij kijken dan het delen van een video met twee regels informatie. Als het gaat om grote informatieve teksten, is het belangrijk om de lezer te helpen bij het doorlopen van deze informatie. Denk van tevoren na over een chronologische volgorde en handige momenten waarop de tekst gesplitst kan worden met behulp van een nieuw hoofdstuk of ondertitel. Door dit vanaf het begin goed uit te werken, bespaar je jezelf achteraf veel werk. Daarnaast kun je deze hoofdstukindeling gebruiken als inhoudsopgave. Zorg ervoor dat deze inhoudsopgave als navigatie dient en de medewerker dus ook zelf kan kiezen hoe hij/zij de verschillende onderdelen doorloopt.
Tip 3: Gebruik foto’s, video’s en grafieken
Uit onderzoek blijkt dat visuele content tot 60% beter wordt onthouden (bron: Universiteit van Amsterdam). Denk dus na over de informatie die je wilt delen en de manier waarop je dit visueel aantrekkelijk weer kunt geven. Gebruik ondersteunende foto’s, video’s en grafieken. Wellicht is er over het onderwerp dat je wilt delen een mooie video beschikbaar op youtube of vimeo of kun je foto’s vinden die passen bij je verhaal. In het online leerplatform van SkillsTown zijn er verschillende vormen om content te delen met medewerkers. In deze leervormen is rekening gehouden met didactische richtlijnen om visuele elementen toe te voegen.
Tip 4: Werk met een kop, romp en staart
Een goede voorbereiding, is het halve werk. Denk daarom voordat je begint met het maken van de content goed na over wat je precies wilt bereiken. Schrijf voor jezelf een doel op en bepaal met welke content je dat doel kunt bereiken. Bepaal naar aanleiding daarvan welke onderwerpen je wilt gaan behandelen en deel deze op in hoofdstukken. Zorg hierbij voor een inleiding (kop), kern (romp) en afsluiting (staart). Door deze opbouw aan te houden, help je medewerkers om de content op een logische manier op te nemen. Zo geef je ze houvast en is het voor hen gemakkelijker om de cursus te doorlopen.
Tip 5: Vraag om feedback
Een van de belangrijkste onderdelen is het verzamelen van feedback. Zodra je eigen content hebt gemaakt en beschikbaar hebt gesteld, is het belangrijk om te inventariseren in hoeverre deze content relevant is en aansluit bij de doelgroep. Onderzoek dus wat medewerkers ervan vinden. Missen ze bepaalde onderwerpen? Is alle uitleg duidelijk? Konden ze de kennis goed toepassen in de praktijk? Probeer hier zoveel mogelijk informatie te vergaren om de leercontent vervolgens blijvend te verbeteren. Dit kun je in een persoonlijk gesprek met collega’s doen, maar ook door middel van een evaluatieformulier bij de leercontent.
Dit artikel is gesponsord door online opleider SkillsTown.