Als je talent wilt aantrekken, dien je een aantrekkelijke werkgever te zijn voor nieuwe mensen. De manier waarop je op dit moment werknemers werft, is een goede indicator. Als minder dan één derde van de nieuwe werknemers via-via bij het bedrijf belandt, dan is er mogelijk iets loos. Mensen praten met elkaar en als je een goede werkgever bent, dan wordt dit via social media of mond-tot-mondreclame gedeeld. Het draait bij goed werkgeverschap zeker niet enkel om een goed salaris.
Wees helder over wat je een nieuw talent biedt
Een aantrekkelijke werkgever identificeert zich met de verwachtingen die de nieuwe lichting talenten hebben. De waardepropositie bestaat uit verschillende elementen die samen een goede representatie zijn van wie jij bent als werkgever. Deze bepalen of een nieuw talent de organisatie zal kiezen als werkgever. Bepalende factoren zijn: functie, verantwoordelijkheden, branche, bedrijfstype, missie, visie en waarden, cultuur, mindset, ontwikkelingsmogelijkheden, locatie en arbeidsvoorwaarden. Zorg dat deze indicatoren op elkaar aansluiten en een eenduidig verhaal vertellen aan huidige werknemers en potentiële werknemers.
Verdiep je in wat medewerkers belangrijk vinden
Tegenwoordig vinden medewerkers andere factoren belangrijk dan tien jaar geleden. De nieuwe generatie talenten focust zich bij het uitzoeken van een werkgever vooral op een goede werk-privébalans.
Daarnaast zoeken mensen een werkplek die sociaal positief is en waar een leuke sfeer heerst. Medewerkers willen zichzelf kunnen zijn, zonder een rol te hoeven spelen. Ze zoeken een werkplek waar ze vrienden kunnen maken en willen graag bij een leuke organisatie horen waar ze trots op kunnen zijn.
De nieuwe generatie talenten zoekt naar betekenis. Een organisatie dient diepere betekenis te geven aan zaken die goed zijn voor ecologie, de maatschappij en de mens in zijn geheel. De nieuwe generatie wil dat hetgeen zij doen, werkelijk een positieve betekenis heeft en waarde toevoegt aan een gezonde toekomst. Ze willen het gevoel hebben dat zij een belangrijke rol spelen binnen het bedrijf.
Ook vinden medewerkers het belangrijk om mogelijkheden te krijgen om het persoonlijke vakmanschap te kunnen laten zien. Ze willen zich graag verder ontwikkelen via coaching, training en opleiding. Hoe faciliteert jouw organisatie de opleidingsmogelijkheden (bijvoorbeeld met behulp van een online leerplatform) zodat medewerkers de mogelijkheid krijgen om zichzelf te ontwikkelen?
Denk dus na over de manier waarop je deze verlangens kunt aanspreken. Wat maakt dat medewerkers echt zichzelf kunnen zijn binnen jullie organisatie? De wijze waarop jouw organisatie eerdergenoemde waarden faciliteert, kan veel verschil maken.
Weet wat de identiteit is van de organisatie
Wanneer je als organisatie start met het scannen van talent, is het belangrijk dat je weet wat je precies onder talent verstaat. Interne gesprekken met medewerkers, leidinggevenden en HRM over de definitie van talent leiden vaak tot mooie visies, ideeën en uitkomsten.
Ook dien je kennis te hebben van de identiteit van de organisatie. Kortom: wie ben je als organisatie? Welke cultuur heerst er en welke mindset, vaardigheden en kennis heeft een talent nodig om binnen het bedrijf succesvol te kunnen zijn? Zorg dat je weet wat de identiteit is en hoe je die naar binnen en buiten kunt communiceren, zodat huidige werknemers zich hiermee kunnen identificeren en nieuwe talenten zich hierdoor aangetrokken voelen. Denk aan het inrichten van een onboardingtraject zodat medewerkers op een passende manier worden betrokken binnen de organisatie.
Meer tips over het binden en behouden van talenten binnen jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met SkillsTown.
Dit artikel is gesponsord door SkillsTown