1. Het laatste HR-nieuws

  2. Actueel & juridisch gecheckt

  3. Direct antwoord op je vraag

Wat kenmerkt de HR-manager van de toekomst?

De digitale transformatie van vandaag stelt verhoogde eisen aan medewerkers en heeft grote gevolgen voor het HR-beleid van organisaties. Maar hoe future proof is de HR-manager zelf?

Wat kenmerkt de HR-manager van de toekomst?

Bedrijven die niet meegaan in de digitale revolutie, zetten zichzelf al snel op achterstand. Dat Industries 4.0, de vierde industriële revolutie, ook binnen bedrijven volop gaande is, zie je aan een aantal ontwikkelingen:

  • productieprocessen worden nog verder gedigitaliseerd;
  • kunstmatige intelligentie maakt producten en productiemiddelen steeds slimmer;
  • productieprocessen corrigeren én sturen zichzelf;
  • door de hoge rekenkracht van computers is het mogelijk complexe gedragingen van mensen te analyseren en te duiden;
  • doorlooptijden worden korter, de kwaliteit van producten en diensten neemt toe;
  • menselijke inspanning verschuift van handwerk naar het bedienen van computers en machines.

Verhoogde eisen aan medewerkers

Om op de vierde industriële golf mee te kunnen surfen, moeten organisaties zaken heroverwegen en aanpassingen doorvoeren. Dit stelt verhoogde eisen aan medewerkers wat betreft alertheid, nieuwsgierigheid en constructief kritisch denken. Ook vraagt het om aanpassingsvermogen in vrijwel alle lagen van de organisatie.

Kernkwaliteiten naar een hoger plan

Aan HR de uitdaging om kernkwaliteiten naar een hoger plan te trekken. Hiervoor worden initiatieven ontwikkeld op het terrein van Employee Reward & Recognition, Employee Development, Employee Performance Management, Workflow Coaching en Social Consciousness.

Door innovatie wordt het spel uiteindelijk heel anders gespeeld”

“Je kunt je nog zo goed blijven concentreren op de werkwijze die je als HR gewend bent”, zegt Frank de Nijs, enterprise innovator en business developer bij Centric. “Maar door innovatie wordt het spel uiteindelijk heel anders gespeeld. Dat nieuwe spel is bovendien een stuk complexer door de nieuwe mogelijkheden die de techniek ons biedt. Zorg ervoor dat die moderne middelen ook je HR ten goede komen.”

HR 4.0: de kenmerken

De HR-manager 4.0 staat midden in een dynamisch speelveld, waar tegelijkertijd allerlei veranderingen plaatsvinden, zegt De Nijs. Deze veranderingen kenmerken HR 4.0:

  • medewerkers worden minder afhankelijk van hun manager en vormen zelfsturende teams;
  • hiërarchie raakt ondergeschikt: het management is niet langer het primaire aanspreekpunt voor HRM;
  • teams beperken zich niet langer tot de eigen organisatie, maar werken grensoverschrijdend;
  • periodieke processen lopen achter op de realiteit; continu monitoren en sturen is noodzakelijk;
  • er is steeds meer aandacht voor job rotation, coaching en nudging als het gaat om het terugdringen van ziekteverzuim;
  • employer branding is extra belangrijk in een markt waar sommige beroepsgroepen nauwelijks te verwerven zijn;
  • bedrijven krijgen steeds meer maatschappelijke verantwoordelijkheden, zoals diversiteit en transparantie richting het personeel;
  • er is steeds meer aandacht voor werkdruk, welzijn en de werk-privébalans bij medewerkers;
  • het aantal databronnen neemt toe en men weet deze steeds deskundiger te gebruiken;
  • er is meer aandacht voor privacy, terwijl steeds meer zaken eenvoudig zijn te meten en te analyseren. Denk aan de toenemende populariteit van Organisational Analysis.
Ga als de wiedeweerga aan de slag met HR 4.0”

Aan de slag met HR 4.0?

Binnen deze veranderingen zijn drie aspecten dominant, stelt De Nijs. “Ten eerste de verschuiving van kennis en vaardigheden als gevolg van de digitalisering. Verder de veranderende organisatiecultuur door multidisciplinaire samenwerkingsverbanden. En ten slotte hebben we te maken met de toenemende behoefte aan datagedreven sturing om de organisatorische ambities beter te kunnen realiseren. De HR-manager 4.0 erkent deze veranderingen en weet de kansen op succes voor de organisatie te vergroten.”

Focussen op werknemers

“Ga als de wiedeweerga aan de slag met HR 4.0” zegt ook Mark van der Pijl, lead consultant en expert Digitale Transformatie HR bij Centric. “De eerste stap is om in kaart brengen wat de functies en werkzaamheden van de toekomst zijn. Wat gaat er precies veranderen aan bestaande werkzaamheden? Hoe komen nieuwe functies eruit te zien? Je focussen op je werknemers is stap twee. Hierbij staat de vraag centraal hoe je mensen behoudt.”

“Wie er zeker van wil zijn dat het HR-team klaar is voor de toekomst, zet vandaag nog de eerste stap naar verandering.”

Download de whitepaper ‘HR-manager, ben jij klaar voor de toekomst?’ met daarin de handvatten om HR future proof te maken. 

Dit artikel is gesponsord door Centric.

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in coachingsector

Nieuwe beroepscode versterkt transparantie en kwaliteit in...

In Nederland staan ongeveer 100.000 coaches geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Maar wat maakt een coach werkelijk professioneel? En hoe weet je als HR dat je een medewerker naar een goede coach verwijst? De nieuwe Beroepscode Professionele Coaching biedt uitkomst.

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de praktijk

Zo vertalen TAUW en UMCG hun mobiliteitsbeleid succesvol naar de...

Als dichtbevolkt land kent Nederland een hoge verkeersintensiteit, een van de hoogste in Europa. Nergens wordt de urgentie voor een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid meer gevoeld dan bij ons. Maar hoe doorbreek je gangbare patronen en vertaal je dat naar voordelen voor werknemers? Zo pakten het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en advies- en ingenieursbureau TAUW het aan.

Sandrien Bogaard: "Feedback is iets wat je altijd centraal moet stellen."

'In een leercultuur is feedback onmisbaar'

Elke organisatie wil graag dat medewerkers zich ontwikkelen. Daar worden zij beter van en de organisatie ook. Als je zo'n leercultuur nastreeft, is het essentieel dat goede feedback geven en krijgen is verankerd in je organisatie, zegt Sandrien Boogaard, HR-director bij online leerplatform GoodHabitz.

De grote impact van AI op HR-services

De grote impact van AI op HR-services

Vind je het nu al snel gaan met alle technologische ontwikkelingen? Buckle up, want de digitalisering en robotisering komt nu pas echt op stoom. Ook in de wereld van HR, waar het werk leuker en waardevoller zal worden.

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De continuïteit van bedrijven zal in 2025 verder onder druk komen te staan door capaciteitsgebrek. Door de oplopende leef- en werkdruk, gebrek aan verbinding en de hierdoor afnemende inzetbaarheid van mensen, wordt dit effect versterkt. Adaptics helpt bedrijven om deze uitdagingen aan te pakken.

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

'Personeelsdossiers vaak nog niet op orde'

Een beetje HR-afdeling heeft alle papieren documenten inmiddels wel gedigitaliseerd. Maar daarmee begint het pas, want er valt nog heel wat te optimaliseren aan personeelsdossiers. Projectmanager Herma Kroon van Karmac HR Solutions legt uit waarom dat een must is.

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

'CSRD helpt interessante inzichten te vergaren'

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn die bedrijven in de (nabije) toekomst verplicht te rapporteren over hun impact op mens en klimaat. ADP Nederland heeft hierin al flinke stappen gezet.

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Gedragscode grensoverschrijdend gedrag: hier moet je als HR aan denken

Het is belangrijk dat je als werkgever grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegengaat. Veel werkgevers hebben echter nog geen gedragscode ingevoerd. Er komt daarom mogelijk een verplichte gedragscode grensoverschrijdend gedrag. Waar moet je aan denken?

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Hier moet HR op letten bij het kiezen van een verzuimverzekering

Een nieuwe verzuimverzekering kiezen is voor HR vaak geen eenvoudige klus. Het aanbod is immers groot. Zie jij door de bomen het bos niet meer? De aandachtspunten op een rij.

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei? 

Meer medewerkers naar kantoor: verleiden, verplichten of allebei?

Het beleid rond hybride werken behoeft aanpassing. De verdeling van werktijd op kantoor en thuis vraagt om een betere balans tussen het individuele belang van de medewerker en het collectieve belang van het team en de organisatie. Er is behoefte aan meer samenwerking en verbinding (belonging). 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie 

Het Open Netwerk: al tien jaar aan de wieg van HR-innovatie

Het HR-netwerk Open van Centraal Beheer bestaat inmiddels tien jaar en heeft de afgelopen jaren al geleid tot diverse innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Open wil HR in staat stellen wetenschappelijke en praktijkkennis te vergaren en te delen. Managing consultants Noor Kok en Tom van Disseldorp leggen uit hoe en doen een oproep: "We maken graag kennis met inspirerende HR-verantwoordelijken."  

Vitaliteitsmanager van het Jaar Sam Henke (Stedin) in het midden, (v.l.n.r.) omringd door Diederik Gallas (Gezond in Bedrijf), Judith Pouw (St. Antoniusziekenhuis), Bonny de Vries (Transavia) en Rob Koelewijn (Zilveren Kruis).

Vitaliteitsmanager van het jaar: 'Hulp bij schulden scheelt tonnen...

Wanneer is de balans tussen leiderschap, cultuur en vitaliteit optimaal? Een kleine 200 vitaliteitsmanagers probeerden tijdens het jaarlijkse Wellbeing & Vitaliteitsevent een antwoord te vinden op die vraag. "Een vitale cultuur is de sleutel tot een gezondere organisatie", zegt Rob Koelewijn, manager Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.