1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Skillstown: In 7 stappen excelleren met online leren

Tegenwoordig draait alles om beter presteren. Het liefst zo slim, efficiënt en snel mogelijk. Maar wat is daarvoor nodig? En hoe word je een presterende organisatie, zonder dat je je medewerkers tekortdoet? Hans Schuurmans, CEO SkillsTown, vertelt in deze blog hoe je in een paar kleine stappen tot een presterende organisatie komt.

Skillstown: In 7 stappen excelleren met online leren
Hans Schuurmans:

Sponsored content door Skillstown

Bij vrijwel alle organisaties wordt de inzet van mensen als het meest waardevolle bezit van de organisatie gezien. Als de kracht van de organisatie vooral wordt bepaald door de mensen die er werken, is de directe vraag: wat kun je doen om die mensen optimaal te laten presteren? Hans Schuurmans, CEO van SkillsTown, is ervan overtuigd dat het verzamelen, beschikbaar stellen en delen van kennis een grote rol speelt.

1. Delen van kennis

Kennis bezitten is één, maar kennis delen is een tweede. Een van de belangrijkste voorwaarden om als organisatie of individu optimaal te presteren, is het beschikbaar stellen en delen van de juiste kennis en informatie. Zowel op zakelijk als persoonlijk niveau. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat werknemers die lekkerder in hun vel zitten en de juiste vakkennis tot hun beschikking hebben, beter presteren. Denk hierbij aan een intranet, online academie of andere manieren om kennis binnen een organisatie te waarborgen.

Veel organisaties maken tegenwoordig gebruik van oplossingen zoals DirectKnow, waarin zowel algemene kennis als organisatie specifieke kennis gemaakt en gedeeld kan worden. Dankzij het gemak en de laagdrempeligheid zijn deze oplossingen in korte tijd erg populair geworden.

2. Een heldere visie

Naast het beschikbaar stellen van kennis, is het belangrijk om een bepaald doel voor ogen te hebben. Wat betekent een presterende organisatie voor jou? En wat moet er gebeuren om daar te komen? Denk na over wat je met je organisatie wilt bereiken en formuleer niet alleen doelen met betrekking tot het resultaat, maar denk ook na over de strategie waarmee je die doelen kunt bereiken. Een doel zonder strategie, blijft namelijk een droom.

3. Kies voor kwaliteit

Medewerkers willen zich graag verbeteren. Het behalen van certificaten speelt hierbij een belangrijke rol. Het zal duidelijk zijn dat erkende certificaten door medewerkers hoog worden gewaardeerd. Zo vonden we het bij SkillsTown belangrijk dat we de kwaliteit van onze leeroplossingen moesten aantonen. We behaalden als eerste online opleider een CEDEO erkenning. De CEDEO erkenning voor opleiders is in Nederland een begrip, maar ook andere accreditaties voegen waarde toe.

4. Zorg voor laagdrempeligheid

Of het nu gaat om grote of kleine organisaties, het moet de medewerker makkelijk worden gemaakt. Medewerkers presteren het beste wanneer ze volledig kunnen focussen op hun talent. Ze moeten de middelen die ze nodig hebben om goed te presteren, gemakkelijk kunnen bereiken. Zo moet essentiële kennis 24/7, overal en via ieder apparaat beschikbaar zijn. Als dat niet het geval is, zal je in de praktijk merken dat slechts een klein percentage gebruik maakt van de middelen die worden aangereikt.

5. Blijf top of mind

Wanneer organisaties starten met een online academie om kennis te delen, zien we vaak dat ze moeite hebben om onder de aandacht te blijven. Tijdens en net na de lancering zijn veel medewerkers enthousiast en is er veel aandacht voor het nieuwe platform, maar naarmate de tijd verstrijkt, merken we dat bij een groot deel van de medewerkers de aandacht hiervoor afneemt. Het is voor organisaties daarom erg belangrijk om tijd te blijven besteden aan het promoten van een online academie. Dit kan bijvoorbeeld door maandelijks nieuwe cursussen te lanceren, medewerkers te belonen voor hun prestaties of een leertraject te delen met collega’s.

Vanuit SkillsTown zetten we hiervoor een implementatie consultant in, die organisaties van begin tot eind begeleidt bij het lanceren en onderhouden van een academie. Succesvol is hierbij onze opzet van Corporate PE punten voor de eigen medewerkers. Dit concept zorgt ervoor dat medewerkers dankzij professionele afspraken niet alleen regelmatig leren, maar ook hun successen delen met hun omgeving.

6. Blijf alert

In een wereld die voortdurend verandert, zijn organisaties gedwongen om die veranderingen te onderkennen (sense) en hiermee om te gaan (react). Een organisatie die überhaupt geen ruimte biedt voor innovatie, is vroeg of laat ten dode opgeschreven. Blijf dus alert op actualiteiten, bied medewerkers de ruimte om te ontwikkelen en zorg vooral voor de juiste middelen zodat medewerkers optimaal kunnen presteren.

7. One size fits one

Iedere medewerker is uniek. Dit geldt ook voor de leerwensen en leervormen. Ontwikkel een leeromgeving waarbij medewerkers zelf de keuze hebben uit een breed aanbod van titels, maar ook leervormen. Leervormen als e-learning modules en webinars zijn al lange tijd populair. Maar bied ook de mogelijkheid aan om via online scans jezelf te leren kennen. Ook dit is een belangrijke basis om jezelf te verbeteren. Want zoals Aristoteles ooit zei: “Knowing yourself is the beginning of all wisdom”.

Meer tips over het worden van een presterende organisatie? Neem vrijblijvend contact op met SkillsTown

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn die bedrijven in de (nabije) toekomst verplicht te rapporteren over hun impact op mens en klimaat. ADP Nederland heeft hierin al flinke stappen gezet.

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.