Sponsored content door Skillstown
Bij vrijwel alle organisaties wordt de inzet van mensen als het meest waardevolle bezit van de organisatie gezien. Als de kracht van de organisatie vooral wordt bepaald door de mensen die er werken, is de directe vraag: wat kun je doen om die mensen optimaal te laten presteren? Hans Schuurmans, CEO van SkillsTown, is ervan overtuigd dat het verzamelen, beschikbaar stellen en delen van kennis een grote rol speelt.
1. Delen van kennis
Kennis bezitten is één, maar kennis delen is een tweede. Een van de belangrijkste voorwaarden om als organisatie of individu optimaal te presteren, is het beschikbaar stellen en delen van de juiste kennis en informatie. Zowel op zakelijk als persoonlijk niveau. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat werknemers die lekkerder in hun vel zitten en de juiste vakkennis tot hun beschikking hebben, beter presteren. Denk hierbij aan een intranet, online academie of andere manieren om kennis binnen een organisatie te waarborgen.
Veel organisaties maken tegenwoordig gebruik van oplossingen zoals DirectKnow, waarin zowel algemene kennis als organisatie specifieke kennis gemaakt en gedeeld kan worden. Dankzij het gemak en de laagdrempeligheid zijn deze oplossingen in korte tijd erg populair geworden.
2. Een heldere visie
Naast het beschikbaar stellen van kennis, is het belangrijk om een bepaald doel voor ogen te hebben. Wat betekent een presterende organisatie voor jou? En wat moet er gebeuren om daar te komen? Denk na over wat je met je organisatie wilt bereiken en formuleer niet alleen doelen met betrekking tot het resultaat, maar denk ook na over de strategie waarmee je die doelen kunt bereiken. Een doel zonder strategie, blijft namelijk een droom.
3. Kies voor kwaliteit
Medewerkers willen zich graag verbeteren. Het behalen van certificaten speelt hierbij een belangrijke rol. Het zal duidelijk zijn dat erkende certificaten door medewerkers hoog worden gewaardeerd. Zo vonden we het bij SkillsTown belangrijk dat we de kwaliteit van onze leeroplossingen moesten aantonen. We behaalden als eerste online opleider een CEDEO erkenning. De CEDEO erkenning voor opleiders is in Nederland een begrip, maar ook andere accreditaties voegen waarde toe.
4. Zorg voor laagdrempeligheid
Of het nu gaat om grote of kleine organisaties, het moet de medewerker makkelijk worden gemaakt. Medewerkers presteren het beste wanneer ze volledig kunnen focussen op hun talent. Ze moeten de middelen die ze nodig hebben om goed te presteren, gemakkelijk kunnen bereiken. Zo moet essentiële kennis 24/7, overal en via ieder apparaat beschikbaar zijn. Als dat niet het geval is, zal je in de praktijk merken dat slechts een klein percentage gebruik maakt van de middelen die worden aangereikt.
5. Blijf top of mind
Wanneer organisaties starten met een online academie om kennis te delen, zien we vaak dat ze moeite hebben om onder de aandacht te blijven. Tijdens en net na de lancering zijn veel medewerkers enthousiast en is er veel aandacht voor het nieuwe platform, maar naarmate de tijd verstrijkt, merken we dat bij een groot deel van de medewerkers de aandacht hiervoor afneemt. Het is voor organisaties daarom erg belangrijk om tijd te blijven besteden aan het promoten van een online academie. Dit kan bijvoorbeeld door maandelijks nieuwe cursussen te lanceren, medewerkers te belonen voor hun prestaties of een leertraject te delen met collega’s.
Vanuit SkillsTown zetten we hiervoor een implementatie consultant in, die organisaties van begin tot eind begeleidt bij het lanceren en onderhouden van een academie. Succesvol is hierbij onze opzet van Corporate PE punten voor de eigen medewerkers. Dit concept zorgt ervoor dat medewerkers dankzij professionele afspraken niet alleen regelmatig leren, maar ook hun successen delen met hun omgeving.
6. Blijf alert
In een wereld die voortdurend verandert, zijn organisaties gedwongen om die veranderingen te onderkennen (sense) en hiermee om te gaan (react). Een organisatie die überhaupt geen ruimte biedt voor innovatie, is vroeg of laat ten dode opgeschreven. Blijf dus alert op actualiteiten, bied medewerkers de ruimte om te ontwikkelen en zorg vooral voor de juiste middelen zodat medewerkers optimaal kunnen presteren.
7. One size fits one
Iedere medewerker is uniek. Dit geldt ook voor de leerwensen en leervormen. Ontwikkel een leeromgeving waarbij medewerkers zelf de keuze hebben uit een breed aanbod van titels, maar ook leervormen. Leervormen als e-learning modules en webinars zijn al lange tijd populair. Maar bied ook de mogelijkheid aan om via online scans jezelf te leren kennen. Ook dit is een belangrijke basis om jezelf te verbeteren. Want zoals Aristoteles ooit zei: “Knowing yourself is the beginning of all wisdom”.
Meer tips over het worden van een presterende organisatie? Neem vrijblijvend contact op met SkillsTown