1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Hier moet je op letten bij het kiezen van een online academy

Zoek op Google naar 'online academy' en je scoort maar liefst 1,3 miljard hits. Hoe maak je een verantwoorde keuze? Welnu, een goede online academy lost een probleem op waar veel bedrijven mee worstelen. Ja, medewerkers volgen opleidingen, maar HR heeft daar geen zicht op.

Hier moet je op letten bij het kiezen van een online academy

De drang om zich te ontwikkelen – daar ontbrak het de monteur zeker niet aan. Kijk naar wat hij de laatste jaren aan trainingen had gevolgd: bijvoorbeeld die cursus HTML en die vervolgtraining Python. In de ene na de andere update op LinkedIn liet hij trots nieuwe certificaten zien. Programmeren is de toekomst en hij was er klaar voor. En dat allemaal dankzij de gratis trainingen die hij op Google en YouTube had opgespoord. Mooi toch?

Een bedrijfsopleiding moet aansluiten bij de bedrijfsstrategie”

Wat wil de werkgever?

Dat is zeker heel mooi, zegt Kees Henniphof, Chief Marketing Officer bij Studytube. ‘Maar er is ook een andere kant. Want gaat het hier om competenties die de werkgever graag zou ontwikkelen? Misschien was deze monteur sowieso al heel goed in zijn vak, maar ontbrak het hem aan het vermogen om te communiceren met klanten. Dat wordt niet beter door zo'n cursus Python; zo iemand is vanuit werkgeversperspectief misschien meer gebaat bij een cursus klantvriendelijk communiceren.'

'Een bedrijfsopleiding moet aansluiten bij de bedrijfsstrategie. Je wilt zien wat mensen leren en ervoor zorgen dat die trainingen passen bij de interesse van de medewerker én passen bij de richting van het bedrijf.’

Learning Management Systeem

Vandaar Henniphofs advies aan de werkgever van de monteur: geef de medewerker voor werkgerelateerde trainingen toegang tot een online academy. En kies een online academy geïntegreerd met een Learning Management Systeem, zodat je de leeractiviteit kunt volgen en sturen. Voor een goed begrip: een online academy is een centrale plek waar een organisatie zijn medewerkers toegang geeft tot een divers maar vooral ook relevant leeraanbod.

In het ideale geval bevat zo'n academy een zogenoemde inspiratie-pagina waarop de medewerker wordt aangemoedigd om nog meer trainingen te volgen. Bijvoorbeeld op basis van eerder gevolgde trainingen, of aanbevelingen door collega’s. Maar minstens net zo belangrijk is die relatie met de behoeften en doelstellingen van de afdeling of het team waar de medewerker deel van uitmaakt.

Ontwikkeling volgen

En daarmee zijn we terug bij dat Learning Management Systeem. ‘Met zo’n systeem kan de manager zien welke opleidingen de monteur heeft gevolgd’, zegt Henniphof. ‘Die informatie neem je mee in beoordelingen en functioneringsgesprekken, en alle afspraken met de medewerker. Je hebt ineens data in handen waarmee je kunt laten zien dat iemand zich ontwikkelt, een pad volgt richting een volgende carrièrestap.'

'Je komt erachter dat iemand interesses heeft die misschien nog niet bekend waren; allemaal zaken die je anders alleen bij toeval ontdekt. Daarnaast kan HR zien of de opleidingsbudgetten die aan het begin van het jaar worden vastgesteld, daadwerkelijk worden benut. Dat alles is goed voor de medewerker en dus ook voor de leidinggevende.’

Op de goede plaats

Terug naar de eerdergenoemde monteur. Moet die man werkelijk zijn communicatieve vaardigheden ontwikkelen als hij zich liever stort op programmeren? Niet per se, zegt Henniphof. ‘Natuurlijk, HR en de leidinggevende hebben toegang tot allerlei rapportages, bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoeken. En bij deze monteur stuiten ze dan waarschijnlijk op rode indicatoren; de klanten zijn niet tevreden met het serviceniveau en de klantvriendelijkheid van deze monteur.'

'Een optie is dan om hem te dwingen zo’n communicatietraining te gaan volgen. Maar je kunt ook een andere lijn volgen en je afvragen of hij wel op de goede plaats zit. Zou hij niet beter functioneren op een functie met minder klantencontact? Zo kan zo’n online academy ook een bijdrage leveren aan het HR-beleid, aan coaching en carrièreplanning. Je begrijpt, als mensen hun trainingen bij elkaar googelen, zoals het voorbeeld van de monteur, zie je dat effect absoluut niet en loop je achter de feiten aan.’

Leren mag leuk zijn

Bij de keuze van een online academy is dat Learning Management Systeem dus erg belangrijk. Maar volgens Henniphof heeft die academy nog een doel: mensen enthousiast maken om te gaan leren. ‘Ja, leren mag zeker leuk zijn! Niet iedereen denkt met veel prettige gevoelens terug aan zijn schooltijd. Sommige medewerkers moeten echt ontdekken dat leren zich terugbetaalt, energie geeft en carrièrekansen. En dus moet een online academy dat enthousiasme aanwakkeren.’

Microlearning mag in een online academy niet ontbreken”

Volgens Henniphof zijn er verschillende opties. ‘Een voor de hand liggende benadering is blended learning: je leert wat theorie en brengt die vervolgens direct in de praktijk, zodat je voor het leren wordt beloond. Een ander sterk middel is een certificaat voor op je CV, en je voegt extra prikkels toe door middel van gamification: allerlei quizes en opdrachten waarmee je bijvoorbeeld een badge kunt verdienen, of kunt promoveren naar het volgende niveau.'

'Ook variatie in trainingen is belangrijk. Er zijn interactieve elementen maar ook video’s waarbij je even achterover kunt leunen. Daarnaast kunnen langere trainingen worden afgewisseld met zogenoemde microlearning waar bij je niet langer een driedaagse training hoeft te boeken. Je volgt dan een training van een paar minuten en je hebt iets geleerd dat je zo kunt toepassen in je werk. Voor de meeste mensen is dat heel inspirerend. Daarom mag dat in een online academy niet ontbreken. Mensen zijn verschillend en iedereen leert anders; een leerplatform moet daar maximaal op inspelen.’

6 tips voor het kiezen van een online academy

1. Zorg voor een zeer gevarieerd aanbod van trainingen in diverse vormen
2. Kies een academy die is gekoppeld aan een Leer Management Systeem (LMS)
3. Richt real-time dashboards in voor managers, directie, én de medewerker
4. Inspireer en beloon de medewerkers om te leren
5. Maak het makkelijk om voortgang te delen (op het CV, LinkedIn, intern)

Dit artikel is gesponsord door Studytube

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program opzette. "Als je mensen wilt die vitaal en gezond blijven zodat ze langer kunnen doorwerken, moet je aanpassingen doen aan je catering."

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

ESG-ambities realiseren: dit kan HR doen

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of die ESG-ambities haalbaar zijn in de krappe kantorenmarkt. Terwijl ze wel mede bepalend zijn voor de aantrekkingskracht op jong talent. "Een integrale ESG-blik, inclusief die van HR, is cruciaal."

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Werkgevers hebben vaak geen weet van de impact die mantelzorg heeft op medewerkers en de organisatie. Fello biedt hierin ondersteuning en ontzorgt de mantelzorger én de werkgever. "Met de mantelzorgscan brengen we in kaart hoe groot de mantelzorgdruk in de organisatie is en welke impact die heeft."

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Het concept-wetsvoorstel 'Wijziging re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar van werknemers bij kleine en middelgrote werkgevers' moet kleine en middelgrote werkgevers meer 'wendbaar maken bij hun re-integratie-inspanningen'. Wat houdt dit in en wat wordt het vervolg?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.