De drang om zich te ontwikkelen – daar ontbrak het de monteur zeker niet aan. Kijk naar wat hij de laatste jaren aan trainingen had gevolgd: bijvoorbeeld die cursus HTML en die vervolgtraining Python. In de ene na de andere update op LinkedIn liet hij trots nieuwe certificaten zien. Programmeren is de toekomst en hij was er klaar voor. En dat allemaal dankzij de gratis trainingen die hij op Google en YouTube had opgespoord. Mooi toch?
Wat wil de werkgever?
Dat is zeker heel mooi, zegt Kees Henniphof, Chief Marketing Officer bij Studytube. ‘Maar er is ook een andere kant. Want gaat het hier om competenties die de werkgever graag zou ontwikkelen? Misschien was deze monteur sowieso al heel goed in zijn vak, maar ontbrak het hem aan het vermogen om te communiceren met klanten. Dat wordt niet beter door zo'n cursus Python; zo iemand is vanuit werkgeversperspectief misschien meer gebaat bij een cursus klantvriendelijk communiceren.'
'Een bedrijfsopleiding moet aansluiten bij de bedrijfsstrategie. Je wilt zien wat mensen leren en ervoor zorgen dat die trainingen passen bij de interesse van de medewerker én passen bij de richting van het bedrijf.’
Learning Management Systeem
Vandaar Henniphofs advies aan de werkgever van de monteur: geef de medewerker voor werkgerelateerde trainingen toegang tot een online academy. En kies een online academy geïntegreerd met een Learning Management Systeem, zodat je de leeractiviteit kunt volgen en sturen. Voor een goed begrip: een online academy is een centrale plek waar een organisatie zijn medewerkers toegang geeft tot een divers maar vooral ook relevant leeraanbod.
In het ideale geval bevat zo'n academy een zogenoemde inspiratie-pagina waarop de medewerker wordt aangemoedigd om nog meer trainingen te volgen. Bijvoorbeeld op basis van eerder gevolgde trainingen, of aanbevelingen door collega’s. Maar minstens net zo belangrijk is die relatie met de behoeften en doelstellingen van de afdeling of het team waar de medewerker deel van uitmaakt.
Ontwikkeling volgen
En daarmee zijn we terug bij dat Learning Management Systeem. ‘Met zo’n systeem kan de manager zien welke opleidingen de monteur heeft gevolgd’, zegt Henniphof. ‘Die informatie neem je mee in beoordelingen en functioneringsgesprekken, en alle afspraken met de medewerker. Je hebt ineens data in handen waarmee je kunt laten zien dat iemand zich ontwikkelt, een pad volgt richting een volgende carrièrestap.'
'Je komt erachter dat iemand interesses heeft die misschien nog niet bekend waren; allemaal zaken die je anders alleen bij toeval ontdekt. Daarnaast kan HR zien of de opleidingsbudgetten die aan het begin van het jaar worden vastgesteld, daadwerkelijk worden benut. Dat alles is goed voor de medewerker en dus ook voor de leidinggevende.’
Op de goede plaats
Terug naar de eerdergenoemde monteur. Moet die man werkelijk zijn communicatieve vaardigheden ontwikkelen als hij zich liever stort op programmeren? Niet per se, zegt Henniphof. ‘Natuurlijk, HR en de leidinggevende hebben toegang tot allerlei rapportages, bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoeken. En bij deze monteur stuiten ze dan waarschijnlijk op rode indicatoren; de klanten zijn niet tevreden met het serviceniveau en de klantvriendelijkheid van deze monteur.'
'Een optie is dan om hem te dwingen zo’n communicatietraining te gaan volgen. Maar je kunt ook een andere lijn volgen en je afvragen of hij wel op de goede plaats zit. Zou hij niet beter functioneren op een functie met minder klantencontact? Zo kan zo’n online academy ook een bijdrage leveren aan het HR-beleid, aan coaching en carrièreplanning. Je begrijpt, als mensen hun trainingen bij elkaar googelen, zoals het voorbeeld van de monteur, zie je dat effect absoluut niet en loop je achter de feiten aan.’
Leren mag leuk zijn
Bij de keuze van een online academy is dat Learning Management Systeem dus erg belangrijk. Maar volgens Henniphof heeft die academy nog een doel: mensen enthousiast maken om te gaan leren. ‘Ja, leren mag zeker leuk zijn! Niet iedereen denkt met veel prettige gevoelens terug aan zijn schooltijd. Sommige medewerkers moeten echt ontdekken dat leren zich terugbetaalt, energie geeft en carrièrekansen. En dus moet een online academy dat enthousiasme aanwakkeren.’
Volgens Henniphof zijn er verschillende opties. ‘Een voor de hand liggende benadering is blended learning: je leert wat theorie en brengt die vervolgens direct in de praktijk, zodat je voor het leren wordt beloond. Een ander sterk middel is een certificaat voor op je CV, en je voegt extra prikkels toe door middel van gamification: allerlei quizes en opdrachten waarmee je bijvoorbeeld een badge kunt verdienen, of kunt promoveren naar het volgende niveau.'
'Ook variatie in trainingen is belangrijk. Er zijn interactieve elementen maar ook video’s waarbij je even achterover kunt leunen. Daarnaast kunnen langere trainingen worden afgewisseld met zogenoemde microlearning waar bij je niet langer een driedaagse training hoeft te boeken. Je volgt dan een training van een paar minuten en je hebt iets geleerd dat je zo kunt toepassen in je werk. Voor de meeste mensen is dat heel inspirerend. Daarom mag dat in een online academy niet ontbreken. Mensen zijn verschillend en iedereen leert anders; een leerplatform moet daar maximaal op inspelen.’
6 tips voor het kiezen van een online academy
1. Zorg voor een zeer gevarieerd aanbod van trainingen in diverse vormen
2. Kies een academy die is gekoppeld aan een Leer Management Systeem (LMS)
3. Richt real-time dashboards in voor managers, directie, én de medewerker
4. Inspireer en beloon de medewerkers om te leren
5. Maak het makkelijk om voortgang te delen (op het CV, LinkedIn, intern)
Dit artikel is gesponsord door Studytube