1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Wat kenmerkt de HR-manager van de toekomst?

De digitale transformatie van vandaag stelt verhoogde eisen aan medewerkers en heeft grote gevolgen voor het HR-beleid van organisaties. Maar hoe future proof is de HR-manager zelf?

Wat kenmerkt de HR-manager van de toekomst?

Bedrijven die niet meegaan in de digitale revolutie, zetten zichzelf al snel op achterstand. Dat Industries 4.0, de vierde industriële revolutie, ook binnen bedrijven volop gaande is, zie je aan een aantal ontwikkelingen:

  • productieprocessen worden nog verder gedigitaliseerd;
  • kunstmatige intelligentie maakt producten en productiemiddelen steeds slimmer;
  • productieprocessen corrigeren én sturen zichzelf;
  • door de hoge rekenkracht van computers is het mogelijk complexe gedragingen van mensen te analyseren en te duiden;
  • doorlooptijden worden korter, de kwaliteit van producten en diensten neemt toe;
  • menselijke inspanning verschuift van handwerk naar het bedienen van computers en machines.

Verhoogde eisen aan medewerkers

Om op de vierde industriële golf mee te kunnen surfen, moeten organisaties zaken heroverwegen en aanpassingen doorvoeren. Dit stelt verhoogde eisen aan medewerkers wat betreft alertheid, nieuwsgierigheid en constructief kritisch denken. Ook vraagt het om aanpassingsvermogen in vrijwel alle lagen van de organisatie.

Kernkwaliteiten naar een hoger plan

Aan HR de uitdaging om kernkwaliteiten naar een hoger plan te trekken. Hiervoor worden initiatieven ontwikkeld op het terrein van Employee Reward & Recognition, Employee Development, Employee Performance Management, Workflow Coaching en Social Consciousness.

Door innovatie wordt het spel uiteindelijk heel anders gespeeld”

“Je kunt je nog zo goed blijven concentreren op de werkwijze die je als HR gewend bent”, zegt Frank de Nijs, enterprise innovator en business developer bij Centric. “Maar door innovatie wordt het spel uiteindelijk heel anders gespeeld. Dat nieuwe spel is bovendien een stuk complexer door de nieuwe mogelijkheden die de techniek ons biedt. Zorg ervoor dat die moderne middelen ook je HR ten goede komen.”

HR 4.0: de kenmerken

De HR-manager 4.0 staat midden in een dynamisch speelveld, waar tegelijkertijd allerlei veranderingen plaatsvinden, zegt De Nijs. Deze veranderingen kenmerken HR 4.0:

  • medewerkers worden minder afhankelijk van hun manager en vormen zelfsturende teams;
  • hiërarchie raakt ondergeschikt: het management is niet langer het primaire aanspreekpunt voor HRM;
  • teams beperken zich niet langer tot de eigen organisatie, maar werken grensoverschrijdend;
  • periodieke processen lopen achter op de realiteit; continu monitoren en sturen is noodzakelijk;
  • er is steeds meer aandacht voor job rotation, coaching en nudging als het gaat om het terugdringen van ziekteverzuim;
  • employer branding is extra belangrijk in een markt waar sommige beroepsgroepen nauwelijks te verwerven zijn;
  • bedrijven krijgen steeds meer maatschappelijke verantwoordelijkheden, zoals diversiteit en transparantie richting het personeel;
  • er is steeds meer aandacht voor werkdruk, welzijn en de werk-privébalans bij medewerkers;
  • het aantal databronnen neemt toe en men weet deze steeds deskundiger te gebruiken;
  • er is meer aandacht voor privacy, terwijl steeds meer zaken eenvoudig zijn te meten en te analyseren. Denk aan de toenemende populariteit van Organisational Analysis.
Ga als de wiedeweerga aan de slag met HR 4.0”

Aan de slag met HR 4.0?

Binnen deze veranderingen zijn drie aspecten dominant, stelt De Nijs. “Ten eerste de verschuiving van kennis en vaardigheden als gevolg van de digitalisering. Verder de veranderende organisatiecultuur door multidisciplinaire samenwerkingsverbanden. En ten slotte hebben we te maken met de toenemende behoefte aan datagedreven sturing om de organisatorische ambities beter te kunnen realiseren. De HR-manager 4.0 erkent deze veranderingen en weet de kansen op succes voor de organisatie te vergroten.”

Focussen op werknemers

“Ga als de wiedeweerga aan de slag met HR 4.0” zegt ook Mark van der Pijl, lead consultant en expert Digitale Transformatie HR bij Centric. “De eerste stap is om in kaart brengen wat de functies en werkzaamheden van de toekomst zijn. Wat gaat er precies veranderen aan bestaande werkzaamheden? Hoe komen nieuwe functies eruit te zien? Je focussen op je werknemers is stap twee. Hierbij staat de vraag centraal hoe je mensen behoudt.”

“Wie er zeker van wil zijn dat het HR-team klaar is voor de toekomst, zet vandaag nog de eerste stap naar verandering.”

Download de whitepaper ‘HR-manager, ben jij klaar voor de toekomst?’ met daarin de handvatten om HR future proof te maken. 

Dit artikel is gesponsord door Centric.

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Verzuimverzekering kiezen? De aandachtspunten voor HR

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Hier moet HR op letten.

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een...

Maurits Tofohr: "Genoeg redenen voor HR om de keuze voor een cateringpartner serieus aan te pakken."  (Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency)

Werken aan vitaliteit? 'HR, neem de catering eens onder de loep'

Een lekker en gezond aanbod van eten en drinken staat hoog op de wensenlijst van medewerkers die bij een nieuwe werkgever aan de slag gaan. Traditionele cateraars spelen daar nog onvoldoende op in, vindt Maurits Tofohr, die daarom Join Program...

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Mantelzorgers: een groeiende uitdaging voor HR

Werkgevers hebben vaak geen weet van de impact die mantelzorg heeft op medewerkers en de organisatie. Fello biedt hierin ondersteuning en ontzorgt de mantelzorger én de werkgever. "Met de mantelzorgscan brengen we in kaart hoe groot de...

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Meer flexibiliteit voor werkgever bij re-integratie?

Het concept-wetsvoorstel 'Wijziging re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar van werknemers bij kleine en middelgrote werkgevers' moet kleine en middelgrote werkgevers meer 'wendbaar maken bij hun re-integratie-inspanningen'. Wat houdt...

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Personeelstekort? Drie praktische oplossingen

Een personeelstekort heeft een negatieve invloed op de prestaties van een organisatie en verhoogt de druk op de bestaande medewerkers. Er zijn gelukkig veel, ook niet zo bekende, manieren waarop je als werkgever personeelstekorten te lijf kunt gaan.

Wetsvoorstel 'Participatiewet in balans': de gevolgen

Wetsvoorstel 'Participatiewet in balans': de gevolgen

Het wetsvoorstel 'Participatiewet in balans' vereenvoudigt de regels en procedures van de Participatiewet. Vertrouwen en de menselijke maat moeten bij de uitvoering voortaan kernwaarden zijn. Wat betekent dit en welke maatregelen uit het...

Arbodienst kiezen? Hier moet je op letten

Arbodienst kiezen? Hier moet je op letten

De arbodienst is niet slechts een verplichte schakel in het verzuimproces; het is een van je belangrijkste businesspartners binnen het strategisch verzuimmanagement. Goede aansturing en ondersteuning kunnen het verschil maken. Waar moet je op...